Det blir kejsarsnitt

Sv: Det blir kejsarsnitt

Behöver inte alla vara jobbigare, enda skillnaden är om barnet är "stånkigare" strax efter snittet, ett snitt är inte ett katastrofingrepp där barnläkare behöver vara närvarande om inte barnet förväntas vara dåligt.
Vid planerade snitt finns barnmorska, narkosläkare, läkare som utför ingreppet samt en sköterska som hjälper, vanligtvis.

Ok, jag kan absolut ha fel! Mitt snitt blev akut, och det var alltså över 21 år sen, kanske det kan ha ändrats... Och sen kan jag ha kommit ihåg fel, man är ju lite vimsig i dessa omständigheter!

Accepterar helt och fullt att andra kan ha rätt och ha andra upplevelser.

Men visst är det lite häftigt att föda barn, på vilket vis det än blir..?;)

Vet du, jag tror att ett planerat kejsarsnitt blir jättebra!

Själv fick jag ett akut (födde tvillingar och en låg fel väg och den först vägrade komma ner i bäckenbotten så efter 7 h 10 cm öppen hade jag inte längre något val!).

Jag har faktiskt bara hört positivt om planerade kejsarsnitt, de har fått ha barnet på magen efter förlossningen och varit väl förberedda.
Jag själv hade länge väldigt jobbigt med att det tog så lång tid innan jag fick tillgång till barnen, jag fick se dem snabbt men sedan drog de i racerfart tillsammans med pappan och jag fick bara ligga och längta medan pappan fick världens guldstart med tvätt av barn och sitta och hålla.

Med ett planerat snitt tror jag inte alls att du behöver gå igenom den fasen såvida inte barnet mår väldigt dåligt.

Det kan ta lite tid om du behöver pumpa igång dig själv men överlag tycker jag bara att jag hlrt positivt med planerade snitt.

Förlossning är det hursomhelst, se nu till att ställa in dig på att det kommer att bli det bästa för dig och ditt barn (du slipper dessutom oron om ev. syrebrist etc.). Grattis och kör hårt!!!!:bow::bump:

Då så måste du nog avstå från flera barn.
Jag hade sammandragningar från ungefär 20de veckan med både mitt andra och mitt tredje barn.
Med tredje barnet så gick jag sedan 1vecka över tiden efter att ha legat på sjukhus för att bli stoppad.
Jag fick en UVI och då så kan det bli så.

Mest så var detta ju ett smärtproblem och jag kunde bara bli sjukskriven under den delen av graviditeten som det förelåg risk för att barnet skulle komma för tidigt.
I övrigt så blev det till att stå ut.

Jag kan nog med stor säkerhet säja att ingen barnläkare varit med vid något av mina tre snitt. Jag har inget som helst minne av att någon sådan har presenterat sig - vilket de andra har gjort.

Barnläkare är jag också 99% säker att det inte fanns i salen. Däremot kan det gott ha funnit en barnsköterska ... som du sa, Milene. (eller om BM hade den kompetensen också, det vet jag inte).

Det kan ta lite tid om du behöver pumpa igång dig själv men överlag tycker jag bara att jag hlrt positivt med planerade snitt.

Menar du amningen då?
Är det så att amningen skulle påverkas av snitt? Det har jag nämligen aldrig hört. Det är ju att barnet suger på bröstet som "kör igång" systemet. Eller?? :confused:

(För mig rann mjölken till under natten efter snittet. Vilka j-la tuttar man hade där på morgonkvisten! :D Sen gällde det bara att få till rätt grepp och teknik. Med hjälp från personalen (framförallt en ung tjej) så fick vi till det och åkte hem från BB efter 3 dygn (när KPU-provet tagits på bebis)).

Jag tror också att det alltid är med en barnläkare vid kejsarsnitt, samt en barnsjuksköterska, eftersom det är "jobbigare" för barnet att födas med snitt än vaginalt.

Barnläkare medverkar normalt INTE på ett vanligt kejsarsnitt, vet man dock om att barnet är medtaget eller att man innan vet att barnet har ex hjärtfel så finns h*n med.

Under katastrofsnitt finns det dock med en barnläkare och ibland även under akutsnitt ( som går till som ett planerat snitt )

Jag har för mig att det dök upp en läkare i nått avsnitt av sjukhuset. (Eller så var det Barnmorskorna)

Men den läkaren stod utanför eller i rummet bredvid eller nått sånt bara för att vara beredd. Sen när allt bara gick bra så gick hon bara därifrån och var jättenöjd att hon inte behövdes :)

Minns dock inte om det var ett akut snitt där bebisens hjärtljud börjat gå ned eller nått sånt. Även om barnläkaren inte är med på rummet så kan man ju i alla fall tänka att det finns en i närheten!! Fast jag litar lika mycket på övrig personal för att göra de första livsuppehållande åtgärderna. Men det är ju så att någon ska vara ansvarig för ev. medicinering osv.

Precis, en barnläkare finns nog runt om på avd kanske och är beredd att dyka in vid ev problem..

Menar du amningen då?
Är det så att amningen skulle påverkas av snitt? Det har jag nämligen aldrig hört. Det är ju att barnet suger på bröstet som "kör igång" systemet. Eller?? :confused:

(För mig rann mjölken till under natten efter snittet. Vilka j-la tuttar man hade där på morgonkvisten! :D Sen gällde det bara att få till rätt grepp och teknik. Med hjälp från personalen (framförallt en ung tjej) så fick vi till det och åkte hem från BB efter 3 dygn (när KPU-provet tagits på bebis)).

Det sägs att det ska vara lättare att få igång mjölken när man föder vaginalt.
Alla snitt är ju inte heller planerade sådana och vissa gånger mår barnen inte så bra att de själv kan suga igång amningen utan man får använda sig av pump till en början.
Även om barnet mår bra men är prematurt så kan det behövas pump.

Själv ångrar jag bittert att vi inte tog en bild på
"Dolly Parton-brösten"!:bump::bump:

Men jag vill ju verkligen iiiiiiinte bli snittat. Jag vill ju ha en vanlig förlossing.

Vet inte vad jag vill med denna tråden igentligen, antagligen vill jag bara skriva av mig lite.

Mvh

Tora

Men det är inte säkert att det blir en vanlig förlossning bara för att man föder vaginalt, och om man generalliserar så kan det bli mer svårigheter att få ut ett barn i säte, en klocka är ex svårare att fästa i rumpan än i skallen.

Barnläkare medverkar normalt INTE på ett vanligt kejsarsnitt, vet man dock om att barnet är medtaget eller att man innan vet att barnet har ex hjärtfel så finns h*n med.

Under katastrofsnitt finns det dock med en barnläkare och ibland även under akutsnitt ( som går till som ett planerat snitt )

Har nu letat reda på min dagbok från 1987 där jag i detalj beskriver förlossningen, och där står det:
"Noomi kom och berättade hur en sätesförlossning skilde sig från en vanlig. Vid en vanlig förlossning är det bara en barnmorska, eventuellt en elev samt ett biträde. Vid en sätesförlossning är det då dessa vanliga, plus en barnmorska till (en som hjälper den ordinarie), en barnmorska som bara kollar barnet hela tiden, en gynekologläkare, en förlossningsläkare och en barnläkare. Dessutom finns alltid narkospersonalen utanför dörren, redo om det skulle bli kejsarsnitt."

Jag hade tydligen kommit ihåg lite fel, att det var i samband med sätesförlossningar och inte kejsarsnitt som det var tex barnläkare med.
Detta var ju alltså 1987, på den tiden var det mer ovanligt med kejsarsnitt än det är nu, däremot föddes en del barn i säte.
Min påbörjade sätesförlossning slutade med akutsnitt. Och jag tror väl att man numer inte gärna låter förstföderskor klämma ut ett barn i säte.

ALLA kejsarsnitt som inte är planerade är akuta mer eller mindre. Akut kallas alla snitt som görs när forlossningen kommit i gång. Sedan finns ju urakut kejsarsnitt, där allt sker inom loppet av 10 minuter.

Alla snitt är ju inte heller planerade sådana och vissa gånger mår barnen inte så bra att de själv kan suga igång amningen utan man får använda sig av pump till en början.
Även om barnet mår bra men är prematurt så kan det behövas pump.

Ja, jag skulle kunna tänka mig att just sådana saker kan påverka. Men om barnet är fullgånget och mår bra så har jag aldrig hört att amningen skulle vara svårare att få igång..?

Och jag tror väl att man numer inte gärna låter förstföderskor klämma ut ett barn i säte.

Nä, så sa i alla fall läkaren till mig. Att numera är det "standard" att göra planerat snitt för förstföderskor med barn i säte.

Nä, så sa i alla fall läkaren till mig. Att numera är det "standard" att göra planerat snitt för förstföderskor med barn i säte.

Skönt att sjukvården har lärt sig NÅT iallafall... :crazy:
Kändes inget vidare att först göra nästan hela jobbet och sen inte få vara med om det roliga - att se sin bebis födas...:crazy:

Men det viktigaste är ju faktiskt att allt går bra, och det gjorde det ju till slut!:love:

Jag försökte söka på nätet och hittade att generellt ska det inte vara svårare att få igång amning efter kejsarsnitt med fullgångna barn men det kan ändå ske p.g.a.
1. att hormonerna har inte hängt med
2. svårigheter att ta till sig sitt barn t.ex. om man kanske inte känner att man fött på riktigt
3. svårigheter att lägga barnet rätt innan man klarar att lägga till barnet själv eftersom man inte är så rörlig efter ett snitt

Men det var förtröstansfullt att se att det ändå gick så bra för så många!

Själv fick jag kämpa rejält med amning av svagsugande prematura barn efter "dubbelförlossning" men det blev bra till slut!

Och jag kan väl säja att skälet till att jag misslyckats med amning alla tre gångerna hittills (jag tänker ÄNDÅ försöka med fyran... :D) inte på något sätt har med att göra att jag har blivit snittad, utan det har varit problem med barnens sugteknik kombinerat med att mamma mu är en trögmjölkad mjölkkossa (som dock mjölkar bra, när mjölkmaskinen hjälper till :p)...

*svarar flera*

Jag ser det självklart som en stor förmån att man gör ett kejsarsnitt när det behövs. Jag önskar bara så innerligt att det inte skulle behövas. Visst finns det ingen garanti att en vaginalförlossning blir "normal" men det är en risk som jag räknar med och som inte ger mig ångest.

Som sagt min rädslan för kejsarsnitt är inte logisk på något sätt och självklart så förstår jag att man gör det för både mitt och barnets bästa. Jag förstår inte ens själv varför jag har sådan rädsla för kejsarsnitt. Den rationella delen av hjärnan säger mig att jag är larvig och att jag borde rycka upp mig. Tyvärr är det den orationella delen som hörs mest.

Men det har som sagt börjat kännas lite bättre nu. Mycket tack vare Buke och en fantastisk barnmorska.

Måste också säga att jag har fått ett mycket bra stöd från min sambo. Han har igentligen inte gjort något speciellt annat än att bara finnas där men det har varit ett väldigt stort stöd.

Undrar om man kan komma åt internet på sjukhuset? Hur skall man annars kunna hålla koll på vad som händer här på Buke? :D

Mvh

Tora

Undrar om man kan komma åt internet på sjukhuset? Hur skall man annars kunna hålla koll på vad som händer här på Buke? :D
Just DET har jag också funderat på - undrans om det går att logga in på ngt nätverk därifrån om man släpar med sig laptopen :idea: :confused:

Hoppas det går bra för dig när det väl är dags!
Det ÄR en skum känsla att veta att "i morgon ska jag föda barn", att det är så förutbestämt. Men samtidigt rätt skönt att veta...
Lycka till! :D

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har fått reda på att förundersökningen inte dras vidare och att åklagaren inte väcker åtal. Jag känner mig så oerhört sviken...
2
Svar
24
· Visningar
2 434
Senast: Raderad medlem 142658
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 929
Senast: Milosari
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?