det här med sönderavlade raser

Sv: det här med sönderavlade raser

Skrev inte att den är den bästa hunden någonsin utan att den var största framgången vi haft på en tävlingsbanan genom tiderna.
Så du menar att Raskabo Maxxon är en skithund eller Kustamarkens Ebon? Då har du inte sett dom Live det kan jag säga direkt. sen är Maxxon en bra nedärvare.

Den hunden jag la upp är en gammal DDR hund. vet att den inte är pefekt men mycket vettigare anatomi än detta iaf
clyde.jpg

har en bekant som parade med maxxon men hon gick tom, det är riktigt har inte sett honom live men våra bekanta envisades att visa oss film på honom, det man inte kan säga "ännu" är om han är en bra nedärvare eller inte, han har bara haft tre kullar därav det endast blev 1 valp i en utav kullarna.

sen kan du med handen på hjärtat säga att tabbe är en bra nedärvare och avelshund, du tar upp två hundar utav hans nästan 300 avkommor var är resten:cool:

men som sagt individen tabbe är riktigt bra inte helt korrekt exteriört, men en jobbarhund, dock inte som rasbeskrivningen säger

nej nu skall jag ut och fira nyår med barnen, halmstad är en bra stad för barn dom har fyrverkerierna kl 18.00
 
Sv: det här med sönderavlade raser

Jag nämnde två i farten bara det finns flera.

Att hunden inte är perfekt extriör enlig vem dig som håller själv på med räkrumpor eller en bruksmänniska.

Om du tittar på denna gammla schäfern så som dom såg ut 1903
1903.jpg


Sen en utställning
clyde.jpg


Så Tabo
http://www.kustmarken.se/avelshanar/tabbe_2002.jpg

vilken av dessa är mest lik den gammla hunden. Min personliga mening är att Tabo är mer lik den andra ser mer eller mindre ut o vara en annan ras.

]
 
Sv: det här med sönderavlade raser

Jag låter lite info om tabbe komma med så alla kan se hans meriter.

Atenagårdens Tabo står till avel för sunda och friska tikar.
Tabo har HD ua AD ua
Tabo är Korad 250p
Tabo är avels korad Kkl II Livstid
Tabo tilldelades Svenskt Bruksavelspris 2004
Tabo är 5 x Svenskmästare BHP III
Tabo är 1 x Vicemästare BHP III
Tabo har deltagit 5 x på världens största bruksprov wusv och snittar 286 V och i grupp C 96,00 V, efter våra uppgifter finns det ingen annan hund i världen som snittar detta.
Tabo har över 200 röntgade avkommor i Sverige 86% fritt från HD och 91% fritt från AD
Tabo har bevisligen lämnat avkommor som fungerar i brukssamanhang
Tabo`s avkomme resultat MH på ca: 170 individer visar att han nedärver beteende mönster som vi idag saknar på våra schäfrar..
Enligt många är Tabo den största bruksnedärvaren vi haft i Sverige sedan tidigt 80-tal.


Tabo`s kullsyskon är hd ad fria
Tabo hade två avkommer med till wusv 2001 och båda tilldelades V i C arbete
Tabo hade fyra avkommer med till wusv 2002
Tabo har hela kullar efter sig där samtliga är korade med +2 på nerverna
Tabo är DNA-testad.
 
Sv: det här med sönderavlade raser

Men att vara lik en gammal hund betyder för den skull inte att man har en bra exteriör. En bra exteriör är t.ex. att ha bra vinklar, annars orkar inte hunden. Lika dåligt som det är att vara övervinklad är det dåligt att vara för knappt vinklad. Så bara för att en hund ser ut som en gammal hund behöver den inte vara bra. Men jämför hunden du kallar för Tabbe med hunden som du först skickade bild på. Jämför t.ex. deras fronter. Sen tyckte jag iofs att den första hunden hade tjusigare bakställ, men jag är ju ingen schäfermänniska utan jag vill ju ha ryggen lika rak som på en Labrador, jag skulle inte vilja ha ett bakställ som på Tabbe.
 
Sv: det här med sönderavlade raser

Det håller jag med Om DDR hunden ser bättre ut bak. men Liloleo skrev att tabbe inte var extriört bra men det är ju rent ut sagt skitsnack han är ju Avelskorad på livstid då har man ju gjort 2 extriördelar där samt på Korningen har han också gjort en extriördel o klarat av den vad mer kan man begära?
 
Sv: det här med sönderavlade raser

Vad är avelskorda på livstid?? Det har jag aldrig hört talas om.

Dom görsamma extriördel som på korningen samt ett modprov och ett överfall.

Och Modprov och överfall är ju inga problem o få till på en skyddsavlad hunden men Tabo har ju även klarat av Extriördelen dessutom 3ggr.
För ska man bli livstidkorad ska man göra det 2ggr.
 
Sv: det här med sönderavlade raser

wow, vilken reaktion, ibland så träffas man och pratar med korningsadomare och avelskorningsdomarna och vet hur det kan vara just med exteriörsbedömningen och den mentala bedömningen, vill inte gå in på dessas sätt att bedöma och hur olika det är och varför de dömer just så, svaret får man när man pratar med dom rent privat, och det förblir privat! tabbes exteriör passar inte in på mitt val att tolka rasbeskrivningen. det är alldeles riktigt, men det var inte så mkt han som hund utan hans betydelse i aveln när det gäller hälsostatus på sina avkommor som inte är så lysande, det har ingenting med deras meriter att göra och hur mentaliteten ligger, och det är just det som är det sorgliga, man avlar bara på att de skall vara så mkt drifter av allt, så man glömmer att hundarna skall vara friska oxså, inga allergier, klåda, ryggproblem, immunförsvar, korrekta bett osv

angående bilden på den gamle så säger jag bara att vi skall vara glada att vi går framåt i utvecklingen -mot bättre hundar- vore ju sjukt om man inte utvecklades alls, gillar man den gamla typen skulle jag satsa på malle de väldigt lika exteriört,

sen en liten rättelse -jag föder inte upp räkstjärtar, var nu detta uttryck har sin grund någonstans- Jag föder upp schäfer ingenting annat, avelsarbetet ligger mig varmt om hjärtat är inte förtjust i när folk delar in schäfern i flera olika läger som för nåt år sen då det börjades heta sporthundar det var tydligen ett strå vassare än bruksschäfrar voine,voine en schäfer för mig är en frisk trevlig familjehund som inte skall ha några mentala brister som kan stoppa sin ägare från att deltaga i alla tävlingsformer och aktiviteter som ägaren önskar hålla på med och det gäller alla grenar ipo, svensk-skydd, spår, rapport, sök, lydnad, utställning, vakt, lavin, polis ja allt

men du tror väl inte på fullaste allvar att hundarna ser ut som dom gör på uppställningsbilder när dom står helt vanligt;)

har du hört talas om hur en bro är uppbyggd det är en bra jämförelse hur en schäferryggen skall vara uppbyggd -stark och hållbar- raka broar orkar inga påfrestningar, vilken bro skulle du vilja fastna i kö på:eek:
 
Sv: det här med sönderavlade raser

heheheheheh ja alla utställningsschäfrar är ju starka som broar ;) det var det korkaste jag hört att en rygg skulle vara starkare krokig. Det finns många starka broar är raka sörru ;-)
 
Senast ändrad:
Sv: det här med sönderavlade raser

Oj, inte visste jag att Tabbe var så bra! Han är som sagt min tiks farfar, och kustmarkens Ebon är min tiks pappa! Jag har inte haft så mkt koll på Isas släkt, hon är en omplac, men nu ser jag ju att det är bra hundar bakåt...:bump:
 
Sv: det här med sönderavlade raser

har du hört talas om hur en bro är uppbyggd det är en bra jämförelse hur en schäferryggen skall vara uppbyggd -stark och hållbar- raka broar orkar inga påfrestningar, vilken bro skulle du vilja fastna i kö på:eek:

Stopp och belägg här :cool:

Du menar alltså att ingen av mina hundar har stark och hållbar rygg :confused:

Stromboli2hemsidan.jpg


cassandrahemsidan2.jpg


Rixhemsidan1.jpg


Mollyhemsidan.jpg


Tinka.jpg


Ett axplock av mina hundar ovan..

Jag kan lova dig att alla mina hudnar har både starka och hållbara ryggar och pallar nog betydligt större påfrestningar och hårt arbete än vad en schäfer av utställningstyp gör :cool:

Du är väl medveten om att de allra flesta hundraser har raka, starka ryggar??
 
Sv: det här med sönderavlade raser

IMG_7605.jpg


Varför är inte denna långa bro böjd då?

den är svagt lutande, finns inte en bro i dagsläget som byggs raka, som sagt man lär sig med tiden och det är tur det, och vem har sagt att schäfrars ryggar är krokiga, jag har då aldrig sett en sån inte ens dom mest extrema, och det är ingenting jag förespråkar, jag kan inte förstå ditt sätt att nedvärdera dom som även vill ha en komplett schäfer exteriört och mentalt, jag kan tycka att det säger lite om personen själv ifråga, men däremot skall man vara väldigt kritisk när det gäller individer till avel, men det kan ändå fela, det är det som är det svåra med genetik men ack så spännande

har du verkligen checkat tabos avelsdata på skk
 
Sv: det här med sönderavlade raser

Stopp och belägg här :cool:

Du menar alltså att ingen av mina hundar har stark och hållbar rygg :confused:

Stromboli2hemsidan.jpg


cassandrahemsidan2.jpg


Rixhemsidan1.jpg


Mollyhemsidan.jpg


Tinka.jpg


Ett axplock av mina hundar ovan..

Jag kan lova dig att alla mina hudnar har både starka och hållbara ryggar och pallar nog betydligt större påfrestningar och hårt arbete än vad en schäfer av utställningstyp gör :cool:

Du är väl medveten om att de allra flesta hundraser har raka, starka ryggar??

vi pratade om schäfer,

man kan knappast jämföra när de anatomiska likheterna är långt ifrån lika
 
Sv: det här med sönderavlade raser

Oj, inte visste jag att Tabbe var så bra! Han är som sagt min tiks farfar, och kustmarkens Ebon är min tiks pappa! Jag har inte haft så mkt koll på Isas släkt, hon är en omplac, men nu ser jag ju att det är bra hundar bakåt...:bump:

Vad är det för tik på den hunden.
 
Sv: det här med sönderavlade raser

Givetvis har jag det o sett en hel del avkommor efter han som är kanon hundar.

Tror du nån hund med 300 avkommer är perfekta eller? det finns ju en tik också bara för det är en bra hane så¨ bär ju inte den upp allt utan tiken medför ju sin del också.

Bron är något sluttande men inte är den en slalombacke som räkorna är i dag på utställning.
 
Sv: det här med sönderavlade raser

ut som dom gör på uppställningsbilder när dom står helt vanligt;)

har du hört talas om hur en bro är uppbyggd det är en bra jämförelse hur en schäferryggen skall vara uppbyggd -stark och hållbar- raka broar orkar inga påfrestningar, vilken bro skulle du vilja fastna i kö på:eek:

Det där var ju sannerligen en sanning med modifikation. Jag kan ta hästar som exempel där då man ofta beskriver deras kroppar som "broar". För att kunna rida en häst på ett sunt sätt ska hästen samla sig och välva rygg och nacke uppåt i en "båge" ungefär. Men inte sjutton är det önskvärt att ha en häst med krokig rygg från början!! Styrkan i ryggen kommer efter hur djuret i sig jobbar. Förutsättningen för att att kunna jobba kroppen ordentligt ökar dramatiskt i en rakryggad hund. Nu kan man inte jämföra hästar och hundar på det sättet men de är ju fyrbenta bägge djuren och pratar vi styrka är det raka ryggar som gäller och inga jäkla ostbågar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 188
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
3 855
Senast: Tonto
·
  • Låst
Hundhälsa Måste få dela med mig av den hemskaste upplevelsen någonsin. Visst jag har alltid vetat att det är vissa raser som har problem med...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
18 384
Senast: SiZo
·
S
Övr. Hund Anonymt nick, om någon vet vem jag är så håll det för er själva tack, det är jobbigt redan som det är. Jag har aldrig varit helt...
Svar
9
· Visningar
1 669
Senast: Sand
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp