Det blir kejsarsnitt

Sv: Det blir kejsarsnitt

Det ironiska är att jag var inte det minsta rädd för en vanlig förlossning. Det hör liksom till och är "naturligt" på något sätt.

Inte gör det det bättre av att alla säger att jag borde vara glad att jag kommer så lindrigt undan och att jag snarare nästan borde vara tacksam för att jag blir snittad. Men jag vill ju verkligen iiiiiiinte bli snittat. Jag vill ju ha en vanlig förlossing.

Kände precis likadant för mitt planerade snitt som dom kom på dagen innan sonen föddes. Jag ville med ha en vaginal förlossnig, så det blev inte alls som förväntat.

Hoppas det går bra för dig idag !!

Det är inte alltid komplikationer heller... Jag är 150 kort och klämde ut vår unge utan att vare sig spricka eller ha några andra svårigheter :D Men så är det ju, de "lyckliga" berättelserna vill många inte riktigt ta till sig.

Måste tillägga att jag dessutom hade så bra smärtlindring att jag inte kände värkar eller krystvärkar. Jag kände INGENTING när han kom ut. Det är också något som folk påstår att jag ljuger om eftersom det enligt vissa "inte går" att få sådan smärtlidnring. Bull säger jag!!

Senast ändrad:

Jag är faktiskt lite ledsen över att jag aldrig kommer få uppleva kraften hos mig själv i en vaginal förlossning, jag tror att det är en häftig upplevelse också ...

Men jag får väga fördelar mot nackdelar, i mitt fall är det pest eller kolera :/

Hoppas du snosar på bebis för fullt just nu, och att allt är bra med er!

KL

Jag för min del förstår inte vad det är så hemskt eller sorgligt att inte få föda på det eller det viset ? Ska inte ungen ut bara, är det inte det levande barnet som räknas ? Hur det kommer ut kan väl knappast vara det vesäntliga. Kan någon förklara varför en förlossning på ett vist sätt ska vara så viktigt ?

Eftersom du förlöses med planerat snitt antar jag att det blir lite tidigare. Det är synd för du borde få uppleva de sista seeega dagarna. Då känns det som hela världen bara står still och när dagen äntligen kommer vill man inget annat än att ungen ska UT! Då är det skit i samma om h*n kommer ut via ett snitt eller vaginalt, bara h*n kommer UUUT! :p Man kan planera mycket, men många vill ju bara krypa ur skinnet sista tiden och då orkar man inte tänka på hur barnet kommer ut, bara att h*n kommer ut :)

Det är väl bara att få uppleva någonting som man inte kan få uppleva annars. Det går ju som inte att fejka en förlossning om man inte är gravid och föder. Man har kanske bara en chans i livet att få uppleva det.

Det finns ju de som hoppar bungy jump också bara för att testa på.

Jag tror att det beror på att en del människor ser det som något dåligt med ett kejsarsnitt. Det har blivit så skamligt på något sätt att få kejsarsnitt, och många tror att man kan välja frivilligt. Min dåvarande vän förklarade så snällt att jag hade tur som slapp värkar och bara kunde njuta av födseln :grin:

Jag själv kommer inte heller få uppleva en vaginal förlossning eftersom jag bara ska ha sonen, men jag är lika glad för det. Sonen och jag lever och det är allt som räknas.

Eftersom du förlöses med planerat snitt antar jag att det blir lite tidigare. Det är synd för du borde få uppleva de sista seeega dagarna. Då känns det som hela världen bara står still och när dagen äntligen kommer vill man inget annat än att ungen ska UT! Då är det skit i samma om h*n kommer ut via ett snitt eller vaginalt, bara h*n kommer UUUT! :p Man kan planera mycket, men många vill ju bara krypa ur skinnet sista tiden och då orkar man inte tänka på hur barnet kommer ut, bara att h*n kommer ut :)
Jag kände nog rätt mycket så..... trots planerat snitt en dryg vecka före BF. :D

De två sista veckorna är nog lika långa som hela graviditeten... Men jag tänkte att för en del kommer det kanske först sista veckan :angel: Jag var så leds att jag grät på slutet. Till slut fick jag sitta och sova. Gissa om att jag (bokstavligt) sket i att inget blev som vi tänkt oss. Hamnade på annat BB, inget lavemang, ingen akupunktur, inget bad osv. Absolut inget som jag hakat upp mig på, men just det där att planera och önska kan man göra, men när man väl är där så har det inte så stor betydelse. Jag struntade högaktningsfullt i att det kom avföring när jag födde! Någon som innan kändes helt otänkbart :D Nu kan jag inte ens förstå att jag fundera på det innan!

Enkelt - det är skithäftigt att föda barn på det sätt som naturen har menat att det skall göras.
När det fungerar då.

Det är ett, om än något extremt även om det är väldigt vanligt, sätt att hitta nya sidor hos sig själv och testa sina egna urkrafter.
Vid 3dje barnets födelse så hade jag fått kläm på hur man skall göra så då började det bli lätt.

Om man jämför med bergsklättring eller vilken annan extremsport som helst, så borde väl det vara lätt att förstå?

Eftersom du skrev KL så vet jag inte om du syftade till mitt inlägg när du skrev, men jag antar det...

Jag skrev inte att det var hemskt eller sorgligt, men att jag känner en viss ledsamhet över att inte få känna på det och för mig är det ganska omöjligt att förklarar för någon som inte alls tänker som jag i frågan...

För mig är det VIKTIGT att bebisen föds med snitt så för mig är det högst vesäntligt på det viset och självklart är det viktigast att bebisen kommer ut och mår bra..

För mig är det inte så, ingen klandrar mig för att jag valt snitt alls.

Men jag tror det är ganska häftigt att känna kroppen jobba under en vaginal förlossning, nu vet jag inte ens om jag kommer få vara vaken när mitt barn föds ..

Men alla ser vi olika på dethär med förlossning och jag är samtidigt tacksam för att kejsarsnitt finns och idag är så säkert som det är :)

Nehej du, även om det känns lite "mystiskt" att få ett datum när man ska få se sitt barn för första gången så är det väl en av fördelarna kanske :p:D

*knapplån*

Tänkte skriva lite om hur det har gått.

Den 29/12 var den hittills värsta dagen i mitt liv........men också den absolut bästa.

Kom till sjukhuset 07:18. Fick förlossningsrummet som ligger precis bredvid operationssalen.

Det hela började med att jag fick emblakräm på diverse ställen på kroppen. 08:30 sattes det dropp. Det gick väldigt smidigt. Visst var jag rädd men det kändes knappt. Dock var jag väldigt stressad redan då. Detta syntes på blodtrycket där undertrycket låg på över 100. Dock var barnets CTG-kurva mycket bra. Barnmorskans kommentar var "Ett piggt barn". Fick också två panodin. Blev lite besviken när jag förstod att det var panodil, hoppades att det var starkt ångestdämpande tabletter :D.

Sedan skulle kateten sättas in. Det gjorde inte ont men det var fruktansvärt obehagligt. Hedan efter om någon säger att "Det gör inte ont men det kan kännas lite obehagligt" så kommer jag att förvänta mig det värsta.

Ca 09:10 rullades jag in på OP. Nu skulle ryggbedövningen läggas. Jag fick sätta mig på operationsbritsen och narkosläkaren började känna efter på ryggen var jag skulle få bedövningen. När hon stack mig första gången så brast allting. Inte för att det gjorde speciellt ont utan för att jag var så stressad. Stortjutande sa jag till min sambo att jag inte vill vara med längre och att han skulle ta mig hem. Detta gick självklart inte utan jag fick vackert sitta kvar medan narkosläkaren satte de sista sprutorna.

Glömmer aldrig den obehagliga känslan när värmen från sprutorna började kännas i kroppen.

Nu fick jag hjälp att lägga mig ner för bedövningen verkar snabbt. Snart kände jag ingenting från brösten och neråt. Och då menar jag verkligen ingenting. Jag kände inte ens att de tog på mig.

09:39 påbörjades själva operationen med mig storgråtandes. 09:42 hör jag för första gången mitt barn skrika. Barnet visas fram så att jag får se att det är en pojke som verkar ha väldigt välutvecklade lungor. Mitt gråtande förvandlas från ångesttårar till glädjetårar istället.

Efter någon minut så läggs barnet på mitt bröst. Efter det så bekymrar jag mig inte längre om själva operationen. Det enda jag önskar är att de skall bli klara så att jag kan koncentrera mig på barnet. Efter ca en halvtimme är jag tillbaka på förlossningsrummet.

Under hela denna tiden har min sambo varit ett fantastiskt stöd. Tror inte att jag hade klarat av det hela utan hans hjälp. Han fattar dock inte vad det var han gjorde som var så bra. Han tyckte att han mest bara satt där och höll min hand och försökte att inte säga alltför för tokiga saker. Men han var alltså helt underbar och gjorde och sa precis rätt saker.

Personalen var också helt fantastiskt. Alla var så duktiga och empatiska och man kände att man inte bara var en till patient som skulle bli klar så fort som möjligt så att de kunde fika. Läkaren kom in på förlossningsrummet efter op och sa att anledningen till att hon inte hade haft tid att pratat med mig under op var för att hon trodde att det bästa för mig var om hon skyndade sig så mycket som möjligt så att jag skulle få upp barnet på magen och bli klar så fort som möjligt.

Den absolut största fördelen med ett kejsarsnitt är att pappan får ta i princip allt ansvar för barnet den första tiden. Min sambo har knutit an till lillen på ett fantastiskt sätt. Det var han som fick byta den första blöjan (mycket stolt över det). Det var han som fick bära runt på lillen när han grät. Det var han som fick gå med lillen och göra alla tester.

Som min sambo sa: ”Hur är det möjligt att på bara några sekunder kunna känna en sån kravlös, villkorslös och obegränsad kärlek för en liten ny individ som man ens aldrig har träffat förut?”.

På kvällen samma dag så tvingade mig några sadistiska sjuksköterskor mig upp ur sängen. Jag trodde att jag skulle dö. Trots smärtstillande så gjorde det fruktansvärt ont och jag är inte mesig när det kommer till smärta (så länge det inte har med sprutor att göra). Dagen därpå så kändes det dock mycket bättre och jag upptäckte att de sadistiska sjuksköterskorna faktiskt var riktigt trevliga.

Jag kom hem i torsdags och har haft lite problem med amningen. Tror dock att det börjar fungera hyfsat nu. Går fortfarande på panodil men har börjat trappa ner. Skall ta bort stygnen i dag (måndag). Bortsett från att jag inte får lyfta något så mår jag ganska så bra och är hyfsat rörlig.

Våran son vägde 4205 g och var 51,5 cm lång vid födseln. Namnet på den lilla gossen blev Lucas Mattias Alexander Dahlqvist.

Här är ett kort på honom från Varbergs "webbisar". Han är den som är född 081229 kl 09:42

http://www4.lthalland.se/extra/baby...ate=extra_baby_list_index.html&version=normal

Mvh

Tora

Grattis! Vicken liten goding !! :love:
Tråkigt att du upplevde det som så jobbigt dock :( Men man glömmer snabbt, när man har en bebis att pyssla med!

Grattis ! Vilken fin pojke !
Och vad skönt att det har gått bra på alla sätt och vis.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har fått reda på att förundersökningen inte dras vidare och att åklagaren inte väcker åtal. Jag känner mig så oerhört sviken...
2
Svar
24
· Visningar
2 434
Senast: Raderad medlem 142658
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 929
Senast: Milosari
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar