Det blir kejsarsnitt

Sv: Det blir kejsarsnitt

Nej, jag syftade inte på något speciellt inlägg och inte till någon specifik. Undrade bara varför det var så viktigt att barnet ska födas på det eller det viset. Urkrafter skrev någon, måste man bevisa allt ? Men ok, alla tänker olika. Jag tänker liksom bara: unge ut..oavsett hur. Födseln är för mig rätt så oviktig..missförstå mig rätt. Visst, den är viktig som så, men jag menar mer att: det är inget jag hänger upp mig på hur den ska gå till och hur det ska vara. Har liksom inget att bevisa för mig själv.

Men än en gång, alla tänker olika.

För mig är det viktigast att inte skadas vid förlossningen och jag känner inte att jag måste bevisa något eller att jag är super nere för att jag inte kan föda vaginalt.

Däremot så vet jag nu att jag aldrig kommer föda vaginalt och jag funderar lite kring hur det faktiskt är, varken mer eller mindre :)

Men när det kommer till förlossning så tänker som sagt man väldigt olika ..

*knapplån*

Tack ännu en gång för alla lyckoönskningar.

För min del så ville jag hellre ha en naturlig förlossning då jag har ganska så stor ångest när det kommer till sprutor, operationer och liknande.

Var på BVC för första gången idag. Lucas hade bara gått upp 30 g på en vecka. Tydligen var det på tok för lite (skall ligga runt 150 g/vecka) :cry:.

Så nu måste jag amma varannan timme under dagen och var tredje under natten. Det är ju väldigt mysigt att amma så igentligen är det inget problem men nu blir det ju ett måste.

Tror dock att mjölken först nu börjar rinna ordentligt. Har säkert met kejsarsnittet och att han kom ut v 38 redan. Tror nämligen att jag hade gått över tiden annars. Hade inte det minsta förkänningar av en förlossning när jag snittades. Inga samandragningar, läckande bröst eller liknade. Så mjölken behövde säkert några dagar extra för att komma igång.

Mvh

Tora

Jag upplevde samma sak de första dagarna jag ammade äldste sonen. Jag blev igångsatt i v. 36 och hade inte haft en sammandragning, ingen förkänningn, absolut nada. Så jag tror som du, att det tog lite extra lång tid för kroppen att ställa om när ens förlossning (oavsett om den sker vaginalt eller med snitt) startar med hjälp.

Grattis till lilla godbiten! Han är hur söt som helst! *inte alls bebissjuk* :D

Vill bara tillägga att de kan amma mycket oftare än så i perioder, men det vet du kanske redan?

Och vad skönt att du klarade av alla sprutor och ändå fick en positiv upplevelse av det andra (personalen, sambon, bebisen med anknytning och sådär).

Tror dock att mjölken först nu börjar rinna ordentligt. Har säkert met kejsarsnittet och att han kom ut v 38 redan. Tror nämligen att jag hade gått över tiden annars. Hade inte det minsta förkänningar av en förlossning när jag snittades. Inga samandragningar, läckande bröst eller liknade. Så mjölken behövde säkert några dagar extra för att komma igång.

tja, kanske.....

Själv fick jag också sonen i v38 och precis som du inga förvärkar, inga läckande bröst eller något alls. Mjölken rann ändå till andra dygnet för mig. Någon nämnde detta i denna eller någon annan tråd: att just mjölken skulle kunna ta längre tid vid snitt. Jag ifrågasatte eftersom jag lärt mig att mjölken rinner till när barnet suger på bröstet ordentligt. Den som skrev fann heller inga fakta som rent biologiskt stödde att just snittet i sig skulle förorsaka amnings"problem". Däremot var det tydligen så statistiskt att fler mammor som blev snittade uppgav att det tagit längre tid (även om de fortfarande inte var "många").

Så; det kan ha samband med snittet, men kanske på andra sätt tänker jag. Den psykologiska faktorn är ju stor.

Och sen tror jag det är väldigt individuellt. Du vet ju inte: kanske hade det varit precis likadant med mjölken även om du fött vaginalt.

På förlossningen så sa dom att det var borttagandet av moderkakan som satte igång mjölken i samband med att barnet sög.

Men det är precis som du säger att det är ju svårt att veta hur det hade varit annars. Kanske är det också lättare om det är andra barnet och kroppen känner igen sig på ett annat sätt.

Men just vid vaginal förlossning så är det ju så fruktansvärt många hormoner som är inblandade. Naturen brukar ju ha en väldigt bra uppfiningsrikedom när det gäller att få saker som tex amning att fungera. Känns rent spontant som om alla de hormoner som far runt i kroppen vid en vaginal förlossning gör någon form av nytta.

Men återigen är det säkert precis som du skrivit att det är både väldigt individuellt och psykiskt.

Fast min mjölkproduktion varit igång i flera dagar så kan jag inte påstå att mina bröst blivit jättestora och att mjölken droppar från dom. Det kan droppa från det ena när lillen tuttar på den andra men sällan där i mellan. Nu är det ju inte så att jag tror att min mjölk inte räcker till. Det är ju inte bara mängden som spelar roll utan även kvalitet. Vissa har mycket fetare mjölk än andra.

Skall bli intressant att väga lillen på tisdag igen (skall till BVC då igen) och se om han har ökat i vikt ordentligt.

Tror dock att jag skall låta honom sova så länge han vill på natten. Han sover oftast två-tre timmar, ammar och sedan sover 4-5 timmar till. Att man missar en ammning känns som om det kvittar i det stora hela. Både han och jag blir kinkinga om vi missar våran skönhetsömn.

Mvh

Tora

Mvh

Tora

För mig tog det 3 dagar innan mjölken började rinna till. Födde vaginalt i v. 39+1.
Inga sammandragningar, inga läckande bröst. Hade inte vattnet gått på morgonen hade jag säkert fött hemma/bilen för första värken kände jag av 2h före han var ute.

kl

Ska man vara sån kom min mjölk inte förrän på femte dagen. Födde i v 41+2

Det låter bra att du låter honom sova som han vill. Ibland går de upp mer, ibland mindre. Ibland maratonammar de och ibland ammar de inte på jättelänge (kom ihåg nån dag när Sam inte åt på typ 8 timmar, jag blev helt nojig men han överlevde! Sen vissa kvällar ammade han mer eller mindre hela tiden! Så lyssna på dig själv och barnet och så länge han faktiskt går UPP så brukar det inte vara någon fara.

Fast min mjölkproduktion varit igång i flera dagar så kan jag inte påstå att mina bröst blivit jättestora och att mjölken droppar från dom. Det kan droppa från det ena när lillen tuttar på den andra men sällan där i mellan. Nu är det ju inte så att jag tror att min mjölk inte räcker till. Det är ju inte bara mängden som spelar roll utan även kvalitet. Vissa har mycket fetare mjölk än andra.

Mvh

Tora

Precis så är det för mig, och min amning har varit igång i två månader. Enda gången de är riktigt stora är när han inte ätit på riktigt länge, som nu när han börjat sova fem-sex timmar i rad, eller om han inte är hungrig när jag kommer från stallet för att han ätit när jag var borta så det går flera timmar mellan amningarna. Annars är de inte speciellt stora, och läcker inte annat än vid amning (då kan det däremot läcka en hel del, det samlar jag upp och fryser eller sparar till när jag är i stallet). Och då har jag ändå haft dundermjölk (i början ökade han med nästan 500 g/veckan, nu har det mattats av men på mindre än två månader har han ökat med över 2 kg). Så just det tycker jag inte att du ska vara orolig för. :)

jag har med gjort 2 snitt . jag vill inte födda normail men du det är nästan lika många snitt nu förtiden så båda är normalt . min första dotter öåg i säte min andra dotter på snart 4 mån där fastna livmodern i första ärret och då är man glad att dom kan göra snitt annars hade man varit död nu . du kommer ha lite ont i början men sedan är du som ny jag har älskat mina snitt fast nummer 2 var jobbig lycka till det är underbart att få barn tänk på det.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har fått reda på att förundersökningen inte dras vidare och att åklagaren inte väcker åtal. Jag känner mig så oerhört sviken...
2
Svar
24
· Visningar
2 434
Senast: Raderad medlem 142658
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 929
Senast: Milosari
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2