Blir lite nyfiken: ni som gör ert yttersta för att få till så korta dagar som möjligt, och tycker det är hemskt om barnen hämtas sist eller går heltid på dagis, gick ni själva på dagis/förskola som barn, eller var era mammor hemma med er tills ni började skolan?
Jag tycker inte det är hemskt med förskola men tycker att en heltid för vuxna är mycket för småbarn, min mamma gick ner på deltid när jag var liten för att vi skulle få gå kortare dagar (och hon var ensamstående) men om mina barn varit i omsorg från 07:30 till ca 17:00 varje dag hade de varit jättetrötta och inte hade det varit mycket tid kvar för mig att vara med dem heller då de somnar runt 19:00 för att orka kliva upp till 07:00.
Hämtas sist är inget problem eller komma först det är egentligen de bästa tiderna på hela förskolan, få barn och mycket tid att umgås med pedagogerna men att komma först och fara sist varje dag är inget alternativ för mig. Mina barn har båda börjat runt 1 år och gått från 07:30-15.00 det är 7,5h dvs i stort sett en vanlig arbetsdag för oss vuxna då sov de bort 1-2 timmar av den tiden.
Sen att maken jobbar skift är egentligen inget vi styr över då hans arbetstider ser ut så alternativ får han söka ett annat jobb. Jag styr då lite mera över mina tider som lärare även om lektionerna är fasta och vissa möten kan jag flexa en del så länge allt blir gjort.