Det här med Evidensia...

Ponnymamman har definitivt rätt på just den punkten. Det är vi djurägare som betalar för all veterinärvård som utförs i det här landet, och vi betalar dessutom hela summan för alla försäkringsbolags avdelningar för djurförsäkringar.

På åttiotalet var det fortfarande ett alternativ att strunta i att försäkra sitt djur, och i stället varje år spara en summa motsvarande försäkringspremien på ett konto, för att använda till veterinärvård vid behov. Man kunde alltså vara sitt eget försäkringsbolag, utan att riskera ekonomisk ruin vid allvarliga men vanliga tillstånd som ormbett eller livmoderinflammation.

Min övertygelse är att om det inte fanns några försäkringar, skulle totalpriserna för veterinärvård vara ungefär det jag betalar i självrisker vid ovan nämnda anledningar att söka veterinärvård, (7500 respektive 7000kr blev det för min del). Och då skulle jag alltså slippa att betala försäkringspremien på nästan 6000kr om året för min hund. Det är hälften av mina totala försäkringskostnader, den andra halvan går till respektive villa-, bil- och olycksfallsförsäkring.

Utan försäkringar skulle ju priskänsligheten för veterinärvård öka enormt. Naturligtvis ligger det i försäkringsbolagensbolages intresse att djurägaren köper veterinärvårdsförsäkringar, och tyvärr är djurklinikerna precis lika intresserade av att djurägaren har den försäkringen för annars vore det helt omöjligt att debitera de summor man gör.
Och jag är väldigt intresserad att den där förstklassiga vården finns tillgänglig, dygnet runt, året runt. Och sånt kostar.

Jag ser bara att klinikerna och försäkringsbolagen ger mig det jag vill ha: Förstaklassig och lättillgänglig djurvård när helst jag behöver det.

Åh andra sidan kan ju faktiskt försäkringsbolagen sätta gränser på vad dom ersätter och inte. Premierna har ökat rätt ordentligt inom vissa bolag, men ersättningstaket är ju fortfarande detsamma, så försäkringsbolagen är ju knappast inlurade i något.

Jag har svårt att tro att försäkringsbolag låter sig luras av elaka riskkapitalbolag. Försäkringsbolag drivs också av vinstintresse och är mycket hårt styrda för kriterier för utbetalningar. Jag tycker ständigt man hör om försäkringsbolags hårdnackade jurister som INTE går med på försäkringstagarnas krav (förväntade krav) om utbetalningar.

Försäkringsbolag har jurister som sitter och granskar alla sina verksamheter och hur de skall minimera kostnader. Att en hel branschs jurister skulle vara lurade av elaka riskkapitalbolag är bara befängt.

Jag ser ingen annan möjlighet att bedriva ett välutrustat djursjukhus än med riskkapitalbolag. Ser du någon sådan möjlighet?
Jag håller helt med dig.

(Det inlägget du citerade och svarade på var skrivet med drypande ironi)

Senast ändrad:
Och jag är väldigt intresserad att den där förstklassiga vården finns tillgänglig, dygnet runt, året runt. Och sånt kostar.

Jag ser bara att klinikerna och försäkringsbolagen ger mig det jag vill ha: Förstaklassig och lättillgänglig djurvård när helst jag behöver det.

Det är väl där vi tänker olika... jag är bara intresserad av att akutvård fungerar dygnet runt. Allt annat kan de få göra vardagar 8-17 vad mig anbelangar.

Det är väl där vi tänker olika... jag är bara intresserad av att akutvård fungerar dygnet runt. Allt annat kan de få göra vardagar 8-17 vad mig anbelangar.
Fast en huggormsbiten hund kan behöva rätt så avancerad vård. För att inte prata om en hund med hjärtfel. Eller en kanin som en hund har tuggat på.

Det finns hur många exempel som helst.

Fast en huggormsbiten hund kan behöva rätt så avancerad vård. För att inte prata om en hund med hjärtfel. Eller en kanin som en hund har tuggat på.

Det finns hur många exempel som helst.

Javisst. Men om det drar upp priserna så mycket totalt sett då man tillhandahåller den typen av vård dygnet runt - är det värt det? Väldigt mycket på djur kan man laga dagtid. Provocerande, so be it.

Personligen är jag helt säker på att klinikerna skulle kunna ge precis den vård du efterfrågar för ett lägre pris och ändå gå med nödvändig vinst. Fortfarande är största delen av de sjukdomar som botas/ den vård som utförs, samma åkommor som fixades med lyckosamma resultat för femtio år sedan också. I annat utvecklingsarbete blir produkten inte bara bättre utan också billigare.

Jag är fullt medveten om att en personalintensiv verksamhet som veterinärvård har mer begränsade rationaliseringsmöjligheter, men hur kommer det sig att antalet dagar på sjukhus har minskat per sjukdom/skada i humansjukvården, men ökat inom djursjukvården? Jag tror att det beror på att incitamentet för kostnadsbesparingar inom djursjukvården har minskat på grund av att många djurägare tror att någon annan (dvs. försäkringsbolagen) betalar.

Det spelar ingen roll hur du vrider på det. I slutänden landar kritiken fortfarande på de enskilda veterinärerna. Om de bara följer order menar man fortfarande att veterinärerna medvetet utför obefogade prover och behandlingar.

Man ifrågasätter de enskilda veterinärernas integritet, professionalitet och etik.
Jo så kan man välja att se det. Menar du att man ska sluta kritisera företag för vad deras anställda gör eller? Alla företag har sin kärnverksamhet. Det är inte VDn som sitter och säljer biljetter, kör buss utan individer. När jag klagar på att tåget aldrig kommer i tid så ska jag inte göra det för att då kan den stackars lokföraren ta åt sig eller telefonisten, support-teknikern eller vad det nu kan vara.

Och ja, att ta onödiga prov eller utföra onödiga behandlingar är ofta inbyggt i systemet. Det är ofta inte så att någon begär helt orimliga undersökningar.

Jag ska försöka mig på ett exempel till

Klinik 1
Här finns noggrann statistik hur veterinärerna jobbar, hur många dagar deras patienter ligger inne, hur många och vilka undersökningar som görs. Det görs kontinuerliga uppföljningar av klagomål och hela organisationen är uppbyggd på kontroll. Ledningen trycker på att man ska ta alla nödvändiga prov med en gång och missar någon en sjukdom pga ett test som inte utförs så får denne hård kritik även om det rör sig om ovanliga sjukdomar. På samma vis så blir det hård kritik mot den veterinär som släpper hem en patient för tidigt. Målet är att ingen ska återkomma pga komplikationer utan allt ska tas hand om innan patienten släpps hem.

Klinik 2
Här är policyn att släppa hem patienterna så fort som möjligt och hålla en dialog med ägaren så att de återkommer så snart det blir komplikationer, man har även som policy att gå igenom och utvärdera provtagning och hur många positiva svar man får av en viss undersökningstyp för att optimera kostnaderna. Man har även som policy att diskutera vilka prov som ska tas och riskerna med att utelämna vissa prov och återkomma senare för vidare undersökning vid behov.

I vilket företag tror du att det registreras flest vårddygn? Troligen i företag 1
I vilket företag görs flest prover? Troligen i företag 1

I vilket företag är veterinärerna mest etiska och professionella? För mig är det helt omöjligt att säga, om klinikerna har lika resultat som förutsättningarna säger är veterinärerna säkert ungefär lika etiska och lika professionella. Skillnaden är att det är olika policy i företaget. Ingen policy som dikterar att du ska göra x antal undersökningar eller vårda x antal nätter men ett system där ledningen visar vad de prioriterar och hur man ska uppnå det.

Nu är systemen säkert mer komplexa, detta är förenklat för att visa på att det kan handla om hur systemet är uppbyggt och inte enskilda veterinärers handlande. Jag har ingen insyn i aktuellt företag men vet hur det går till inom andra branscher.

Har en veterinärklinik en genomsnittlig vårdtid på inneliggande patienter som ofta är ett ett dygn eller två längre än genomsnittet så har den kliniken förmodligen ett företagsklimat och policys som förväntar sig det. Det är normalt där och skulle veterinärerna börja jobba på ett annat ställe kanske de får tänka om och prioritera på annat vis.

Kan du se hur det kan hänga samman med kritiken om onödiga prov och långa vårdtider utan att veterinärerna är det minsta oprofessionella?

Javisst. Men om det drar upp priserna så mycket totalt sett då man tillhandahåller den typen av vård dygnet runt - är det värt det? Väldigt mycket på djur kan man laga dagtid. Provocerande, so be it.
Och ska det påverka priset dagtid? Borde inte kostnaderna för jourtid täckas av de ofta generösa jourtilläggen?

Och borde en avancerad röntgenutrusting inte bekostas av de som utnyttjar den och inte katten som kommer in med eksem i öronen?

Stiftelser kan tydligen driva stora och välutrustade kliniker (Blå stjärnan). ;)

Västra djursjukhuset startades upp av en grupp veterinärer. Visserligen uppköpta nu.

Så visst går det, men det behövs ju kapital och där erbjuder ju riskkapitalister stora möjligheter.
Varför tror du Västra Djursjukhuset blev uppköpta?

Det handlar inte om att lura försäkringsbolag utan om stora räkningar som kan vara nog så välpreciserade och underbyggda . Försäkringsbolagen kan inte vägra betala utifrån vem som är vårdgivare om de inte börjar svartlista kliniker i sina villkor. Det är problematiskt eftersom det är en hand som är beställare (hästägare) och en annan som betalar stora delar av räkningen. Det man gör är som Agria att minska vad försäkringen täcker för att slippa betala ut så mycket. De kanske kommer till den dag då de inför en lista av godkända vårdgivare för att utnyttja försäkringen eller få rabatt ;)

Och ja det finns en hel del djursjukhus än som inte drivs av riskkapitalbolag och många som drivits med vinst fram tills de blev uppköpta. Det finns även många länder där riskkapitalbolag ännu inte köpt upp många av klinikerna. Så ja det går mycket väl att bedriva kvalificerad veterinärvård utan riskkapitalbolag helt och fullt bevisat av att det redan görs.
Jag frågar igen varför blev de uppköpta?
Andra länder= andra förutsättningar att driva företag...

Personligen är jag helt säker på att klinikerna skulle kunna ge precis den vård du efterfrågar för ett lägre pris och ändå gå med nödvändig vinst. Fortfarande är största delen av de sjukdomar som botas/ den vård som utförs, samma åkommor som fixades med lyckosamma resultat för femtio år sedan också. I annat utvecklingsarbete blir produkten inte bara bättre utan också billigare.

Jag är fullt medveten om att en personalintensiv verksamhet som veterinärvård har mer begränsade rationaliseringsmöjligheter, men hur kommer det sig att antalet dagar på sjukhus har minskat per sjukdom/skada i humansjukvården, men ökat inom djursjukvården? Jag tror att det beror på att incitamentet för kostnadsbesparingar inom djursjukvården har minskat på grund av att många djurägare tror att någon annan (dvs. försäkringsbolagen) betalar.
Det har hänt enormt mycket med djursjukvården bara de senaste 20-30 åren. Det som finns idag går inte att jämföra med det som fanns för 10 år sedan. Inte ens behandlingen av ett ormbett på hund är detsamma.

Blå Stjärnan som är det enda dygnet-runt-öppna klinik som finns ägs av en stiftelse. De har så länge jag kommer ihåg varit dyrast. Men då är deras vård i särklass och alltid tillgänglig. Vilket jag är oerhört tacksam för.

Inom humansjukvården skickar man hem folk för tidigt för att det inte finns resurser att vårda dom på sjukhus. Tycker du att kliniker skall bli lika dåliga? Skicka hem djur i förtid för att kliniken saknar grundläggande resurser?

Jag frågar igen varför blev de uppköpta?
Andra länder= andra förutsättningar att driva företag...
Ja inte är det alltid för dålig lönsamhet och alla är inte uppköpta.

Troligen har de flesta fått ett bra bud.

Ja det är andra förutsättningar i andra länder men så stor skillnad är det inte att det inte går att driva veterinärverksamheter utan riskkapitalbolag i ryggen där i största allmänhet och aldrig här. Och för övrigt så finns det som sagt välutrustade kliniker med helt annan ägarstruktur.

Ja absolut. Mina djur är familjemedlemmar och vänner.
Provocerande? Inte direkt. Varför skulle det vara det?

En spännande detalj - Evidensia har INTE sin årsredovisning på hemsidan. Sök på "årsredovisning" och du får bara veta om hur humana deras priser är... Om man nu inte mörkar utan har rent på fötterna så borde man ju vilja att fakta kom fram.

"things that make me go Hm?!"

Hälsningar
Förhoppningsvis fd Evidensia kund

Ja det är andra förutsättningar i andra länder men så stor skillnad är det inte att det inte går att driva veterinärverksamheter utan riskkapitalbolag i ryggen där i största allmänhet och aldrig här. Och för övrigt så finns det som sagt välutrustade kliniker med helt annan ägarstruktur.

Nej handlar inte om lönsamhet. Jag träffar ofta företagare som väljer att sälja sina företag för att de har svårt att få till en succession till nästa generation. Om inte nästa generation (ägarens barn) vill ta över så är alternativet att sälja bolaget.
Personalen har ofta inte de ekonomiska förutsättningarna att köpa ut en sådan komplex verksamhet. Då återstår i princip bara en "kedja" eller ett riskkapital som har förmågan att köpa bolaget.
Nu måste jag avsluta för att skjutsa barn. Skriver mer i kväll om jag hinner:-)

Oups missade att det var ett visst djursjukhus. Varför ett specifikt blir uppköpt är ointressant, det finns alla kategorier, både lönsamma och konkursmässiga. Det intressanta är om hela branschen är så olönsam att flertalet inte går runt eller om det är en hysat välmående bransch i grunden.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 176
Senast: Hazel
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 639
Senast: Enya
·
L
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 374
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar