hundar med andningsproblem

Status
Stängd för vidare inlägg.
hade du också sett vad jag såg och hört det jag hört från veterinärer och lärare på skolan så är du ytterligare några steg åt mitt håll :)

Du får ursäkta, men det luktar lite härskarteknik om den meningen. Du har trots allt ingen aning om mina erfarenheter eller utbildningar inom hund. :)

som nämnt så skrev jag också att det förmodligen inte går att kasta en ras i soptunnan på det viset, och jag har även försökt uttrycka mig i de hundar med dessa besvär och inte just frallan, nu råkade det vara en fralla på kliniken bara. Och jag håller fast vid min mening, för allt jag sett och fått ta del av pekar på att det är en sjuk ras med många lidande individer. Jag skiter fullständigt i hur en hund ser ut, en hund ska vara frisk och kunna leva ett normalt liv. Och denna avel gynnar inte den avel som i mina ögon är sund. Sen finns det mycket andra fel inom avel, men två fel gör inte ett rätt. Och detta var bland det värsta jag har sett, och denna hund hade en åkomma som är vanlig inom rasen. Och hunden kvävdes till döds pga detta. Det väljer jag att skriva ut, och hoppas att det rör någon att låta blir att köpa en sådan hund, eller åtminstone se till att när den köper en sådan hund, hitta lite friskare linjer.

Jag tycker nästan det är mer fel att en plattnos hamnar på djursjukhus och dör där om man nu är så van vid problemet,då skulle andningshjälp satts in tidigare .

Det tycker jag med. Hjälp skulle ha satts in tidigare. Jag kan tyvärr inte gå in på varför det inte blev så denna gången. Hunden var opererad sen tidigare och man visste felet. Den satt i oxygenbur för att få det lättare. Det gick väldigt fort dock och nattvakten var inte snabb nog att kalla dit veterinär. Hunden var så pass svullen också så att det gick inte att få ned tuben. Oavsett vems fel det låg på denna gången dock och vad man kunnat göra istället. Så tar inte det bort faktum att dessa raser ha detta problemet.

Det tycker jag med. Hjälp skulle ha satts in tidigare. Jag kan tyvärr inte gå in på varför det inte blev så denna gången. Hunden var opererad sen tidigare och man visste felet. Den satt i oxygenbur för att få det lättare. Det gick väldigt fort dock och nattvakten var inte snabb nog att kalla dit veterinär. Hunden var så pass svullen också så att det gick inte att få ned tuben. Oavsett vems fel det låg på denna gången dock och vad man kunnat göra istället. Så tar inte det bort faktum att dessa raser ha detta problemet.

Varför var hunden svullen då?

Bedrövligt att hunden blev satt i oxygenbur och sen fick slänga sig mot väggen, kräkas mm innan något gjordes.

Måste få dela med mig av den hemskaste upplevelsen någonsin. Visst jag har alltid vetat att det är vissa raser som har problem med luftvägarna, och att man försöker förbättra aveln osv. Och jag har alltid tyckt att det har låtit hemskt. Och jag har aldrig velat stödja den aveln. Men mer än så har jag inte tänkt på det.

I helgen åkte jag in till veterinären och spenderade natten där då min hund fick upprepade anfall som påminde om epilepsi. Eftersom jag är elev på skolan så fick jag sitta med min hund hela natten där de har alla de sjuka djuren under uppsikt. Klockan 5 på morgonen kom det in en fransk bulldog, som fick sitta i oxygenburen då den haft svårt att andas. När den kom in såg såg man hur den fick ta i allt vad den hade vid varje inandning. Efter en timme började hunden att andas ännu sämre, och snart spydde den och kastade sig in i väggarna i panik för att få luft. Veterinären kommer för att föra in en slang så hunden skulle få luft. Larynx var då redan så svullna på hunden så att det inte gick att föra in tuben. Några sekunder senare svimmade hunden och dog. Den kvävdes alltså till döds. Man kunde se paniken i hundens ögon då den kämpade efter luft, hur den spydde och kastade sig in i väggarna. Jag satt och svor över alla uppfödare och människor som stödjer denna aveln. Ni får bli hur sura ni vill ni som gör det, men detta är inte något som är ovanligt, det var inte bara den här hunden, utan detta är vanligt. Och jag önskar inget djur den hemska döden. Jag är fortfarande i chock nu 4 dagar efteråt. Jag önskar jag hade kunnat filma detta och lägga ut, så att folk faktiskt får se hur hemskt det ser ut. Dessa ägare har ju ingen aning om hur illa det är när hunden dör, utan får bara veta nästa morgon att hunden inte överlevde pga att den inte kunde andas. Och skaffar sig förmodligen en ny fralla senare i hopp om att den har lite bättre luftvägar. Hade de sett detta, lovar jag att de hade inte stöttat denna avel igen.

Nä, nu sitter jag här och gråter. Det är för eländigt :cry:

Varför var hunden svullen då?

Bedrövligt att hunden blev satt i oxygenbur och sen fick slänga sig mot väggen, kräkas mm innan något gjordes.
Jag är tyvärr inte utexaminerad veternär ocj vill inte uttala mig för mycket om varför larynx var så pass svullna, men slemhinnor och andningsvägar svullnar ju förmodligen när hunden ständigt fick kämpa efter luft, den hade haft problem med gomseglet tidigare och var opererad för det. Jag håller med om att i den bästa värld skulle hunden ha fått hjälp 10min tidigare. Men nu är det här verklighet, det är nattskift och det är en djurskötare som hämtar veterinär 10min för sent. Otroligt hemskt hela situationen och det var chockartat att se det. Men detta är inget som skedde på 1,2 timmar. Utan det gick fort från dåligt till katastrof. Och hundens problem berodde på dess fysiologi. Bara för att vi i de flesta fall lyckas operera det, håller hundarna borta från motion värme och stress osv, vad är det för ras att avla på? Det är ju helt sjukt att vi människor vill föda upp sådana djur? Är det viktigare att hunden är söt än att den kan andas? För det finns många raser där ute som kan fylla ut platsen sällskapshund och som dessutom kan andas normalt i alla lägen.

Kan ju vara så simpelt att hunden ex varit intuberad (dvs genomgått någon typ av ingrepp) eller bara blivit extremt uppjagad och retningen av tuben eller kraftig hässjning gjort att det svullnat.
Fanns som en orsak till att de intagna extremt brachyocepala hundarna låg på IVA innan och efter på där jag tidigare arbetade. Nära till både syrgas, vanliga tuber, trachealtuber och en alltid närvarande sköterska.

Jag skulle aldrig skaffa en sådan hund. Karln jag träffar tycker de är det sötaste som finns och visst är de fulsöta på nåt sätt men har sett alldeles för mycket negativa konsekvenser av deras konstruktion. (då ska jag kanske säga att som arbetande i djursjukvården så har majoriteten varit sådana som besökt djursjukhuset av någon orsak, från vaccination till andningsproblem)

Måste få dela med mig av den hemskaste upplevelsen någonsin. Visst jag har alltid vetat att det är vissa raser som har problem med luftvägarna, och att man försöker förbättra aveln osv. Och jag har alltid tyckt att det har låtit hemskt. Och jag har aldrig velat stödja den aveln. Men mer än så har jag inte tänkt på det.

I helgen åkte jag in till veterinären och spenderade natten där då min hund fick upprepade anfall som påminde om epilepsi. Eftersom jag är elev på skolan så fick jag sitta med min hund hela natten där de har alla de sjuka djuren under uppsikt. Klockan 5 på morgonen kom det in en fransk bulldog, som fick sitta i oxygenburen då den haft svårt att andas. När den kom in såg såg man hur den fick ta i allt vad den hade vid varje inandning. Efter en timme började hunden att andas ännu sämre, och snart spydde den och kastade sig in i väggarna i panik för att få luft. Veterinären kommer för att föra in en slang så hunden skulle få luft. Larynx var då redan så svullna på hunden så att det inte gick att föra in tuben. Några sekunder senare svimmade hunden och dog. Den kvävdes alltså till döds. Man kunde se paniken i hundens ögon då den kämpade efter luft, hur den spydde och kastade sig in i väggarna. Jag satt och svor över alla uppfödare och människor som stödjer denna aveln. Ni får bli hur sura ni vill ni som gör det, men detta är inte något som är ovanligt, det var inte bara den här hunden, utan detta är vanligt. Och jag önskar inget djur den hemska döden. Jag är fortfarande i chock nu 4 dagar efteråt. Jag önskar jag hade kunnat filma detta och lägga ut, så att folk faktiskt får se hur hemskt det ser ut. Dessa ägare har ju ingen aning om hur illa det är när hunden dör, utan får bara veta nästa morgon att hunden inte överlevde pga att den inte kunde andas. Och skaffar sig förmodligen en ny fralla senare i hopp om att den har lite bättre luftvägar. Hade de sett detta, lovar jag att de hade inte stöttat denna avel igen.

Fruktansvärt att läsa, finner inga andra ord. :cry: :cry:

Kan ju vara så simpelt att hunden ex varit intuberad (dvs genomgått någon typ av ingrepp) eller bara blivit extremt uppjagad och retningen av tuben eller kraftig hässjning gjort att det svullnat.
Fanns som en orsak till att de intagna extremt brachyocepala hundarna låg på IVA innan och efter på där jag tidigare arbetade. Nära till både syrgas, vanliga tuber, trachealtuber och en alltid närvarande sköterska.

Fick uppfattningen om att den var svullen redan när den kom in till veterinären. Och då blir jag nyfiken varför den var det? Då kan det ju vara en reaktion av något.

Nej det var ingen allergi eller dylikt. Återigen, det var hunden fysiologi. Och hunden hade sen tidigare problem med gomseglet. Antagligen eftersom den fått slita så med att andas så svullnade den mer och mer . Någon som har astma som kanske förstår? När du får panik och sliter med att andas så sväller oftast luftrören igen mer och mer. Givetvis kan sådant här bero på allergier osv, men detta var inte ett sådant fall. Visst långt ifrån alla hundar dör på detta hemska viset, för man hinner förmodligen oftast rädda dem. Eller ge dem en humanare död. Men detta är ändå ett svar på vad detta utseende gör med dessa hundar. Jag har inte läst anatomi ens ett år ännu, och tycker att deras konstruktion är helt sjuk jämfört med hur det borde vara och vad som ska få plats på det lilla utrymmet de har tack vara avel. Detta kommenteras även ofta av lärare och veterinärer och tas ofta upp som exempel. Ja några hundar fungerar säkert. Men deras utseende är långt i från optimalt för att kunna fungera bra och ge hundarna ett fullgott liv med möjlighet att träna och röra sig alla dagar om året. Majoriteten av alla dessa hundar som Jag träffar går och pustar med uppdragna mungipor och klickande ljud.

Det är jättevanligt att de brakycefala raserna kommer in akut med andnöd och i många fall är de övre luftvägarna alldeles för igensvullna för att man ska få ner en tub naturlig väg och då måste man öppna och göra ett hål i luftstrupen på halsen och sätta in en tub på det sättet.
Görs det inte på en gång avlider hunden av andnöd.

Det är alltså inte så att hunden fått någon allergisk reaktion utan den svullnar för att den kämpat med andningen så länge och det grundar sig i den anatomiska utformningen av luftvägarna hos dessa raser. På sommaren är det oftast kombinerat med värmeslag då det är ännu viktigare att kunna få luft när det är stekhett ute.

Dessa hundar har en ökad narkosrisk och behandlas annorlunda både innan och efter operation, särskilt uppvaket kan ta mycket lång tid och orsaka andnöd, oftast ger man kortison (för den avsvällande effekten) redan innan/under operation som förebyggande oavsett vad hunden opereras för.

Det är mycket olyckligt för den stackars hunden i TS historia, men vi är alla bara människor och tyvärr hann inte vet fram i tid till denna hund och ibland är det omöjligt att göra något för att rädda hunden även om man varit där under hela tiden. Det är en risk man måste vara medveten om när man väljer att köpa en hund av sådan ras.

Tack för en bra förklaring:) ja man vet aldrig om hunden hade kunnat räddas eller ej. Detta gick så otroligt fort från dåligt till katastrof och hunden tuppade av i samma sekund som veterinär insåg att hon inte skulle ha fått med tuben. Jag tyckte väl att veterinär skulle ha larmats 10min tidigare men som du säger så är vi mänskliga och en felbedömning gjordes eller en för sen bedömning gjordes av nattvakten.

I min värld finns inga ursäkter. Varför ska man avla på dessa hundar? vad är det som är så fruktansvärt bra med dem att det blir värt detta? Ja du har stött på hundar med andningsproblem, det har jag med. och jag har tyckt att det har låtit hemskt och inte varit något att avla på, men inte tänkt mer över det. Men detta är resultatet av det, och det hade jag heller aldrig sett eller hört förut. Men det är verkligheten. Och jag blev väldigt chockad och påverkad av det. För mig är det viktigt att sådant här uppmärksammas, för det pratas om . men ingen verkar förstå allvaret, i alla fall hade jag inte förstått det innan jag såg detta.
Det låter absolut som en fruktansvärd död för en stackars hunden :( men varje gång jag möter en sån där trubbnäsa som snörvlar/snarkar/grymtar sig fram på promenaden så får jag faktiskt ångest just av tanken på den här dagliga kvävningen som de här hundarna upplever. Varje dag. Hela livet. Och om de vill busa till det lite så får de raskt komma på andra tankar eftersom de inte kan andas så det räcker.
Jag ryser och mår illa :((

Jag har chihuahua, icke plattnosad ras men de har hel rad problem med andningen med. Mitt exemplar lider av allt för mjuka broskringar i luftstrupen (typisk dvärgras fel), vilket gör att luftstrupen kan kollapsa och hund får inte luft.
Operation är tydligen inte riktigt värt att göra (jag minns inte exakt varför längre, men var väll bara inte effektiv nog).
Så är inte bara plattnosar, i stort alla dvärgraser har onödigt många problem på flertal fronter.

Blir inte dvärghund här igen inte. Insett hur ofantligt knäppt det är. Trodde folk överdrev. Statistiken är inte alltid så lätt att komma över och säger inte alltid så mkt är min uppfattning.

Jättehemskt för den stackars hunden men jag vill bara komma med en liten vädjan för oss som är väldigt känsliga för hemskheter; skriv gärna nåt i stil med "varning för känsliga" eller nåt liknande i början så man får en förvarning att något otrevligt kommer beskrivas i tråden och då kunna välja om man vill läsa vidare. Jag är nog inte ensam om att ta väldigt illa upp vid grafiska beskrivningar av såna här saker och jag mår väldigt dåligt av det väldigt länge... Jag diskuterar gärna problematiken med olika saker men jag klarar mentalt inte av att läsa eller se vissa saker.
Bara en liten önskan :)

Jag ska sen till att göra det om det skulle skrivas mer hemskheter. Ber om ursäkt :) samtidigt är jag glad att det tog för det är det som är meningen. Det behöver målas upp mer och beröra fler så folk verkligen tänker till över dessa raser flera gånger extra.

Man blir förstelnad av fasa när man läser om vad som hänt- och att människans egoistiska önskan att avla fram hundar med speciella utseenden ligger bakom!
Håller med Aliche om att man blir mycket påverkad av att läsa om sådant, men samtidigt tycker jag att det är bra att det kommer fram och diskuteras. Egentligen borde det diskuteras ännu mer.

Ja absolut är det bra att folk blir påverkade och att det diskuteras, det är bara att jag är en sån som kan gå och må riktigt både fysiskt och psykiskt dåligt över den mentala bilden i månader så jag försöker undvika bilder, mentala och riktiga, och diskutera själva sakfrågan :)
Jag tackar för den framtida hänsynen :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 777
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 409
Senast: fejko
·
Kropp & Själ I söndags var jag med om något mycket läskigt och har försökt googla på det men det verkar vara så ovanligt att jag väljer att göra en...
Svar
12
· Visningar
6 033
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Hej! Jag har en Bc hane på 2.5år som precis var inne för kontroll av sina tänder. Han har tandsten på typ alla sidotänder, vi snackar...
Svar
2
· Visningar
1 348

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka