Det otrevliga är väl hur man uttrycker sig.
- Nej fy, jag vill verkligen inte ha några tatueringar!
- Tatueringar är inte för mig.
- Svarta kläder är så satans fult, okej att andra vill ha det men jag skulle aldrig ta på mig det.
- Jag gillar färg!
- Jag skulle aldrig vilja vara lång.
- Jag trivs med min längd.
- Nej jag vill verkligen inte ha hängpattar och bristningar som man får när man får barn!
- Barn är inte för mig.
Risken är ju alltid att du har någon i rummet som ser ut så som du inte vill, så varför specificera vad det är du tycker är fult och inte vill ha. För inte så länge sedan pratade en bekant om en tjej som hen tyckte hade tjocka lår och allt jag kunde tänka på var mitt eget komplex och varför ingen har sett mig i tighta kläder i vuxen ålder. Jag hade ett komplex som jag trodde att jag hade kommit över men helt plötsligt kände jag mig som 14 år igen, en lång tid efter dessutom. När man dessutom rör in strukturella problem i det som objektifiering av kvinnors kroppar så slår det dubbelt. Jag fattar allt det där med egenansvar och att man inte kan gå runt och ta åt sig av vad alla säger. Men jag tänker tvärtom, varför gå runt och säga massa saker? Är det verkligen så viktigt för mig att få berätta vad jag tycker är fult, att jag struntar helt i vem mottagaren är? Eller kan jag helt enkelt tänka att nej, det är inte apviktigt att alla vet vad jag tycker är fult och inte. Risken är ju att folk har just hängpattar och bristningar och det är inte så roligt att ständigt bli påmind om hur fult det är. Överallt, varje dag, hela tiden i detta samhälle. Vi har pratat om att även de med problematisk kroppsuppfattning måste få säga sin åsikt, men om man har en problematisk kroppsuppfattning som blir triggad då? Om man har en ångestproblematik som triggas, eller ätstörning, som gör att man inte kan ta sitt egenansvar och bara borsta av sig det?