Hedinn
Moderator
Jag tror också det är jättevanligt, speciellt då folk skaffar barn för att man ”ska”, inte för att de faktiskt vill. Tror att det även ökar risken för att man skaffar barn med (för en själv) fel person, och därmed tänker jag att det är större risk att man blir missnöjd med föräldraskapet. Men det där att man ska ha barn och helst även inom en viss ålder tror jag ställer till det för många, som då kanske över huvud taget inte reflekterar över vad det faktiskt innebär.jag tror det är jättemycket vanligare än gemene man föreställer sig. Sen finns det i alla grader och uttrycks i alla möjliga former. Men det går att läsa in någon form av ånger eller åtminstone kvarvarande ambivalens i sååå många av mina vänner och bekantas utsagor kring sitt föräldraskap. "Jag älskar mina barn, MEN... " följt av "... jag hade aldrig stått ut om det inte vore för att vi är separerade så jag får vara normal människa varannan vecka"/"jag hade kanske tänkt annorlunda om jag fick spola tillbaka tiden"/"jag kanske hade tagit ett annat beslut"/"jag trodde jag skulle växa in i rollen som förälder men det har jag inte gjort" osv osv osv.
Personligen tänker jag ju att den ”resa” jag gjort från tvärnej till absolut ja är positiv i det avseendet, för då handlar det inte om nåt annat än min egen vilja. Så jag tror risken att jag ångrar föräldraskapet senare kommer vara minimal. Däremot räknar jag absolut med att jag emellanåt kommer fundera över hur livet hade sett ut utan, och säkert även sakna vissa delar av det. Men det ser jag som rätt naturligt, jag kan ju idag också sakna delar av livet jag hade som 20-25, utan att för den delen vilja leva det idag.
På samma sätt tänker jag att det är naturligt att man, utan barn, funderar över livet med barn, utan att det nödvändigtvis innebär att man vill leva livet med barn.