Bu-ke-faa-los
Inte Buke-fallos då?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Bu-ke-faa-los
BuckefaalohsBu-ke-faa-los
"Internet" just pga detta dilemmaNär vi flyttade till vår gård för 18 år sen fick vi snabbt lära oss att granngården Norrlycke uttalas Nöllke, iaf av di gamle
men en annan fråga - waj-faj, waj-fi eller wi-fi? Eller nåt helt annat?
Hmm jag hade jätteproblem med Hermione när jag bara läste böckerna. Sen kom filmerna...
Eller Sinead och Siobhan
Spännande!
Säger waj-faj, men har för mig att det egentligen ska uttalas waj-fi??När vi flyttade till vår gård för 18 år sen fick vi snabbt lära oss att granngården Norrlycke uttalas Nöllke, iaf av di gamle
Jag brukar säga BuseefaloosBuckefaalohs
Typ så men med kort k. Liksom inte bucke utan buke. BukefaalosBuckefaalohs
Jag kan väl inte vara den enda som rätt och slätt läste herr-mi-åne+1 på den. "Hör-mi-on" läste mitt 11-åriga jag tills filmerna kom
Jag kan väl inte vara den enda som rätt och slätt läste herr-mi-åne
Ja, det är ju en anspelning på hi-fi (som står för high fidelity och därmed uttalas "haj-fi") så det korrekta är ju "waj-fi". Men jag säger "waj-faj" för det mesta ändå.Säger waj-faj, men har för mig att det egentligen ska uttalas waj-fi??
@Hedinn Jo, det är vad jag har hört också, men tycker det låter knasigt så jag säger också buuke-faalos.
Nädå!Ingen fallos iaf då
i vår familj uttalas det rätt ofta apotek-arnes, bara därför att...En klassiker som även jag råkat ut för är ju att Apotekarnes Julmust hela tiden hetat apotekarens ända fram till jag var typ 20 år och helt plötsligt såg att det inte alls stod apotekarens på etiketten...
Nädå!
Jag kom på en gammal klassiker. Jag säger sadlen (fast stavar sadeln) och nycklen (nyckeln). Det är nog dialektalt tror jag, för folk från lite mer norrut (är från Halland) klagade ofta på det där...
Får du långt u då istället?Typ så men med kort k. Liksom inte bucke utan buke. Bukefaalos