Jag tänker så här, jag är en av dem som är rädd för kroppsliga förändringar. Eller inte de kroppsliga förändringarna i sig, utan hur de skulle trigga mina spöken som är kopplade till mat och kroppsuppfattning, och vad det skulle göra med mitt psyke. Både de förändringar som kroppen genomgår medan barnet fortfarande är kvar i mammans kropp, för det är väl ytterst få som går genom en hel graviditet utan att det syns. Och dels vad som händer när barnet väl är ute, ifall det inte går tillbaka igen.
Utöver det har jag fler saker på listan som väger mot nej, aldrig haft något direkt barnintresse, avsaknad av partner (vilket ställer högre krav på mig om jag ändå skulle vilja göra det ensam, krav på tryggt boende, mycket stabil ekonomi eftersom jag inte har någon annan som skjuter till en lön till, jag är enda föräldern hela tiden vilket gör det svårt att fortsätta med andra saker som är viktigt i livet om man inte har extremt bra uppbackning av föräldrar och så vidare), kort sagt kroppsförändringarna är inte hela grejen. Men hade jag verkligen velat ha barn, så hade det varit något jag hade fått ta ännu starkare ställning till, och kanske ta hjälp redan innan med att bekämpa de hjärnspökena, men så motiverad är jag inte.
Jämfört med så som
@Bison sa igår, att jag varje dag sätter mig på ett flyktdjur som väger flera hundra kilo. Det gör jag varje dag, trots att jag har ramlat av och varit millimeter från att behöva amputera ena benet en gång. Efter den ridolyckan har jag gjort ställningstagandet att jag vill inte ha ett liv utan hästar och ridning. Däremot har jag även där vidtagit en del åtgärder, rider alltid med säkerhetsväst, rider ponny i någon falsk trygghet om att det är närmare till marken (ja, jag är kort och det är en större ponny) och jag hoppar inte längre (ridolyckan var hopprelaterad). Men jag har valt att fortsätta rida. För att det är det jag vill mest av allt i livet.
Summa summarum, tycker man att något är viktigt, väldigt viktigt, i livet, vad det än må vara, så försöker man lösa det. Men i alla fall jag är inte helt sugen på att bekämpa idag slumrande spöken som jag har lärt mig leva med och hantera, utifall att jag kanske någon gång om flera år skulle vilja ha barn. Då får jag ta den striden då, men just nu får den slumra vidare.