det här med sönderavlade raser

Sv: det här med sönderavlade raser

jack.jpg


Så här ska en Schäfer se ut. Där har den obetydlig slutande rygg som nån nämde och en grov benstomme.
 
Sv: det här med sönderavlade raser

Okej. Jag tycker nämligen att det är rätt så intressant att det inom alla raser där de är delade är samma snack. Man säger att exteriörhundarna inte kan. Och när det dyker upp 2-3 hundar som KAN så antingen ignorerar man dem. Säger att de är dåliga. Nedvärderar detas prestationer etc. (trots att de kan vara mer meriterade än många andra) Jag tycker att det är ett rätt så intressant fenomen och det förekommer även inom min ras. Där det faktiskt nu under hösten blev en SJCH av "vanlig" sort =) Då blir nej-sägarna tysta. Eller säger att hunden startat för många gånger osv. Jag undrar varför man inte bara kan säga: Grattis att ni lyckades, och så inget mer med det..?
 
Sv: det här med sönderavlade raser

Den hunden ser å andra sidan ut att ha en väldigt rak front. En hund med rak front orkar inte springa. Jag har själv sett Labradorer som klappar ihop på en hel dags jakt för att de inte orkar med sina raka fronter.
 
Sv: det här med sönderavlade raser

Den hunden ser å andra sidan ut att ha en väldigt rak front. En hund med rak front orkar inte springa. Jag har själv sett Labradorer som klappar ihop på en hel dags jakt för att de inte orkar med sina raka fronter.

Jag kan garantera dig att den kan springa, har sett den på flera filmer från Bundessieger tävlingar.
 
Sv: det här med sönderavlade raser

Okej. Jag tycker nämligen att det är rätt så intressant att det inom alla raser där de är delade är samma snack. Man säger att exteriörhundarna inte kan. Och när det dyker upp 2-3 hundar som KAN så antingen ignorerar man dem. Säger att de är dåliga. Nedvärderar detas prestationer etc. (trots att de kan vara mer meriterade än många andra) Jag tycker att det är ett rätt så intressant fenomen och det förekommer även inom min ras. Där det faktiskt nu under hösten blev en SJCH av "vanlig" sort =) Då blir nej-sägarna tysta. Eller säger att hunden startat för många gånger osv. Jag undrar varför man inte bara kan säga: Grattis att ni lyckades, och så inget mer med det..?

Det är inte skitsnack!

Snälla om du tror det kolla då linjerna så får du själv se så ljämnför du dom med Bundessieger och WUSV och BHP SM resultat så får du se vilka linjer som dominerar.

Sen tar du dom hundarna som kommit nån vart som har utställningsbakgrund så ljämnför du dom med brukshundarna så kommer du också se rätt så omgående att det inte funkar med en utställning på samma sätt som en bruksschäfer. Det är ju bara o konstatera för annars skulle du se flera av dom på dessa större prov men de senaste åren har det inte varit en enda med. 1999 var Gucci med till VM och kom på 94:e plats av 127 möjliga.
 
Sv: det här med sönderavlade raser

Men vad har linjer med vad en enskild hund presterar? Varför kan man inte säga att en hund har en godtagbar meritering? Det är det som är min fråga som jag oftar funderar över. Varför måste man säga att en enskild hunds prestation är dålig bara för att den har vissa hundar i stamtavlan?

Så om din hund hade nått samma resultat så hade det kunna vara ett dåligt resultat om något i stamtavlan felade?? Du menar så?

Det handlar heller inte om att jämföra resultat inom rasen, utan att godkänna en enskilds hunds resultat. Hade det varit en bruksschäfer som var SBCH så hade man sagt att det var en BRA hund. Är det en exteriösschäfer med samma meritering så säger man att det är skit.

Det är samma sak inom Labradorvärlden. Är det en jaktlabrador med 2:a pris EKL jaktprov så är det en BRA hund. Är det en vanlig Labrador som är SJCH så är det en DÅLIG hund. Jag ser inte logiken när man ser det på den nivån...
 
Senast ändrad:
Sv: det här med sönderavlade raser

Uppenbarligen är det andra hundar som också kan springa drygt 6 km om och om igen :angel:
 
Sv: det här med sönderavlade raser

Jag menar bara för att har ett resultat gör det inte till en bra hund.
Bara för att dom fått höga poäng på en tävling gör dom inte till några superhundar det är ju bara inlärda saker. Man ska se till det naturliga i hunden, alltså hundens naturliga drifter.

Sen som Rottweilern jag har skulle man garanterat ta sig till VM för Rottweiler med om man hade en bättre förare än mig. Så det är mycket som spelar in resultat är inte allt för det är nån som fått till bra på en dålig hund är det då en bra hund bara för det? eller om man har en kanon med en dålig förare gör det då det hunden till en dålig hund?

Nej knappast det är det naturliga i hunden som räknas.
 
Sv: det här med sönderavlade raser

Men det är så extremt katgoriskt... Det är konstigt att höga poäng för en hund från rätt linjer är en bra hund, men höga poöng från fel hund är dåliga poäng. Det irriterar mig. Osportsligt är det också.

Sen är det underligt att dessa felaktiga hundar alltid har så bra ägare att de kommer så långt som de gör eftersom att hundarna tydligen är helt talanglösa. Förarna måste ju vara superba!

Jag har en bekant som tagit fram en vanlig Labrador som SJCH. Det var samma skitsnack runt den hunden. Å inte f*n är hon heller någon bra hundförare. Hon är helt vanlig. Precis som du och jag... Hur kunde de lyckas då? Någon måste ju haft talangen liksom... Han har i sin tur lämnat en SJCH och ett gäng hundar uppflyttade till EKL jaktprov. Tur? Var det tur för alla eller finns det något lite extra hos den hunden som inte borde finnas hos en valig Labrador?

Trots att dessa prestationer ligger under snittet för en jaktlabrador/bruksschäfer så är det ändå helt för mig obegripligt att man bara inte kan säga "schysst resultat för en sådan här hund. Kul". För mig är det helt obegripligt att man måste se det som sin livsuppgift att spy så mycket galla man bara kan trots att vissa hundar, mot alla odds, presterat något...
 
Sv: det här med sönderavlade raser

nu har jag inte läst allt ni skrivit ord för ord, är för trött! :p

men det är väl självklart att vissa individer som egentligen är helt fel exteriört klarar av saker ändå.

det ser man ju ofta hos både människor och djur- de som klarar allt mot alla odds.

bara för att 2-3 stycken sådana klarar av det betyder ju inte att de är rätt byggda för uppgiften.
 
Sv: det här med sönderavlade raser

Men spelar det någon roll? Genom sin prestation har de ändå nått upp till vissa mål. Varför kan man inte vara schysst och gratulera hundägaren till ett bra arbete? Varför ska en hunds prestation vara värd mer bara för att den har en annan stamtavla? Ägaren har väl för den skull slitit lika mycket? Eller? Det finns alltid en människa bakom varje hunds prestation. Tänk att alltid få höra hur värdelös du är. Vad peppande... Jag anser att det är små och inskränkta människor som inte kan gratulera någon som kommit längre än en själv, trots att de har en sämre hund.

ps. Hunden som uppvisas ovan som ett perfekt exemplar är inte heller ändamåligt byggd, trots det så verkar det uppnått både resultat och skattning ds. ;)
 
Sv: det här med sönderavlade raser

Ja tro va du vill jag orkar inte tjafsa nåt mer om en utställnings räka det är ju bara och inse att Utställningshundar funkar för vänstervarv men inte på samma sätt i brukset för då skulle vi se fler på de stora mästerskapen men det gör man inte.


Vad är felet på den hunden då?`
 
Sv: det här med sönderavlade raser

Sen har jag fått upp en BC i IPOI är det en skyddshund bara för det? Nej knappast det är kamptokig hund så därför lyckades man få den dit.

Men om sporten hade hållt sig till sitt ursprung som det var på 70-90talet då hade ingen av dessa hundar lyckats för det krävde helt andra saker av hunden då. Nu krävs det en förig hund vilket de flesta schäfrar är men sen enda till du behöver är kamplust o det finns mer eller mindre i alla Schäfrar sen en portion arbetslust men de bitararna gör den inte till nån skyddshund för det. En skyddshund ska kunna försvara sig o sitt men det prioriteras så mycket lägre på tävlingar att det bara ger den extra lilla poängen som behövs.

Gå in på SKK hunddata o titta på reultaten på hunden så ser du vilka låga poäng det är inte några märkvärdiga alls som jag skrev gör man de poängen med vilken brukshund som helst men rätt förare. Det gäller o göra reklam för sin hund så det ser bra ut alltid lurar det nån som tror att det är nån höjdare.
 
Senast ändrad:
Sv: det här med sönderavlade raser

Om du hade fått upp din BC i IPOI så hade jag gratulerat dig till ett bra arbete!! Rakt från hjärtat!!

Din prestation som förare blir inte mindre bara för att det är den enda BC som klarat det och hur orastypisk den än är. Min syn på ert arbete tillsammans hade ändå varit något ni skulle vara stotla över!
 
Sv: det här med sönderavlade raser

Dålig front. Framskjuten skuldra. Det skulle kunna vara så att hunden står konstigt, men med den halsen så är det uteslutet att det enbart beror på bildens vinkel.
 
Sv: det här med sönderavlade raser

Dålig front. Framskjuten skuldra. Det skulle kunna vara så att hunden står konstigt, men med den halsen så är det uteslutet att det enbart beror på bildens vinkel.

Jag skulle kunna lägga till några fler brister i exteriören, som inte gynnar dess arbete som brukshund, men jag orkar inte,
har följt diskussionerna ang schäfrar när tiden funnits och ibland inte kunnat låta bli att kommenterat något, jag har goda vänner inom bruks, sport och polisvärlen som man skaffat sig under årens lopp, sett det ena och det andra, vilket material man använder hur man tränar och tänker,
men som jag alltid sagt finns det bara en schäfer och alla som sticker ut än åt det ena hållet eller än åt det andra hållet så är det bara genvägar för att i det långa loppet bli senvägar,
piru skrev att atenagården tabo var den absolut bästa hunden genom tiderna, bara där säger det att han inte varit med så länge i schäfervärlden, tabbe var en kanonhund under sina glansdagar och framförallt hade han en superduktig förare, men som avelshund katastrof när det kommer till sjukdomssidan, sen har det inte kommit några direkta kanoner som kunnat följa sin fars spår, men det var en bra individ i sig själv, men han vill väl inte kännas vid det eller så vet han inte:angel:

ville bara säga till brandgul att det är skönt att det finns personer med så fantastiskt vettiga åsikter så man blir ju rörd:bow:

det skulle finnas fler som hade de vettiga tankarna håller fullständigt med dig i dina inlägg

från en som tränat schäfer i 35 år och haft dom i familjen i 45 år
 
Sv: det här med sönderavlade raser

BC är inte min hund utan jag har gått Figurant åt den o varit inlärnings figuranten som fått till momenten.
 
Sv: det här med sönderavlade raser

Skrev inte att den är den bästa hunden någonsin utan att den var största framgången vi haft på en tävlingsbanan genom tiderna.
Så du menar att Raskabo Maxxon är en skithund eller Kustamarkens Ebon? Då har du inte sett dom Live det kan jag säga direkt. sen är Maxxon en bra nedärvare.

Den hunden jag la upp är en gammal DDR hund. vet att den inte är pefekt men mycket vettigare anatomi än detta iaf
clyde.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: det här med sönderavlade raser

det är ju så korkat o trampa ner på Atenagårdens Tabo som har fått avelsdiplom och så många kennlar som användt han o gör det än idag vore det så att det är sån katastrof då tror jag folk hade slutat o para med han vid det här laget han är ju inte direkt purung. Hassemans har en Kull efter Tabo nu ex, En av Sveriges bästa skyddskennlar.

Va har du själv lyckats med då med dina räkrumpor?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 188
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
3 855
Senast: Tonto
·
  • Låst
Hundhälsa Måste få dela med mig av den hemskaste upplevelsen någonsin. Visst jag har alltid vetat att det är vissa raser som har problem med...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
18 384
Senast: SiZo
·
S
Övr. Hund Anonymt nick, om någon vet vem jag är så håll det för er själva tack, det är jobbigt redan som det är. Jag har aldrig varit helt...
Svar
9
· Visningar
1 669
Senast: Sand
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp