Det var ju fel?!

Nej! Absolut inte. Bu-ke-faa-los. Alla andra stavelser är korta.

Fast jag antar att det är fel egentligen. Bukeefalos låter så fult bara.
Nä jag frågade bara för att jag egentligen tror vi uttalar lika, ck- för mig indikerar kortare ljud på uet. Vet att jag säger fel men kan inte heller med att säga "rätt" av estetiska skäl

Jag är också hallänning, säger sadlen och nycklen. Det andra är ju rena tungvrickningen.
I kalmar säger de ju till och med nyckelen (påstås det, jag har bott i trakten i hela mitt liv, men just den har jag missat)
1596814909299.webp

Exakt. Jag har ett kort k. Inte ck.
Jag skulle verkligen behöva ett ljudklipp på detta för jag kan inte föreställa mig att någon uttalar det "exakt som det stavas" för övrigt är det väl vokaler som kan vara långa/korta och inte konsonanter? Antalet konsonanter anger hur vokalen innan ska uttalas.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 252
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 445
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 223
Senast: Enya
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka