Jag anser inte att det är det minsta relevant vad skk gör i andra frågor när de uppenbarligen misslyckas så katastrofalt med detta. Jag har inte kritiserat andra saker, jag har kritiserat just detta.
Därför väljer jag att inte svara på frågor som inte har det minsta med ämnet att göra.
Problemet är ju att det inte bara är den svenska aveln som är åt helvete, den ser likadan eller till och med värre ut i andra länder så det räcker inte med att bara SKK gör något åt det, det måste komma högre upp och från flera organisationer tillsammans.
Det som måste hända är att rasstandarden måste skrivas om, det måste förtydligas mer in i detalj vad som är önskvärt/icke acceptabelt och hur man ska tillämpa detta samt lära ut informationen till domare och uppfödare. Att skriva om en rasstandard har inte SKK rätt att göra.
Jag önskar absolut hårdare tag kring alla missbildade raser så jag försvarar inte aveln eller liknande på något sätt.
Jag tycker själv att det under kontrollerade former är jättebra att kunna blanda in andra raser för att förbättra en sjuk ras. Det ska vara lika höga krav, eller ännu högre, på alla inblandade hundar som det är i renrasaveln överlag. Det ska alltså inte bara vara fritt fram att ta vilken grannhund med lång nos som helst till sin mopstik till exwmpel