Det var ju fel?!

Nej! Absolut inte. Bu-ke-faa-los. Alla andra stavelser är korta.

Fast jag antar att det är fel egentligen. Bukeefalos låter så fult bara.
Nä jag frågade bara för att jag egentligen tror vi uttalar lika, ck- för mig indikerar kortare ljud på uet. Vet att jag säger fel men kan inte heller med att säga "rätt" av estetiska skäl

Jag är också hallänning, säger sadlen och nycklen. Det andra är ju rena tungvrickningen.
I kalmar säger de ju till och med nyckelen (påstås det, jag har bott i trakten i hela mitt liv, men just den har jag missat)
1596814909299.webp

Exakt. Jag har ett kort k. Inte ck.
Jag skulle verkligen behöva ett ljudklipp på detta för jag kan inte föreställa mig att någon uttalar det "exakt som det stavas" för övrigt är det väl vokaler som kan vara långa/korta och inte konsonanter? Antalet konsonanter anger hur vokalen innan ska uttalas.

Liknande trådar

Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
1 912
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 803
Senast: cewe
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I tidernas begynnelse, dvs när undertecknad var en liten vilsen tonåring, fanns ett nätforum som hette Haket.com. Det var ett ställe där...
Svar
3
· Visningar
449
Senast: Tofs
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 596
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar