det här med sönderavlade raser

Sv: det här med sönderavlade raser

Absolut!

Jag förespråkar till och med ett särskilt arbetsprov (ett svårare/tuffare bruksprov på något sätt) för brukshundar och så låta bruksproven vara för oss andra på den nivån de är på idag. Jag vill inte utestänga oss andra från dessa arbetsprov eftersom att det är viktigt att hundar får jobba och kul (även förarna) och det är ju så att tävling är en morot... Sen hur det ska organiseras, ligga under SBK osv. är en annan fråga.

Jisses jag blir rörd när jag ser va du skriver :bow: :bow:
Det vore ju skoj om det kunde bli så. Men alla ska ju kunna tävla o träna precis som du säger. men kanske inte allra högsta klassen som då är arbetssprov.
 
Sv: det här med sönderavlade raser

Den hunden det har disskuterats om (Gucci) hade har en förare som är domare dömer ofta. Han har all hjälp han kan få med dom bästa figuranterna o.s.v.
inte så svårt då o bli dömd på ett positivt sätt då han säkert dömer de andras hundar som han har i kring sig både andra domare och träningskamrater, så illa är hundvärlden.


guccis förare var under denna tid inte domare eller någonting, utan var en färsking kan man säga, men han hade sponsring och feedback utav den bästa (bosse nyman), du har inte varit i schäfervärlden så länge, så lite ödmjukhet inför andras lyckande vore på sin plats, och när man skriver om hundars meriter och hälsostatus skall man nog ha all fakta bakom sig annars barkar det åt skogen
 
Sv: det här med sönderavlade raser

vi pratade om schäfer,

man kan knappast jämföra när de anatomiska likheterna är långt ifrån lika

Rygg, som rygg :cool:

Jag är väldigt säker på att en schäfer med rak (så rak nu en schäferrygg kan bli) har betydligt hållbarare rygg (och kropp öht) än de flesta utställninsschäfrarna har.
 
Sv: det här med sönderavlade raser

Rygg, som rygg :cool:

Jag är väldigt säker på att en schäfer med rak (så rak nu en schäferrygg kan bli) har betydligt hållbarare rygg (och kropp öht) än de flesta utställninsschäfrarna har.


om det vore så enkelt!

dom flesta raser är avlade för speciella ändamål, schäfern är en travare i sin anatomi, och alla hundraser är inte avlade för att vara travande hundar, men gå gärna in på schäferhundsklubbens hemsida och läs rasbeskrivningen, som jag hoppas att alla som håller på med uppfödning håller sig till och även enskilda ägare har läst, annars kan jag tycka att man ska byta ras till det man tycker passar en själv
 
Sv: det här med sönderavlade raser

Border collie travar mestadels och de har tämligen raka ryggar och de håller..:angel:

lilleskutt.jpg


Även lapska renvallare är travare och de kan jobba 10 timmar utan större avbrott. Även de har raka ryggar..

Tittar man på ursprungsschäferns rygg och jämför med utställningstypens ryggar, så må ju till och med du se en enorm förändring..
 
Senast ändrad:
Sv: det här med sönderavlade raser

Du borde också vara mer ödmjuk för o sitta o snacka en massa skit om Tabbe är ju lika dumt det. Han räknas som en av våra största nedärvare sen 80-talet av många stora uppföddare. Tabbe och Axxe räknas som det och dom är släkt.
 
Sv: det här med sönderavlade raser

Border collie travar mestadels och de har tämligen raka ryggar och de håller..:angel:

lilleskutt.jpg


Även lapska renvallare är travare och de kan jobba 10 timmar utan större avbrott. Även de har raka ryggar..

Tittar man på ursprungsschäferns rygg och jämför med utställningstypens ryggar, så må ju till och med du se en enorm förändring..

olika raser är framavlade för olika dicipliner därav deras anatomi, och att jämföra olika raser är helt ointressant,

än en gång det är tur vi går framåt i utvecklingen

10 timmar i sträck kan jag tycka börjar närma sig djurplågeri, hoppas för guds skull att ingen hund får jobba så länge isträck!:o
 
Sv: det här med sönderavlade raser

Jag tror inte hon ser skillnad på det de är så ruskigt insnöade i räkryggar att dom tror dom är bättre. Knepigt att Schäfer utställningshundar ska vara så mycket bättre med sina "välvdaryggar" men ändå funkar dom inte alls lika bra som bruksmodellen knepigt.
 
Sv: det här med sönderavlade raser

Djurplågeri??

De är byggda för att jobba hårt och länge och plågas inte ett dugg :cool:

Det var dessutom du som drog upp att schäfer är travare och jag svarade att det finns det fler raser (med raka ryggar) som är.

En schäfer av utställningstyp tvivlar jag pallar att trava i bra tempo ett antal (säg 4-5 timmar)timmar varje dag.
Alltså håller den inte för det den ursprungligen är avlad till, nämligen gränsvallning :crazy:
Vilket i sin tur innebär att uppfödarna avlat sönder rasen i och med att de avlat på ryggar som inte håller för hårt arbete i längden :cool:

Hur man som erfaren schäfermänniska kan sitta och försvara

6171344.jpg


Är för mig en gåta..
 
Sv: det här med sönderavlade raser

Djurplågeri??

De är byggda för att jobba hårt och länge och plågas inte ett dugg :cool:

Det var dessutom du som drog upp att schäfer är travare och jag svarade att det finns det fler raser (med raka ryggar) som är.

En schäfer av utställningstyp tvivlar jag pallar att trava i bra tempo ett antal (säg 4-5 timmar)timmar varje dag.
Alltså håller den inte för det den ursprungligen är avlad till, nämligen gränsvallning :crazy:
Vilket i sin tur innebär att uppfödarna avlat sönder rasen i och med att de avlat på ryggar som inte håller för hårt arbete i längden :cool:



Hur man som erfaren schäfermänniska kan sitta och försvara

6171344.jpg


Är för mig en gåta..

schäfern på bilden är inget jag förespråkar och ingen annan heller hoppas jag, den typen premieras aldrig hos oss,

när vi tränar våra hundar kan man jämföra det mkt vältränade idrottsmän, ett måste för att kunna stå sig i konkurrensen både på bruks och utställning, dom har väldigt bra kondition

och för att kunna konkurrera i bruksklass måste alla hundar vara bruksmeriterade

det är väldigt lågt att hacka ner på folk, man skulle ju kunna säga precis likadant fast åt andra hållet, men skulle aldrig sänka mig till den nivån

ang tabbe har jag aldrig pratat ner honom utan tvärtom, men däremot ifrågasatt hans avelsvärde när det gäller hälsostatus, du får inte glömma att jag har många vänner inom bruksaveln oxså

sen gör det mig lite förvånad att man förspråkar matadoravel, givetvis är det tikar inblandade, och ibland blir vissa kombinationer inte så bra
 
Sv: det här med sönderavlade raser

det är väldigt lågt att hacka ner på folk, man skulle ju kunna säga precis likadant fast åt andra hållet, men skulle aldrig sänka mig till den nivån

Jag hackar inte på någon, men du kommer in i tråden och menar på att dagens utställningsschäfrar har bra och hållbara ryggar och att raka ryggar är mindre hållbara :crazy:

Då får man räkna med att folk reagerar..

De allra flesta anser nämligen att större delen av schäferaveln blivit för extrem på hundarnas bekostnad.
 
Sv: det här med sönderavlade raser

Ja WoW bruksmeriterade BHPI eller IPOI räcker det körde vi upp en Border Collie till här i höstas. Så svårt är det o bli bruksmeriterad o få avla på dom hundarna sen. Många utställnings Schäfrar är ju precis att dom pallar med en IPOI:a
 
Sv: det här med sönderavlade raser

Jag hackar inte på någon, men du kommer in i tråden och menar på att dagens utställningsschäfrar har bra och hållbara ryggar och att raka ryggar är mindre hållbara :crazy:

Då får man räkna med att folk reagerar..

De allra flesta anser nämligen att större delen av schäferaveln blivit för extrem på hundarnas bekostnad.

det var väl inte riktat till dig speciellt, utan till någon som anser att dom kan allt

extrema riktningar finns på båda sidor och är ingenting man strävar efter, men på slutändan är det oftast pengar inblandade och då pratar vi mkt pengar, och det finns alltid folk som hakar på det och det blir trender såsom extrema vinklar här och där, extrem mentalitet och då blir det vajkaj på båda sidor, så det går snabbt att komma ifrån rasstandarden, men sen finns det dom som försöker bibehålla sig inom ramarna och FÖRSÖKER föda upp den perfekta hunden, utan att dra sig än åt ena hållet eller andra, men det är en svår väg och än är inte den perfekta född om den någonsin blir det med dessa olika dragkamper från folk
 
Sv: det här med sönderavlade raser

Ja WoW bruksmeriterade BHPI eller IPOI räcker det körde vi upp en Border Collie till här i höstas. Så svårt är det o bli bruksmeriterad o få avla på dom hundarna sen. Många utställnings Schäfrar är ju precis att dom pallar med en IPOI:a

glöm inte att de flesta som figurerar i aveln är ipo3,schh 3, sen figurerar du själv på att få din rottishanne i aveln, och han har väl inte heller så lysande poäng, så vad tycker du att han har att tillföra rottisaveln?
 
Sv: det här med sönderavlade raser

glöm inte att de flesta som figurerar i aveln är ipo3,schh 3, sen figurerar du själv på att få din rottishanne i aveln, och han har väl inte heller så lysande poäng, så vad tycker du att han har att tillföra rottisaveln?

Jo det ska jag tala om för dig han har saker som många rottisar saknar o det är för det första en väldigt sund hund lite mindre typ som håller bättre för bruks, han har ett temprament som jag aldrig sett en Rottweiler haft innan vilket är kanon till brukshundar sen en kamplust man får också leta långt efter sen ett fint aggressions paket. Men framförallt så har han en av knapp han kan slappa hemma med vem som helst aldrig nåt tjafs en rak o ärlig hund. Ja de som träffat han säger att han är nog den bästa Rottweiler dom sett.

Tikar ser man väldigt ofta bara IPO/BHPI på
speciellt när det gäller utställning.
 
Sv: det här med sönderavlade raser

sen figurerar du själv på att få din rottishanne i aveln, och han har väl inte heller så lysande poäng, så vad tycker du att han har att tillföra rottisaveln?

Han är en av få rottisar som haft 90p i skyddet haft 94 i spår över 80p i lydnad inte så illa med en sån grön förare som jag är. Med den hunden tar du dig till VM med en bra förare så hunden sätter inte gränserna i detta fall utan föraren.
 
Sv: det här med sönderavlade raser

glöm inte att de flesta som figurerar i aveln är ipo3,schh 3, sen figurerar du själv på att få din rottishanne i aveln, och han har väl inte heller så lysande poäng, så vad tycker du att han har att tillföra rottisaveln?

Kan säga att av alla rottisar jag har haft omkring mig (och det är långt över 20 stycken) så är Piru utan tvekan den bäste av alla. Rent mentalt verkar han vara helt klockren, jag har aldrig sett så mycket krut i en rottweiler och han är så arbetsglad att det ser tamejfan ut som att han garvar när han jobbar! Sen att han är mindre än en allmän Rottweilerhane , det tycker jag man kan ge blanka fan i helt enkelt med tanke på hur lite de flesta rottisarna har i skallen i dagens läge. Så länge hunden är frisk i kropp och knopp (framförallt) förstnämnda skiter iaf jag i vad hunden i fråga har fått för rosetter på utställning. Jag hade länge tänkt skaffa en rottis för att man hör i ryktesväg att det ska vara så bra brukshundar. Pytt för att de flesta jag har träffat har varit allmänt sega i huvudet eller alldeles för snåla med sig själva..och det är inte så enkelt att få bukt på en hund med sån mentalitet och av den storleken. Det är svårt att hitta en ren bruksrottis i dagens läge. Jag förespråkar för att Piru skulle bli en utmärkt nedärvare.
 
Sv: det här med sönderavlade raser

olika raser är framavlade för olika dicipliner därav deras anatomi, och att jämföra olika raser är helt ointressant,

än en gång det är tur vi går framåt i utvecklingen

10 timmar i sträck kan jag tycka börjar närma sig djurplågeri, hoppas för guds skull att ingen hund får jobba så länge isträck!:o
Vilken diciplin är den räkryggade utställningsschäfern avlad för.
Visa mig gärna en bra källa eller åtminstone vettig förklaring till hur lågställdheten skulle göra hunden bättre till någonting.
Frammåt i utvecklingen har jag verkligen inte sett något av när det gäller utställningsschäfer!
PL
 

Liknande trådar

Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 188
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
3 855
Senast: Tonto
·
  • Låst
Hundhälsa Måste få dela med mig av den hemskaste upplevelsen någonsin. Visst jag har alltid vetat att det är vissa raser som har problem med...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
18 384
Senast: SiZo
·
S
Övr. Hund Anonymt nick, om någon vet vem jag är så håll det för er själva tack, det är jobbigt redan som det är. Jag har aldrig varit helt...
Svar
9
· Visningar
1 669
Senast: Sand
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp