Tack för alla svar!
Jag svarar alla här, men ffa till
@Görel ,
@Pudlan ,
@LiZH ,
@mooi , vad gäller att tala med föräldrarna: Det är i grund och botten de som orsakat hans problem, sedan barndomen. De är skilda nu och han bor växelvis hos dem på olika orter. Pappan är våldsam och hotfull, fysiskt våldsam ibland, och helt oförstående. Mamman är deprimerad och har alkoholproblem. Kontaktar jag dem skulle det kunna bli än värre.
Jag har funderat kring en orosanmälan men är osäker på hur den sedan skulle hanteras - killen är som sagt ensam (utan syskon) med sin pappa just nu, och personligen önskar jag att han finge flytta till en stödfamilj där han kan få lugn och ro och en fristad. Han säger själv att han inte vill prata med någon (förutom min dotter) då ingen förstår. Men något måste ju göras, han behöver verkligen verkligen hjälp.
Dottern pendlar just nu mellan ett läge där hon tar avstånd på så vis att hon enbart pratar med honom en begränsad stund då och då, och ett läge där hon pratar intensivt med honom på telefonen tills vi säger till för det är sent. Hon vill INTE dumpa honom helt, det vore för henne att överge en drunknande, ungefär, men hon är en jättesmart tjej (omän empatisk lite i överflöd) och förstår, rent logiskt, exakt vad vi pratar om. Förstår att hon själv måste må bra och inte begravas i hans misär. Samtidigt som hon tycker om honom (som vän) och helt enkelt inte vill lämna honom helt.
Han är givetvis manipulativ men jag får själv känslan att han inte är det medvetet och inte på ett sätt där han vill äga henne eller hindra henne från att t.ex. umgås med andra, som några här i tråden gav förfärande exempel på. Han är helt enkelt en mycket ensam ung kille, med en sorglig barndom, som sitter fast i en livslång depression och saknar verktyg att ta sig ur den.
Det är väldigt jobbigt och påverkar just nu hela familjen väldigt negativt. Framförallt vår dotter som inte ser någon riktig väg ut.