det här med sönderavlade raser

Sv: det här med sönderavlade raser

någon som vet vart det kommer ifrån att schäfrarna "ska" vara så låga bak?
 
Sv: det här med sönderavlade raser

6171344.jpg


Här var en lite bättre bild



vaddå skidbacke?!

tycker det är hemskt att en ras ska behöva se ut såhär bara för våran skull.. en hund ska kunna springa och leka o leva livet fullt ut!
 
Sv: det här med sönderavlade raser

fast det är ju inte snyggare! :p

tycker dom mest ser ut som hyenor, och hyenor är liksom inte vackra! :p
 
Sv: det här med sönderavlade raser

någon som vet vart det kommer ifrån att schäfrarna "ska" vara så låga bak?


Som jag har uppfattat det så handlar det om att traven ska vara på ett visst sätt. Vinkeln i höften ska tydligen ge en viss typ av trav (ökad trav, kanske det kan beskrivas som :confused: ) som tydligen uppskattas av vänstervarvare. Frambenens rörelse ska se ut på ett visst sätt. Vet inte om jag kan förklara det bättre, eller om det ens är rätt, men så har jag förstått det.

Någon som har bättre koll som kan rätta/bekräfta?
 
Sv: det här med sönderavlade raser

När det gäller Schäfer handlar det om att man har tolkat standarden lite snett (minst sagt). I standarden står följande:

"Rygg
Rygglinjen löper från halsen längs den väl markerade manken, den obetydligt sluttande ryggen och det lätt sluttande korset, utan synligt avbrott. Ryggen är fast, kraftig och muskulös. Länden skall vara bred, väl utvecklad och muskulös. Korset skall vara långt och lätt sluttande ca 23% och omärkligt övergå i svansansättningen."


...och man (domarkåren) anser alltså att dagens utställningsschäfrar stämmer väl överens med standarden (dvs lätt sluttande kors 23% osv).

Vad gäller rörelser står följande i standarden:

Den tyska schäfern är en travande hund. Extremiteternas längd och vinkling skall vara avpassade till varandra på ett sådant sätt att bakbenen och frambenen kan förflyttas lika långt under kroppen utan att rygglinjen väsentligen förändras.

Varje tendens till övervinkling av bakbenen minskar styrkan och uthålligheten och därmed försämras bruksegenskaperna. Om kroppsbyggnad och vinkling är korrekta blir rörelserna vägvinnande och marknära och ger därmed ett ledigt, ändamålsenligt
intryck. Vid jämnt och lugnt trav bäres huvudet framsträckt och svansen något lyftad, varvid en oavbruten mjuk obruten rygglinjen från öronspetsen längs nacken och ryggen ända till svansspetsen framträder.
 
Sv: det här med sönderavlade raser

jo okej, det kan jag ändå förstå på något vis... synd bara att dom missade den här biten.....

Det är inte bara ryggen som är katastrof på utställningshundarna , kolla på deras benstomme man kan ju tro dom ska gå av. Alla invärtes fel som klåda, eksem och allergier. mag o tarmproblem o.s.v. som inte finns i samma utsträckning på en rent bruksavlad schäfer även om det förekommer.
 
Sv: det här med sönderavlade raser

Men nu hittade jag en hund... Jag har sett en avkomma efter denna hund. Jag hörde först att hanen var bruksmeriterad, men avkomman jag såg var lite så där halvräkig... Men han är väl ändå rätt så både och? Birkelands Verax.
 
Sv: det här med sönderavlade raser

De går inte att avgöra från bilden men tillräckligt många är verkligen skapta på det sättet för att tex SVF(veterinärförbundet) skall betrakta det som rena katastrofen.
PL
 
Sv: det här med sönderavlade raser

Visst är det en katastrof, men håll med om att det vore intressant att se samma hund stå själv utan att vara uppställd av en handler..
 
Sv: det här med sönderavlade raser

Visst men eftersom domarna prioriterar det här stuket(typiskt SKKs utställningsavel) så påverkar det självklart aveln.
PL
 
Sv: det här med sönderavlade raser

Tror dock att just den där bilden är rätt så gammal :cool:

Förhoppningsvis så kommer uppfödare runt om i landet att haka på trenden med mer "rakryggade" hundar ;)
 
Sv: det här med sönderavlade raser

Men nu hittade jag en hund... Jag har sett en avkomma efter denna hund. Jag hörde först att hanen var bruksmeriterad, men avkomman jag såg var lite så där halvräkig... Men han är väl ändå rätt så både och? Birkelands Verax.

Han är en ren utställnings hund för det första så har han triumph Gucci sen en massa Von der Wienerau hundar i leden som är ökända i utställningsringen. ja visst är den det men det är ju ingen märkvärdig hund för 5öre igentligen Triumph Gucci.
 
Senast ändrad:
Sv: det här med sönderavlade raser

Men är det inte bra att orka springa EKL rapport?? Någonstans måste det väl finnas funktion trots att han har CK på utställning? Eller?
 
Sv: det här med sönderavlade raser

Alla prov i dags läget gör man med en halvskaplig hund rent bruksmässigt så det säger inget igentligen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 188
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
3 855
Senast: Tonto
·
  • Låst
Hundhälsa Måste få dela med mig av den hemskaste upplevelsen någonsin. Visst jag har alltid vetat att det är vissa raser som har problem med...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
18 384
Senast: SiZo
·
S
Övr. Hund Anonymt nick, om någon vet vem jag är så håll det för er själva tack, det är jobbigt redan som det är. Jag har aldrig varit helt...
Svar
9
· Visningar
1 669
Senast: Sand
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp