Det blir en Golden Retriever!!

Alfakrulls

Trådstartare
Ja, efter mycket sökande å letande tror jag att jag har hittat rasen jag vill ha!!
Nämligen en Golden Retriver. :love:
För 1 år sedan sa ja att jag aldrig skulle kuna tänka mig en Golden, pga att de finns alldeles för många överviktiga å rent ut sagt fula Golden här där jag bor!!

Men sen träffade ja på en helt underbar hund, som såg ut som en hund ska göra....alldeles lagom i kropp å hull.
Började då läsa om Golden Retriver å kommit fram till att denna ras nog är nått för mig i alla fall!!

Så nu vill ja höra alla ni Golden ägare, positivt å negativt om rasen.
Är då inne på den "vanliga" sorten, dvs inte jakgolden utan den vanliga....även om jag helst skulle velat haft en Jaktgolden!
Men vet inte om det skulle funka för mig....! h
Hur är de i temperamentet jämfört med den "vanliga"?
Vet ju att den är mer framavlad för jakt så att den har jakt i sig, de är på de klara med!! ;)

Så, in med all info ni kan om dem å bilder är ju oxå alltid roligt!
Å självklart får även ni som inte har Golden, men har erfarenhet av dem eller bara vill säga va NI anser oxå göra de....!!

Så, nu vill ja veta allt om denna ras...dvs mer än de ja redan läst om den!! ;)

Sv: Det blir en Golden Retriever!!

Men ska du inte ha en jakt golden ändå? Du är ju väldigt aktiv med dina hundar, och de är ju MYCKET finare! Tycker jag då... ;)

Den vi hade var otroligt trevlig, jättesnäll, gick bra ihop med både människor och djur! dock mkt själförtroende och kunde sticka iväg på egna prommenader. Den vi hade var ingen direkt tävlingskamrat, tyckte inte klubben var kul alls. Dock var hon helt med på noterna att träna i skogen osv.

grannen hade också en som var mycket mer samarbetsvillig!

En god, snäll och vänlig ras, finns inget ont i dom. Problemet jag hade med min, var väl att hon hade lätt att lägga på sig, hon såg ut som en stoppad korv. Åt allt. Hon var så tjock det sista så hon började gå passgång för att underlätta gången. Fick tyvärr avlivas för hon hade fått grava höftproblem. Sen fällde hon väldigt mycket speciellt på våren. Men det sparade jag till fåglarna, hängde ut i ett nät, så var dom där och hämtade hår till sina bon. Så¨jag kan inte annat än rekommendera denna underbara ras. Skaffar du en golden, så för jösse namn, övergöd den inte.

Jag har en jaktgolden! Har aldrig haft en "vanlig" golden så jag kan inte direkt jämföra dem. Men jag är mycket nöjd med mitt val! En helt underbar hund. Jag hade som du bara sett dessa feta familjehundar... Tills jag såg en arbetande jaktgolden! Tjockleken har ju såklart inget med ras att göra, utan det beror enbart av mat/motion.

smillastaket.jpg

Jag tycker inte att hon är extremt aktiv eller på något sätt krävande. När det strulat så hon inte fått långpromenad/aktivering på länge så har hon funkat precis som vanligt. Hon är väldigt lättlärd och följsam. Visst har hon stuckit på rådjur några gånger, men det sista nu så har hon avbrutit på kommando och kommit tillbaka. Det finns "icke jakthundar" som beteer sig värre än så....

Något med jakten vi tar till vara på är apporten- hon älskar att apportera -som de flesta retrivers! Det är inget som är jobbigt eller krävande att träna. Vad gäller aktivitetsbehovet så vågar jag nog påstå att alla hundar behöver få tänka o jobba. Det är ju så lätt att göra personspår, gömma saker och leta godis. Det och lite längre promenader räcker gott o väl för vår hund iaf. Jag har henne desutom med som ridturshund -vilket funkar bra iom hennes följsamhet. Hon har snabbt lärt sig kommandon som behövs för att hanteras från hästryggen. Behöver jag nämna att vi i vardagen inte använder koppel? :D Golden må låta som en tråkig familjehund, men det är en väldigt tacksam ras överhuvudtaget -lättlärda och följsamma (gud vad jag använder det ordet mycket?). Smilla skall förhoppningsvis (om rönten utfaller väl) få valpar till våren *inte alls smygreklam :angel: *

Enda nackdelen med en golden är att man ofta får en blöt hund med hem :D
smillisiplurret.jpg

Och så några bonusbilder...
smillapoolen1.jpg

snyggsmilla.jpg

Vad ska du göra med hunden?

Och vad menar du med att det är "jakt" i en jaktgolden? En jaktgolden ska apportera och gå viltspår och således INTE vara mer benägen att sticka på vilt än en "vanlig" golden.

Jag har två stycket och rekommenderar dig att inte skaffa en sån om du inte vill ha en brukshund. Satsa då hellre på utställningsvarianten.

Mina klättrar på väggarna; river sopor, jagar katterna, demolerar kattlådan, river i sängen och klättrar på köksbänkarna om de fått gå sysslolösa för länge. De måste ut nästan varje dag och det räcker inte med motion utan de kräver hjärngympa.

Det finns mer att läsa i min blogg (länk finns i min profil) om du är nyfiken.

Tillägg: var noga i dina efterforskningar i jakt på rätt valp. Höftproblemen är rätt utbredda inom rasen och det är hemskt trist att efter något års kämpande få dåliga besked om höfter och armbågar vid kontrollröntgen.

Är man villig att arbeta mycket med hunden, har humor och tålamod, och är en "utomhusmänniska" - ja då funkar nog (jakt)golden alldeles utmärkt! :) Gå gärna och se arbetande jaktgoldens och få ett hum om vad de gör. Jätteintressant.

Senast ändrad:

Själv har jag flat men har träffat väldigt många golden av de två olika typerna o jag måste säga att jag upplever jaktgolden som mer mentalt stabila. De är ju avlade på att arbeta tillsammans med sin förare och inte att bara vara snygga. Viktigast är nog (oavsett vilken typ av golden du bestämmer dig för) att du hittar en uppfödare som du trivs med och som du känner att du kan lita på. Lycka till!!!

Jag har bara positiva omdömen om golden. Det är en positiv arbetsvillig hund. Jag har haft "utställningsvarianten", men har förutom att ställa ut hunden även jobbat aktivt med viltspår och tävlat i det. Vi har också trasslat oss igenom diverse lydnadskurser, men aldrig tävlat inom bruks. Vi har kompisar med jaktgolden men upplever inte att de är vildare än utsällningsgolden. Dessutom går aveln mer och mer mot att hunden både ska vara snygg och ha jaktegenskaper. Ta en titt på goldenretrieverklubbens hemsida www.goldenklubben.com där du också kan kontakta valpförmedlare som kan ge dig goda råd.
Vad gäller tjocka hundar så är det ju alltid ägarens ansvar att inte ge hunden för mycket eller olämplig mat, men visst är retrivrarna mycket matglada...
Tro för all del inte att golden är en mesig hund. Däremot är det en vänlig hund som inte brukar mucka gräl med vare sig tvåbenta eller fyrbenta i onödan. Vill du ha en glad kompis att arbeta med så ska du absolut välja en golden!
Goldenklubbens valpförmedling förmedlar enbart valpar som avlats på föräldrar som är friröntgade och ögonlysta. Seriösa uppfödare är mycket noga med att bara avla på friska hundar.
Lycka till!

Det finns en tredje variant av Golden Retiever också. Dual Purpose. Kanske något som skulle passa? Med Dual Purpose menas att hunden uppfyller kraven både för utseende och funktion enligt rasstandarden.

För 1 år sedan sa ja att jag aldrig skulle kuna tänka mig en Golden, pga att de finns alldeles för många överviktiga å rent ut sagt fula Golden här där jag bor!!
Säker på att det inte är Labradors? Dom tycks alltid bli överviktiga på äldre dar men Goldens brukar inte vara en överviktig ras. I så fall är dom antingen inte 100% renrasiga Golden Retrievers eller så sköter ägarna inte kosten som man ska.
(Har en Golden och han är normalviktig. Bor massa Goldens här omkring vår område och alla är vackra/smala varelser.)

Men men, poängen här är att Goldens är en världens bästa hundraser! Om du bestämmer dig för att verkligen skaffa en Golden så grattis! ;)

Jag går också i goldentankar, men då jaktvarianten. Pumah här på buke är ju uppfödare på just jaktgolden. Du kanske kan prata mer med henne om du har frågor! Lycka till!

*KL*
Mina goldentjejer (av jakttyp) är allt utom tråkiga;)
HÄR är en av dem (Boogie) ute på ett litet dummysök i skogen. Ber om ursäkt för skakig kamera o dåliga färger;)
Så här ser hon ut när hon apporterar på vatten, rätt bra fart där också...
piafernqvist

... och här är lilla fröken efter badet!
piafernqvist

En golden är matglad och man får försöka att inte ge för mycket av det goda till en sådan hund! Men idag finns det väldigt bra foder för just golden retriver och deras "viktproblem", så jag tror att om man inte ger för mycket godis + har ett bra foder så blir inte hunden tjock.

Bästa hunden som finns

Bra val tycker jag! :bump:
Jag har två stycken och har aldrig ångrat mig, vill gärna ha flera så småningom. Jaktgolden eller vanlig är en smaksak, vill du jobba mycket med hunden, går det bra vilket som, men om du inte är så intresserad av att jobba med hunden så ska du absolut ha utställningstypen. Jakttypen passar väldigt bra till apportering och jakt, utställningstypen passar bra till bruks, lydnad, viltspår och mycket annat tycker jag + att den inte kräver riktigt lika mycket, orkar du inte aktivera den någon dag så finner den sig oftast i det, detta är förstås individuellt också. Gillar du utställningstypen men vill arbeta mycket med den så finns det linjer med mer eller mindre arbete i.
Personligen gillar jag en arbetande golden som ser ut som en golden ska göra, dvs inte en ren jaktgolden som ofta inte ser riktigt ut som en golden ska göra enligt rasstandarden.

Det finns en tredje variant av Golden Retiever också. Dual Purpose. Kanske något som skulle passa? Med Dual Purpose menas att hunden uppfyller kraven både för utseende och funktion enligt rasstandarden.

Majoriteten jaktgoldens uppfyller rasstandardens exteriöra krav.

Sv: Bästa hunden som finns

Bra val tycker jag! :bump:
Jag har två stycken och har aldrig ångrat mig, vill gärna ha flera så småningom. Jaktgolden eller vanlig är en smaksak, vill du jobba mycket med hunden, går det bra vilket som, men om du inte är så intresserad av att jobba med hunden så ska du absolut ha utställningstypen. Jakttypen passar väldigt bra till apportering och jakt, utställningstypen passar bra till bruks, lydnad, viltspår och mycket annat tycker jag + att den inte kräver riktigt lika mycket, orkar du inte aktivera den någon dag så finner den sig oftast i det, detta är förstås individuellt också. Gillar du utställningstypen men vill arbeta mycket med den så finns det linjer med mer eller mindre arbete i.
Personligen gillar jag en arbetande golden som ser ut som en golden ska göra, dvs inte en ren jaktgolden som ofta inte ser riktigt ut som en golden ska göra enligt rasstandarden.

Det stämmer inte, de allra flesta jaktgoldens ser precis ut som en golden ska göra och som de alltid har gjort sedan rasen skapades i början av 1900-talet:

http://www.merytyme.se/goldenshch/histshowch.htm

http://www.slav-trophy.ru/publik_foss3.htm

Senast ändrad av en moderator:

Det stämmer inte, de allra flesta jaktgoldens ser precis ut som en golden ska göra och som de alltid har gjort sedan rasen skapades i början av 1900-talet:

http://www.merytyme.se/goldenshch/histshowch.htm

http://www.slav-trophy.ru/publik_foss3.htm

Majoriteten jaktgoldens uppfyller rasstandardens exteriöra krav.

Absolut, men det är ju inte direkt några BIR... De är avlade för olika saker, och med olika mål. Även en duktig jakthund kan gå bra i ringen, och även ett utställningschampion kan göra bra i från sig på ett jaktprov. Det är samma ras, men med olika funktion och förutsättning enligt uppfödarens inriktning och ideal. Jag tycker själv att jaktvarianten är vackrare än utställningsvarianten, och jag föredrar deras temperament och mentalitet, men man behöver inte välja de mest extrema åt respektive håll. Det finns många variationer. Vad gäller Dual Purpose är idealet för många dubbelchampionat, dvs både i jakt och utställning.

Emma :)

Absolut, men det är ju inte direkt några BIR... De är avlade för olika saker, och med olika mål. Även en duktig jakthund kan gå bra i ringen, och även ett utställningschampion kan göra bra i från sig på ett jaktprov. Det är samma ras, men med olika funktion och förutsättning enligt uppfödarens inriktning och ideal. Jag tycker själv att jaktvarianten är vackrare än utställningsvarianten, och jag föredrar deras temperament och mentalitet, men man behöver inte välja de mest extrema åt respektive håll. Det finns många variationer. Vad gäller Dual Purpose är idealet för många dubbelchampionat, dvs både i jakt och utställning.

Den sista Dual Championen i Storbrittanien föddes 1951. Det finns sedan dess inte någon show/dual avlad hund som har gått bra på jaktprov i Storbrittanien.

I Storbrittanien finns i princip inga dual inriktade Golden uppfödare. Aveln är uppdelad i show resp jaktlinjer och det finns några uppfödare som har båda sorterna:

http://www.abnalls.com/aboutus.html

http://www.retrievers-catcombe.co.uk/

Det är en stor skillnad på de svenska jaktproven och de brittiska, de mäter inte samma saker och nivån är lägre i de skandinaviska.

Jag vill inte hålla föredrag, bara informera ts om att det finns uppfödare i Sverige som satsar på både funktion och utseende. Ang. dubbelchampionat har jag ingen aning om hur vanligt det är, jag har bara läst på kennlarnas hemsidor att det är det de har som målsättning. Om de lyckas är en annan historia, men det är en bra sak att sträva efter.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 179
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 801
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 246
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 924
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna