Det blir kejsarsnitt

Sv: Det blir kejsarsnitt

Man får ju inte ha på några mobiler så det utesluter mitt mobila bredband tyvärr. ¨Det hade ju varit en perfekt lösning annars.

Ja faktum är att just att man vet exakt datum och klockslag känns jättekonstigt. Nästan som ett antiklimax, men samtidigt så känns ganska så skönt. Det blir ju lite lättare att planera i förväg och se till att allt är i ordning med alla djuren och att man hinner beta av lite tunga saker innan. Har tex en hage som skall iordningställas och det är gott att veta att man hinner fixa det innan det är dags :D.

Mvh

Tora

Bered dig på att det bestämda klockslaget kan bli betydligt senare, ofta kommer det in akutfall och då får planerade snitt vänta i korridoren;)

Undrar om man kan komma åt internet på sjukhuset? Hur skall man annars kunna hålla koll på vad som händer här på Buke? :D

Ta med en äldre laptop som med modemutgång som du kan koppla till telefonjacket, och se till att få telefon inkopplad till rummet på BB kvickt! :)

för då kommer dina tarmar och cirkulation igång snabbt.

Jag är snittad tre gånger pga stora barn, första gången är för snart 16 år sen. Jag kommer fortfarande ihåg vad underbart det var när jag fick bajsa första gången efter snittet!!!(lite ot och konstigt inlägg:p)

T.s: Jag var snittade första gången 1993, sista gången var år 2000. Rutinerna runt kejsarsnitt har ändrats väldigt mycket på de åren! Med barn ett och två så kände jag mig som ett stycke kött, inte alls som en blivande mamma. Med barn nummer tre så var allt annorlunda, han fick vara kvar hos oss på operation och vi föräldrar och baby stod i centrum. Inte kirurgen!

Aha det är egentligen DET som är problemet! Du hade räknat med att få åka hem och Buka redan efter 6 h ;)

Jag kan läsa på Buke med min mobil, men inte skriva. Vi har fått ha mobilerna påslagna både på förlossningen och sen på BB.

Jag är snittad tre gånger pga stora barn, första gången är för snart 16 år sen. Jag kommer fortfarande ihåg vad underbart det var när jag fick bajsa första gången efter snittet!!!(lite ot och konstigt inlägg:p)

Fick?:confused:

Menar du inte kunde?:eek:

Man får ju inte ha på några mobiler så det utesluter mitt mobila bredband tyvärr. ¨Det hade ju varit en perfekt lösning annars.

Jag fick ha på mobilen (ljudlös) ringa direkt efter förlossningen.

Där emot fick vi inte ta emot några besökare alls, inte ens mina föräldrar :mad:

På Varbergs sjukhus råder totalt mobilförbud. Det har deras sjukhusledning bestämt. Ang besöksförbud, det kanske handlade om VRE smitta dom var rädda för. Många BB har ju så att det är besöksförbud för alla utom syskon/pappa.

Det är klart jag menar kunde...Fast det var mer som fick, därför att alla muskler är ju skurna i så jag kunde ju inte ta i utan vänta på att det skulle komma ut av sig själv! Det var fantastiskt:p

:D
Ja, jag hade också hört att det kunde vara lite jobbigt efter snittet. Jag tog med bulkmedel (inolaxol) till sjukhuset och då var det inga problem utan tarmarna skötte sig perfekt.

Jag hade inga problem bajsa efter snittet, från att knappt kunnat skita som höggravid med 53 graviditetskilon så fick jag skita några kilo dagen efter snitt, och pissa några liter.... hallelujaaaa det var ljuvligt att kunna gå på toa normalt igen :rofl:

*kl*

Vill onska lycka till med snittet, tank att du snart far traffa ditt barn :love:

Mina tvillingar kom ut med kejsarsnitt for snart ett ar sedan och det ar enbart positiva minnen - forvantan, smartfritt och lycka!
Vart lakarteam var fantastiskt, de hade ett helt paed team for vardera barnet plus tre barnmorskor, oplakare, opassistent, narkoslakare osv men det var bara de som maste vara i rummet som var det, de andra stod pa stand-by i rummet intill, sa vi upplevde det som att det var valdigt FA manniskor i operationssalen! Fick upp barnen pa brostet med en gang efterat och alla fyra plus farmor fick vara tillsammans sa lange vi ville pa uppvaket, innan vi akte upp pa avd.
Kejsarsnitt har ju den stora fordelen att pappan far spendera en massa tid med de(n) nyfodda - jag hade kateter i 24h efterat och kunde inte ta mig ur sangen, sa pappan bytte alla blojor, klader etc och sen var han sa haj pa det och fortsatte av bara farten att nar vi kom hem fran sjukhuset efter 3 dagar sa fick han visa mig hur man gjorde :o

Jag lakte snabbt efterat och hade inte ont ens da, det liksom stramade och tryckte pa i och runt arret men ont gjorde det inte.

Las pa sa mkt du kan/hinner och stall fragor pa sjukhuset, be dem forklara for dig exakt vad som hander och vad du kan forvanta dig, det gor ofta att man kanner sig lugnare och mer i kontroll :)

Lycka till och grattis i forvag :D

Jag hade inga problem bajsa efter snittet, från att knappt kunnat skita som höggravid med 53 graviditetskilon så fick jag skita några kilo dagen efter snitt, och pissa några liter.... hallelujaaaa det var ljuvligt att kunna gå på toa normalt igen :rofl:

Det finns ännu en fördel med snitt.:cool:

Om man spricker och måste sys därnere så är det inte alltid så himla ljuvligt att pinka efteråt.:D

På Varbergs sjukhus råder totalt mobilförbud. Det har deras sjukhusledning bestämt. Ang besöksförbud, det kanske handlade om VRE smitta dom var rädda för. Många BB har ju så att det är besöksförbud för alla utom syskon/pappa.
På vårt BB är det numera så att man får använda sin egen mobiltelefon att ringa ifrån, så man behöver inte be om att få en telefon inkopplad längre...

Jag blev snittad för några månader sen o jag som många andra ser det som den mest fantastiska upplevelsen jag upplevt då jag för första gången fick träffa min pojke.

Dock fick jag lite VÄL mkt lugnande så jag typ sjöng fyllesånger på op-bordet *hrm*

Lycka till, var inte rädd det finns mycket personal i op salen.

Jamen TS skulle väl föda i Varberg ????

Vi fick inte använda mobil på Östra i GBG. Fick tele inkopplat.

ALLA kejsarsnitt som inte är planerade är akuta mer eller mindre. Akut kallas alla snitt som görs när forlossningen kommit i gång. Sedan finns ju urakut kejsarsnitt, där allt sker inom loppet av 10 minuter.

Precis..

Om man måste lägga ett snitt när vanlig förlossning är påbörjade kallas det akutsnitt men oftast går det till som ett planerat.
Mamman får vara vaken och bedövs med ryggbedövning innan snittet påbörjas.

Är det ett urakut/katastrofsnitt så sker allt mycket snabbt och mamman sövs helt, pappan får inte närvara utan måste vänta utanför ...

Vid en vaginal förlossning så får man ju barnet till sig på en gång samtidigt som man själv ju är frisk och hel så att man inte behöver sys ihop.

Om man inte som jag hade en förlossning som avslutades med sugklocka, med en bebis som hade höger knytnäve vid örat när han kom ut...:grin:

Jag sprack en hel del kan jag säga, så det inte var tal om att barnmorskan skulle sy ihop mig, utan så fort sonen fått amma första gången kördes jag ner på OP där de fyllde på epiduralen och gav lite lugnande så jag slocknade. Krävdes inte så mycket iofs efter en 34 timmars förlossning.:crazy:

Samma förlossnngsläkare som var med när sonen kom ut sydde ihop mig och det läkte jättefint. Det gjorde heller inte ont just när jag sprack. Däremot första tiden efteråt stramar det och ömmar förstås, men man får rejält med smärtstillande om man behöver det.

Ville bara säga att det inte alltid är komplikationsfritt med vaginalt heller. Men ut kommer ju bebisen alltid på ett eller annat sätt.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har fått reda på att förundersökningen inte dras vidare och att åklagaren inte väcker åtal. Jag känner mig så oerhört sviken...
2
Svar
24
· Visningar
2 434
Senast: Raderad medlem 142658
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 929
Senast: Milosari
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?