Måste få dela med mig av den hemskaste upplevelsen någonsin. Visst jag har alltid vetat att det är vissa raser som har problem med luftvägarna, och att man försöker förbättra aveln osv. Och jag har alltid tyckt att det har låtit hemskt. Och jag har aldrig velat stödja den aveln. Men mer än så har jag inte tänkt på det.
I helgen åkte jag in till veterinären och spenderade natten där då min hund fick upprepade anfall som påminde om epilepsi. Eftersom jag är elev på skolan så fick jag sitta med min hund hela natten där de har alla de sjuka djuren under uppsikt. Klockan 5 på morgonen kom det in en fransk bulldog, som fick sitta i oxygenburen då den haft svårt att andas. När den kom in såg såg man hur den fick ta i allt vad den hade vid varje inandning. Efter en timme började hunden att andas ännu sämre, och snart spydde den och kastade sig in i väggarna i panik för att få luft. Veterinären kommer för att föra in en slang så hunden skulle få luft. Larynx var då redan så svullna på hunden så att det inte gick att föra in tuben. Några sekunder senare svimmade hunden och dog. Den kvävdes alltså till döds. Man kunde se paniken i hundens ögon då den kämpade efter luft, hur den spydde och kastade sig in i väggarna. Jag satt och svor över alla uppfödare och människor som stödjer denna aveln. Ni får bli hur sura ni vill ni som gör det, men detta är inte något som är ovanligt, det var inte bara den här hunden, utan detta är vanligt. Och jag önskar inget djur den hemska döden. Jag är fortfarande i chock nu 4 dagar efteråt. Jag önskar jag hade kunnat filma detta och lägga ut, så att folk faktiskt får se hur hemskt det ser ut. Dessa ägare har ju ingen aning om hur illa det är när hunden dör, utan får bara veta nästa morgon att hunden inte överlevde pga att den inte kunde andas. Och skaffar sig förmodligen en ny fralla senare i hopp om att den har lite bättre luftvägar. Hade de sett detta, lovar jag att de hade inte stöttat denna avel igen.