Sv: Denna extrema trötthet.. Tänk om den gick att stänga av..
Hej!
Träningen går alldeles otroligt bra!! Jag har inte mått såhär bra på 13års tid! ÄNTLIGEN verkar det som om jag kan få ha ett "normalt" liv.
Jag styrketränar tungt, riktigt tungt 3 dagar i veckan nu och kör ett spinningpass utöver det. Det är helt otroligt att det fungerar, mkt är tack vare min underbare PT som stöttar hela vägen, lägger upp program och pushar mej att våga ta i.
Jag har inte haft ett enda bakslag med mer värk av träningen, en sjujäkla träningsvärk men det är ju en helt annan femma. Eller ett litet bakslag och det är en tennisarmbåge, men det kommer av att jag gått med armen dumt efter frakturen tidigare i år enligt läkaren. (Så den låter jag sura bäst den vill)
Jag är så otroligt glad att jag gick emot alla rekommendationer ifrån sjukvården med vila och stillhet.. Ju mer muskler jag skaffat mej desto bättre fungerar kroppen. Min trasiga rygg gör inte alls lika ont längre, jag klarar av att sitta och stå längre stunder än förut och det känns helt underbart att kunna delta när man är bortbjuden eller har bjudit hem någon.
Fibron är ju som den är men den är i alla fall inte sämre, jag har fortfarande stora bekymmer vid väderomslag och jag har svårt att ta mej upp smidigt på morgnarna. Men jag känner att det lättat något i takt med att jag har fått en jäkla fart på musklerna. Det är lättare att tackla värken när man är stark mentalt!
Andra förändringar jag gjort är att jag har slutat röka (rökfri i 3månader nu
) lagt om kosten till en lågkolhydratkost, lite "LCHF light" jag skippar de synliga kolhydratstinna tillbehören. Jag har läst om många som gjort det och fått en förbättring av det så jag ger det en chans (är inne på 3:e veckan)
Min förhoppning är att fibron ska bli lindrigare med tiden med hjälp av ändrad kost och träning precis som ryggen.
En positiv sak till i detta lååånga inlägg är att jag börjat arbetsträna och är nu tillbaks hos min gamle arbetsgivare (min ordinarie arbetsgivare muttrar) Än så länge är jag uppe i 6h varannan vecka och 10h varannan. Första 2 arbetspassen va helt horribla.. Jag skakade i hela kroppen, svettades så det rann längs ryggraden men de lämnade mej ifred och satte ingen press. Hjärnan fick en fullständig låsning!! Där ser man hur konstig kroppen är, mkt av mina problem hänger ihop med stress och mitt "riktiga" jobb tog ju nästan kål på mej förra hösten..
Nu känner jag att jag börjar komma på fötter igen! Jag har blivit erbjuden min gamla tjänst tillbaka oavsett % jag kommer upp i och det känns helt fantastiskt! För bara ett halvår sedan va allt ett jävla mörker med utredningar, medicinprövningar, sjukersättningsutredningar och fan och hans moster.. Min förhoppning är att komma upp i 50% arbete, läkarna och försäkringskassan tror på 25% för att få det hållbart i längden. Och det kanske är vettigt med tanke på att jag fortfarande har svackor och perioder med totalt usel sömn.
Jag kan bara starkt rekommendera er med värkproblematik att ge styrketräning en chans, det har vänt hela mitt mående! Men ta hjälp med att lägga upp ett anpassat program, man måste krypa innan man kan gå.
En bonus av all träning är ju en fast, snygg kropp och en stark hållning vilket också är bra för oss med värk. Ju mer man kurar ihop desto ondare får man.
Dessa livsstilsförändringarna har inte varit lätta det ska jag inte påstå, jag har slitit som ett jävla djur, haft träningsvärken ifrån helvetet! Men för varje pass har jag känt att jag blivit starkare både fysiskt och mentalt och jag kommer vara min PT (och mej själv) evigt tacksam för detta.
*Man måste nå botten för att kunna trampa ifrån*
Stor kram till er allihopa