det här med sönderavlade raser

Sv: det här med sönderavlade raser

Om du tittar på den Svartvita bilden den hunden är från samma kennel som en annan hund i din stamtava Natz Vom Steigerhof
Och den svartvita bilden är Jack Vom Steigerhof
 
Sv: det här med sönderavlade raser

nu har jag inte läst igenom hela tråden, men jag måste ändå svara på ditt inlägg ang SBCH och SJCH värdet. jag tror egentligen inte att det har så stort värde (förutom för matte/husse) förrän det börjar dyka upp en hel del hundar inom samma linje med dessa titlar. därmed inte sagt att det inte är en prestation! speciellt med gröna förare, det borde lätt ge en pluspoäng i kanten.

men frågan är vad hunden får för avelsvärde! en SBCH och SUCH schäfer borde få ett utomordentligt högt avelsvärde inom ustställningsvärlden, medan den borde användas med viss försiktighet inom bruksvärlden. inte FÖR ATT den även är SUCH, utan på grund av att utställningarna premierar osund exteriör.

jag tror inte (hoppas inte) att det är lika illa inom labradoravlen, för många av utställningsvinnarna har säkert en sund exteriör bakom fläsket. dock ororar det mig att det finns hundar med dålig mentalitet på båda sidor och att en jaktlabbe inte är = mjuk mun.
 
Sv: det här med sönderavlade raser

Ah, okej! Spännande. Jag vart så förvånad när namnen på Tabbe å Ebon kom upp, hon som jag tog över Isa ifrån sa ngt om att hon hade en bra stamtavla.
 
Senast ändrad:
Sv: det här med sönderavlade raser

Ah, okej! Spännande. Jag vart så förvånad när namnen på Tabbe å Ebon kom upp, hon som jag tog över Isa ifrån sa ngt om att hon hade en bra stamtavla.

Ledsen men det är inte från samma kennel den hunden var från Stiegerhof du hade i stamtavlan.

Hunden på bilden är från Stieglerhof
såg fel på ett L

Hur är hunden förövrigt? tempraments full,arbetsvillig?
 
Sv: det här med sönderavlade raser

Fruktansvärt arbetsvillig. Hon är väldigt trevlig mot männsikor, men hård mot hundar. Inte många hundar som hon tolererar. Vi håller på å träna lydnad, och tävlar även idet. Jag har haft henne sen i april, när jag fick henne så kunde hon bara sitt, och efter 3,5 månad så hade vi första pris i lydnads ettan. Hon är väldigt lättlärd, fattar på en gång. (förutom att man inte ska tugga på apporten):crazy:
Fri röntgad, MH testad, skottfast, godkänd mental del i korning (fast kassa poäng där)
 
Sv: det här med sönderavlade raser

men frågan är vad hunden får för avelsvärde! en SBCH och SUCH schäfer borde få ett utomordentligt högt avelsvärde inom ustställningsvärlden, medan den borde användas med viss försiktighet inom bruksvärlden.
Här håller jag absolut med, det är samma inom retrieveraveln. Visst finns det en och annan duktig hund från utställninglinjer, inte tu tal om det. Det är bara att gratulera ägaren till den hunden! Men det betyder inte alltid att den har bra linjer, dvs blodslinjer som övervägande visar på en arbetsförmåga långt utöver genomsnittet. Visst är det stor skillnad på linjer, det kan väl ingen som är någorlunda insatt ifrågasätta?
Brandgul: Jag gillar dig, men i det här fallet har vi nog skilda åsikter:smirk:
 
Sv: det här med sönderavlade raser

Jag undrar om ni läst vad jag skriver? Jag tror inte det...

Jag skriver att det finns ett litet antal hundar som presterar och då ska man kunna gratulera ägaren till deras prestation OAVSETT vilken linje hunden kommer ifrån. Idag är det inte så. En vanlig retr. som är SJCH är en dålig hund. En jaktvariant som har ett 2:a pris EKL är en BRA hund. Det tycker jag är en tråkig attityd. Svälj istället stoltheten och gratulera föraren till att ha lyckats träna sin hund så bra.

Jag har inte pratat avelsvärde för 5 öre. Jag pratar om en ENSKILD hunds prestation och hur folk förhåller sig till det! Det spelar ingen roll vad eller hur mycket en vanlig retr. lyckats prestera. Det kommer ALLTID att vara en dålig hund i folks ögon. Jag tänker på underbara NordJCH Kafatis Her Ladyship som jag tränat med. En så rolig hund att se arbeta! Hon tog 5 st 1:a pris EKL på jaktprov på raken + praktiskt jaktprov + 2 st elitettor i två övriga nordiska länder. Hon kommer alltid att anses vara en sämre hund än vilken jaktvariant som helst som inte gjort ett skit bara för att hon är ur fel linjer. Jag förtår inte varför den kopplingen ska finnas för den enskilda hundens prestation??? Tror ni att jaktprovsdomaren lade till hennes stamtavla i bedömningen?? Tror ni att jaktprovsdomaren lade in hennes nedärvning i bedömingen???

Däremot kom jag in på prestation eftersom att många anser att alla vanliga retr. som lyckas är träningsprodukter och har jätteduktiga förare och därför lyckas de få höga meriter. Det finns en sådan hane (SJCH) som jag "känner". Han har i sin tur lämnat en SJCH och ett antal hundar uppflyttade till EKL. I det faller pratade jag om avel och sa att det nog inte var en slump utan att någon slags talang fanns där hos hunden och inte enbart hos hans ägare. I så fall hade inte hans avkommor lyckats prestera det de gjorde.

I dessa fall förstår jag inte varför man inte kan acceptera att hundarna lyckats med något, utan fortsätter att mala och nedvärdera hundar bara för att man ska det.

Men visst, om ni tycker att man ska anse att allt de hundarna presterar är dåligt oavsett vad domarna gett för omdöme, så gör det. Alla andra gör ju också det, så ni är inte ensamma om det.
 
Sv: det här med sönderavlade raser

fast jag vet faktiskt inte. om man avlar på något som inte klarar av att prestera egentligen, men man råkar få undantaget som bekräftar regeln, visst grattis- just den hunden klarade det mot alla odds- men man vill ju ändå inte att dom ska ta just den hunden som en ursäkt för att få fortsätta avla fel.

förstår liksom inte vad det är att gratulera- grattis du avlar helt åt helvete men råkade få fram en individ som lyckades ändå.
det är ju inte tack vare uppfödaren som hunden har klarat sig då.
 
Sv: det här med sönderavlade raser

Den hunden det har disskuterats om (Gucci) hade har en förare som är domare dömer ofta. Han har all hjälp han kan få med dom bästa figuranterna o.s.v.
inte så svårt då o bli dömd på ett positivt sätt då han säkert dömer de andras hundar som han har i kring sig både andra domare och träningskamrater, så illa är hundvärlden.
 
Sv: det här med sönderavlade raser

Den hunden det har disskuterats om (Gucci) hade har en förare som är domare dömer ofta. Han har all hjälp han kan få med dom bästa figuranterna o.s.v.
inte så svårt då o bli dömd på ett positivt sätt då han säkert dömer de andras hundar som han har i kring sig både andra domare och träningskamrater, så illa är hundvärlden.

skriver du till mig nu?
 
Sv: det här med sönderavlade raser

Jag har aldrig diskuterat Gucci. Däremot har du sagt ett en SBCH som är efter Gucci är skräp just för att den är efter Gucci. Själv tyckte jag att det var lite roligt att en hund med Ck orkar springa till sig ett antal cert och certpoäng. Men den åkte väl på en kärra bakom en bil... Jag skulle aldrig kunna säga till en ägaren att fy fan vad dålig hund du har som är brukschampion. Jag skulle sagt: Kul! Men inte använt hunden i min avel om jag inte gillade den och jag skulle heller inte rekomendera den till någon som frågade om jag hade något emot hunden. Men jag skulle aldrig vända det mot hundens ägare.
 
Sv: det här med sönderavlade raser

Jag sa inte att den var dålig, utan med en medelmåttlig hund kommer man dit med en ärlig förare. det är rätt så låga krav på hundmatrial för o få tävla bara för att alla ska kunna göra det. O det är helt riktigt att det ska vara så också. Men ta bara för 30år sen med klätterplanket ta hundarna i dag så får du se hur många som tar sig över 220cm högt plank. Kraven skulle kunna vara högre för Cert o Schampionat o.s.v. men tyvärr är det inte det.
 
Sv: det här med sönderavlade raser

Absolut!

Jag förespråkar till och med ett särskilt arbetsprov (ett svårare/tuffare bruksprov på något sätt) för brukshundar och så låta bruksproven vara för oss andra på den nivån de är på idag. Jag vill inte utestänga oss andra från dessa arbetsprov eftersom att det är viktigt att hundar får jobba och kul (även förarna) och det är ju så att tävling är en morot... Sen hur det ska organiseras, ligga under SBK osv. är en annan fråga.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 188
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
3 855
Senast: Tonto
·
  • Låst
Hundhälsa Måste få dela med mig av den hemskaste upplevelsen någonsin. Visst jag har alltid vetat att det är vissa raser som har problem med...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
18 384
Senast: SiZo
·
S
Övr. Hund Anonymt nick, om någon vet vem jag är så håll det för er själva tack, det är jobbigt redan som det är. Jag har aldrig varit helt...
Svar
9
· Visningar
1 669
Senast: Sand
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp