Har du exempel på grundkriterier? Undrar om det är så att valparna ur första kullen ska uppnå något visst eller..?
Och givetvis menade jag under kontrollerade former. Kul att få höra att det inte är helt omöjligt, även om jag undrar just nu vad för grundkriterier det är. Just hos mopsen och frallan så tycker man ju att just andningsproblemen borde vara ett starkt argument för att tillåta utparingar
Ja valparna som är 50/50 ska uppnå vissa grundkriterier för att få användas i avel. Det som nämns i registreringsreglerna är minst sufficient på utställning och sen beror det på vad rasen har för hälsokrav, krävs det fria höfter måste ju hunden ha detta mm, genomfört MH om det är en brukshund såklart. Den har jag fattat det som att man kan ha ytterligare krav, ex. godkänd i lägre klass bruks för en brukshund alt. godkänt mentaltest men jag har inte helt säker. Antar att man för jakthundar skulle kunna ha krav på bevisade jaktegenskaper osv.
Jag tycker det verkar vettigt, sufficient på utställning är inte ett högt krav och hälso- och mentalitetskrav är ju självklart.