Det blir kejsarsnitt

Sv: Det blir kejsarsnitt

Jag har fött mina tre med snitt, det första blev jätteakut och de övriga har varit planerade.
Det finns ett ställe på sjukhusen som verkligen har patienten i centrum och där man gör allt för att man ska må bra och det är på operation!
Mina två första snitt har varit sovande men det tredje blev ryggbedövning eftersom jag gick omkring med en besvärlig lunginflammation pga bebis.
Jag har alltid mått bra efter sövning (sövd många gånger) och varit pigg direkt efteråt.
När jag fick reda på att det skulle bli ryggbedövning grät jag, den var jag rädd för, men det var ingen fara, jag tyckte dock inte att det var så "stort" att vara vaken som alla surrar om, kanske för att jag själv mådde sämre av ryggbedövningen.
Frös som en hund, skakade så att det gjorde ont i kroppen och var benlös och eländig länge efter snittet.
Jag har mitt/mina snitt från naveln och neråt och det gör visst att man kan ha mer ont, men jag har inte upplevt det som oöverkomligt.
Efter sovsnitten har jag klivit upp 4-6 timmar efter och gått en runda runt sängen (med hjälp) med det sista var jag "benlös" så då tog det till dagen efter innan jag kunde kliva upp och då tog det längre tid att komma igen.
Försök att gå så fort, så ofta, så långt du orkar de första dagarna så mår du bättre och slipper förstoppning som är värre än op-smärtan.
Någon skrev att man slipper eftervärkar efter ett snitt - inte alls man får ofta Methergintabletter som ska hjälpa livmodern att dra ihop sig, små bruna tabletter och ett tips är att lägga sig på sidan när man tagit dessa, det brukar krampa rätt ordentligt ...
Alla förlossningar har sina för- och nackdelar och rädsla bottnar oftast i okunskap.
Be ditt sjukhus om information i förväg så att du känner dig tryggare.
Fråga gärna mer om du vill, det finns många här som kan svara utifrån sina egna erfarenheter.

Kan bara säga att jag förstår precis hur du känner (även om jag inte varit i din sits). Min största fasa inför båda mina förlossningar har varit att behöva snittas (det är ju trots allt en bukoperation, mkt större ingrepp på kroppen än en vaginal förlossning), men samtidigt så har jag lugnat mig själv med att massor av kvinnor genomgått snitt, och självklart är ju barnets hälsa det allra viktigaste.

Hoppas det löser sig till det allra bästa för dig, och att du snart får snosa bebis :love:

Bara undrar... Det är inte aktuellt med en vaginal förlossning?? Går ju faktiskt att klämma ut sätesbarn den vägen också...

Bara undrar... Det är inte aktuellt med en vaginal förlossning?? Går ju faktiskt att klämma ut sätesbarn den vägen också...
Svaret finns i ett tidigare inlägg...

På Varberg så gör man inga vaginala sätesbjudningar. Ligger bäbisen fel så blir det snitt. Tror det bara är Östra i Göteborg som i vissa fall erbjuder det. Jag vill absolut föda på Varberg så för min del är det inget att välja mellan. Sen finns det ju som sagt säkert en bra anledning till att man väljer snitt vid sätesbjudningar. Så pass vett i huvudet har jag i alla fall kvar (tror jag i alla fall).

Jag hade alltid det som en trygghet i bakgrunden under mina vaginala förlossningar.
Enligt principen "Ut kommer barnet - med kniven om så behövs."
Det gjorde mig lugn och trygg i mitt födande.

Självklart så finns kejsarsnittet där som en trygghet i bakgrunden. Jag trodde bara inte att jag skulle behöva det..............Ni vet det händer aldrig mig tänkandet som vi människor är så duktiga på (för det mesta så fungerar det ju att tänka så).

*Svar till fler*

Personalen har verkligen varit jättetrevliga och jag har fått prata med bla narkosläkaren problemet är att det hjälper inte. Är det inte bra konstigt igentligen? Smärtan i samband med en vaginal förlossning stör mig inte så mycket. Medan rädslan av att ha ont efter en operation känns nästan oöverstigligt.

Problemet är väl kanske att rädslan inte är speciellt logisk och därför är den svår att bli av med. Inte ens världens bästa logiska argument biter på den.

Mvh

Tora

Detta kommer låta helt knäppt men har du tandläkarskräck, sprutskräck eller liknande? Hur brukar du hantera det? Jag blev förr väldigt uppstressad inför sånt men efteråt tänkte jag alltid "var det inte farligare än så, hur kunde jag stressa upp mig så mkt, det gick ju bra". Lite så kände jag efter snittet också. Det är ju stor skillnad på snitt och de sakerna men ändå inte.

Om du försöker fokusera på timmarna efter snittet, en målbild att där ligger du med eran bebis och är lycklig kanske det är lättare?

Jag tycker ändå att du ska försöka få tag på kejsarsnittsboken, biblioteket är kanske öppet i morgon? Även om rädslan är ologisk så känns det alltid bättre att kunna läsa på lite extra om hur det kommer gå till.

Det jag kan säja är att jag hade mycket mer ont efter mitt första snitt än jag haft efter andra och tredje. I de senare fallen har man nämligen lagt lite morfin i bedövningsvätskan, vilket har varit dundereffektivt mot smärtan efteråt. Sen får man bra med smärtlindring också, så jag kan inte påstå att smärtan har varit särskilt handikappande egentligen.- Kom bara ihåg att be om mer smärtlindring så snart du känner att effekten börjat avta.
Sen har du ju, som sagt, en liten gosig bäbis att snusa på :love:

Svärmors 2a barn låg i säte, hade tid för planerat snitt, men han ville ut tidigare och de åkte in, när hon undersöktes innan hon skulle upp för att bli snittad så vände han på sig!
Hon hade då redan gjort flera vändningar på honom men han vände sig tillbaka så fort de lämnade sjukhuset.

Jag är livrädd för snitt, även fast man här i uppsala även får amma barnet på operationsbordet om allt går bra.

*svarar återigen flera*

Skall se om biblioteket är öppet imorgon.

Det stämmer att jag har tandläkarskräck. Brukar alltid ta lugnande innan jag skall dit.

Även på Varberg så får man lägga upp barnet på magen direkt efter snittet. Det är dock inte alltid det fungerar att ha den där under hela operationen men då får pappan, som sitter brevid, hålla barnet allternativ barnmorskan om pappan saknas (svimmat av på golvet :D).

Var på Varberg idag för att kolla blodtryck och liknande. Träffade en helt underbar barnmorska där. Känns faktiskt lite bättre. Framför allt så lyckades hon ta ett blodprov som jag knappt kände (inte för att jag är rädd för själva sticksmärtan men det hela var så otroligt okomplicerat). Glömde fråga om hon jobbar på måndag. Hoppas det.

Är det någon som vet hur många och vilka det är som är inne på operationsalen?

Mvh

Tora

När jag snittades var det 11 st + min man på rummet utöver mig men det var ju akutsnitt så det kryllade av folk. Kanske är hälften så många vid en planerad op? Som jag fattade det så var flera av personalen där bara för barnet iom att jag snittades pga infektion och det hade kunnat gått över till barnet.

Jag skulle ha deppat för att jag inte skulle må helt prima efter ett snitt på samma vis som efter en vaginal förlossning.
Vid en vaginal förlossning så får man ju barnet till sig på en gång samtidigt som man själv ju är frisk och hel så att man inte behöver sys ihop.
Så den biten kan jag förstå om du tycker är trist.

Men det viktigaste är ju i alla fall att barnet kommer ut med minsta möjliga risk på vägen.
Och det är ju vad du blir erbjuden nu.
Det bästa för barnet (och dig) under de omständigheter som är.

Ett planerat snitt och ett akut snitt går till på samma vis. Det är egentligen ingen större skillnad.

Jag har känt sammandragningar & det är en smärta jag aldrig vill utsätta mej för någonsin mer.

När jag snittades var det 11 st + min man på rummet utöver mig men det var ju akutsnitt så det kryllade av folk. Kanske är hälften så många vid en planerad op? Som jag fattade det så var flera av personalen där bara för barnet iom att jag snittades pga infektion och det hade kunnat gått över till barnet.
Vid ett av mina snitt var det också sådär mycket folk i operationsrummet, det slumpade sig så att både läkaren, barnmorskan och narkosläkaren (eller om det var sköterskan) hade praktikanter med sig. Jag har för mig att det till och med var någon som fick stanna utanför för att det blev lite för mycket folk...

Jag har känt sammandragningar & det är en smärta jag aldrig vill utsätta mej för någonsin mer.
Då är mitt bästa tips att du inte utsätter dig för några fler graviditeter, för bara det faktum att barnet ska födas med snitt innebär inte automatiskt att man slipper sammandragningar.
Jag var själv inne på BB och blev "stoppad" tre gånger i min tredje graviditet, låg då och hade värkar med 2 minuters mellanrum... Och de snittar ju inte bara för att man ska få slippa de värkarna, så länge man inte öppnar sig så att det verkar köra igång på riktigt.

Mvh

Tora

Jag snittades för 9 dagar och då var de 9 st inne på operationssalen om jag inte kommer ihåg fel. Jag tyckte att det var obehagligt med spinalen i ryggen, men jag fokuserade hemskt mycket på min andning, så om du gått kurs i profylax osv så kanske du kan ta hjälp av den kunskapen med andning.

Jag har hört om att man kan ta lite bedövningssalva (Emla?) på stället där de sätter bedövningssprutan. Kanske det kunde vara till hjälp också?

I övrigt var mitt snitt en jättefin upplevelse. Sonen kom snabbt upp på mitt bröst och fick ligga där tills man sytt ihop mig.
De första stegen upp ur sängen när bedövningen släppt, kändes naturligtvis, men jag kan verkligen understryka hur viktigt det är att vara på benen snabbt för då kommer dina tarmar och cirkulation igång snabbt. Så kämpa med att gå några steg extra för det kommer du att få igen i form av att må mycket bättre snabbt.

Såhär 3 veckor senare så känner jag stickningar i såret bara om jag lyfter något lite tyngre. Jag vet ju att jag inte får göra det, men det är svårt när man har eget stall och mår så bra som jag gör :p Att gå promenader och allt annat är absolut inga problem.

Det kommer att gå fint för dig också!

Känns faktiskt lite bättre. -----------

Mvh

Tora

Vad skönt att det känns lite bättre!

När jag snittades var det rätt många i salen. Måste ha varit kring 6 stycken. Hmm, låt mig fundera....
narkosläkaren
narkossköterska
operationsläkaren
opsköterska
barnmorskan (som följde med ner från avdelningen)
en elev
och jag tror det var ytterligare någon där...

och så jag och sambon förstås!

Björk och framförallt Tora:

Jag tror också att det alltid är med en barnläkare vid kejsarsnitt, samt en barnsjuksköterska, eftersom det är "jobbigare" för barnet att födas med snitt än vaginalt.

Hursomhelst, Tora, du kommer att fixa det här finfint!
Ska tänka på dig på måndag!!

Kram Milene

Jag kan nog med stor säkerhet säja att ingen barnläkare varit med vid något av mina tre snitt. Jag har inget som helst minne av att någon sådan har presenterat sig - vilket de andra har gjort.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har fått reda på att förundersökningen inte dras vidare och att åklagaren inte väcker åtal. Jag känner mig så oerhört sviken...
2
Svar
24
· Visningar
2 434
Senast: Raderad medlem 142658
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 929
Senast: Milosari
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar