Det blir en Golden Retriever!!

Sv: Bästa hunden som finns

Jo men det är på svenska kallviltprov, B-prov. Det existerar inte några dubbelchampions i Storbrittanien. De brittiska jaktproven, field trials, bedrivs i en praktisk faktisk jaktsituation av brittisk modell. Det ställer helt andra och mycket högre krav på hundens funktion. En svensk B-provs champion och en brittisk field trial champion är två helt olika saker.

Sv: Det blir en Golden Retriever!!

Slutsats: Det finns golden med svenskt championat i både utställning och jakt. Det finns uppfödare i Sverige som föder upp golden som inte är "jaktgolden" och inte heller "utställningsgolden". Det finns väldigt många jaktgolden som inte är jaktchampions, och ännu fler utställningsgolden som inte är utställningchampions. punkt.

Slutsats: Det finns golden med svenskt championat i både utställning och jakt. Det finns uppfödare i Sverige som föder upp golden som inte är "jaktgolden" och inte heller "utställningsgolden". Det finns väldigt många jaktgolden som inte är jaktchampions, och ännu fler utställningsgolden som inte är utställningchampions. punkt.

De golden som du tänker på, de som i Sverige kallas "dual", består i de flesta fall rent genetiskt av brittiska showlinjer, generationer av utställningsavlade hundar i stamtavlan. Exakt vad som gör att de kvalificerar sig till att kallas "dual" är för mig oklart. Hur blir en hund/en linje som i Storbrittanien säljs som en showhund plötsligt en "dual" hund?

För mig känns dualbeteckningen i de fallen som kejsarens nya kläder. Om man är en tillräckligt bra tränare och har en hund med grundläggande apporteringsegenskaper kan man meritera en hund upp till svenskt jaktchampionat.

I hundvärlden betyder ordet jaktlab/jaktgolden en hund med brittiska field trial linjer. Många av de skandinaviska "dual" inriktade kennlarna har inte mixat in brittiska field trial linjer. Sen är det självklart ett enastående arbete att meritera upp en hund till svenskt B-provs jaktchampionat! Dessutom en enastående bra hållning att försöka behålla rasens rastypiska egenskaper även hos de hundar som primärt avlas baserat på show.

Jo men det är på svenska kallviltprov, B-prov. Det existerar inte några dubbelchampions i Storbrittanien. De brittiska jaktproven, field trials, bedrivs i en praktisk faktisk jaktsituation av brittisk modell. Det ställer helt andra och mycket högre krav på hundens funktion. En svensk B-provs champion och en brittisk field trial champion är två helt olika saker.
Men herregud Linda, vad jobbig du är :eek: Tror det räcker för TS att få veta att det finns olika typer av golden, hon behöver nog inte en föreläsning om de brittiska jaktproven :smirk:

Men herregud Linda, vad jobbig du är :eek: Tror det räcker för TS att få veta att det finns olika typer av golden, hon behöver nog inte en föreläsning om de brittiska jaktproven :smirk:

Det är intressant, dina argument på olika forum är ofta i form av personliga påhopp och saknar sakligt innehåll. Personligen undviker jag att fylla mina inlägg med negativa omdömen om andra personer.

Det är alla uppfödares skydlighet att ge korrekt information som underlag för att förstå vad olika meriter innebär.

De brittiska jaktproven är den selektionsgrund som har gett världen den brittiska jaktgolden och torde därför vara mycket viktigt att känna till. Det är i hög grad denna dams förtjänst att jaktgolden existerar:

http://www.thegoldenretrieverclub.co.uk/workja.html

Den sista brittiska hunden som var nära att bli dubbelchampion:

Brittisk utställningschampion med AV Open field trial meriter:

Eng. CH. Standerwick Thomasina

http://www.k9data.com/pedigree.asp?ID=2543

"Ch Standerwick Thomasina is the only Golden that we have known that fulfils our definition of a dual purpose gundog – i.e. A dog that wins awards at the highest level in AV Open Retriever Stakes, and Challenge Certificates in the showring, interestingly bred from pure field trial lines."

http://www.abnalls.com/aboutus.html

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 179
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 801
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 246
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 924
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna