Fast om vi blandar in en annan ras i renrasen då är vi ju ute i buskarna o avlar och uteslutna ur skk illa kvickt.
Man får helt enkelt göra det bästa med det som finns,avelsbasen inom mops o fralla är inte så liten,och det finns alla chanser att avla på friskare linjer,som någon tidigare nämnt så har vi (jag också) vad vi kallar sport frallor,dom är mer högbenta,mer nos och mera atletiska.
Jag har ställt några av mina och som mest fått VG ,någon åkte till o med ut med G
Men så länge dom svenska dommarna dömmer fram små,knubbiga,trubbiga frallor arbetar en del av oss andra i motvind,även om jag kan säga att trots frallor sen 2008,är ingen av mina op än.en snarkar ibland,alla kan springa och min egen hane jag använt mest är nu 9 år,har inget problem med att följa med på en ridtur och andas mindre hörbart än min dvärgpinscher.
Han är för övrigt Sveriges enda fralla som är HD-A,ED fri, patella röntgad ua och har ett ULat trakialsystem från nos till lunga, vill ni gissa på hur många utomstående uppfödare som velat använda honom här i landet ? (han är en import och använd i födelselandet)