Du har ju 9 positioner till i HtM så han behöver inte kunna gå fot
Ja, han kan ju gå fot baklänges, mellan mina ben, och som en krabba bakom och framför mig.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du har ju 9 positioner till i HtM så han behöver inte kunna gå fot
Han vill gärna springa som en krabba eller studsa fram, så han vill säkert ha en egen version av fot . Att bara komma hit (Dock har jag skadad hand på filmen här, så den hålls i en dum position.) har tagit evigheter.
Men jag TROR att om vi skulle lägga till lite tricks och roliga saker så skulle han nog kunna uppföra sig! Jag upplever att han vill att det ska hända saker hela tiden och att han försöker göra nya saker när han inte får belöning tillräckligt snabbt. "Gör jag fel? Vad vill du matte? Funkar det här? Eller det här?"
Freestyle kanske skulle passa oss bäst?
Det ser ju bra ut, tycker jag!
Men en fundering är kanske var/hur/när du ger belöning?
Slänger boll bakåt eller ger godis vid knävecket då han har en tendens till att hamna för långt fram och ha för stor förväntan på att hoppa på mig framifrån. Bör jag prova någon annanstans? Försöker belöna när han har rätt position eller nästan lite längre bak än vad jag vill ha honom. (Dom här klippen var bara för att filma hur det ser ut om man försöker gå något längre sträckor utan belöning)
Belönar i rörelse alltså? I så fall hade jag provat markera-stanna-belöna.
Belönar i rörelse. Men då kan jag prova markera-stanna-belöna och då belöna bakåt eller på stället?
Jag hade belönat i position. Jag tänker att det är en fråga om vad det är man vill förklara för hunden, är "fot" en rörelse (vilket i så fall snarare är en grupp med flera rörelser) eller är det en position? Om du lär honom positionen så får han jobba för att hålla sig kvar där, men om du lär honom rörelsen så vill han förutsäga vilken i den stora serien som kommer att komma härnäst för det är jäkligt svårt att veta vad det blir!
(Kan han hålla positionen i stillastående förresten? Eller trampar han runt? Kan han inte söka upp och hålla fot när du står stilla så hade jag börjat där först.)
Jaa! *Lightbulb* Det är ju såklart helt rätt!
Han kan söka upp och hålla fot när vi står stilla. Han kan även komma in, snurra runt och sätta sig i rätt position. Det är just i rörelse som han blir för framåt.
Ja, han kan ju gå fot baklänges, mellan mina ben, och som en krabba bakom och framför mig.
Jag hade belönat i position. Jag tänker att det är en fråga om vad det är man vill förklara för hunden, är "fot" en rörelse (vilket i så fall snarare är en grupp med flera rörelser) eller är det en position? Om du lär honom positionen så får han jobba för att hålla sig kvar där, men om du lär honom rörelsen så vill han förutsäga vilken i den stora serien som kommer att komma härnäst för det är jäkligt svårt att veta vad det blir!
(Kan han hålla positionen i stillastående förresten? Eller trampar han runt? Kan han inte söka upp och hålla fot när du står stilla så hade jag börjat där först.)
Det här tyckte jag var väldigt intressant. Kan du utveckla det ännu mer?
Oj, öh... Utveckla vilken bit? Du får nog hjälpa mig igång lite...?
Den om att lära in en position istället för en rörelse.
Ja, jo, men jag är inte säker på att jag förstår riktigt vad du undrar... Men jag gör ett försök så får du rätta mig om jag är helt ute åt fel håll?
Jag tänker att vi fokuserar mycket på rörelsen, därför att fot är i rörelse - men det är inte detsamma som att fot är en rörelse. Fot är egentligen bara "håll dig här", men ofta tränas det som "häng med". Häng med är någonting helt annat, något oförutsägbart, det händer saker hela tiden och det gäller att, ja, just hänga med. Bästa chansen att hänga med har man om man gissar en del, ligger lite före när vi rör oss framåt, lite bakom när vi rör oss bakåt, vinklar lite så man kan se ifall det är en sväng på gång, osv. Ovanpå det så kommer belöningen medan vi fortsätter gå, eller släpps medan människan går vidare, eller slängs bakåt, åt sidan eller framåt (beroende på hur vi vill justera tendenserna i positionen), och allt mellan markering och förstärkare blir också förstärkta beteenden... Vi tränar fot som att "rör dig bredvid mig framåt", "rör dig bredvid mig bakåt", "rör dig bredvid mig i sväng åt vänster", osv alla är samma beteende och alla heter fot. Det är jättesvårt! Om man istället vänder på det, och tänker att fot är en stillastående position bara, som när hunden förstår den väldigt väl man kan föra vidare ut i rörelse, då blir det en lite annan sak? Man befäster positionen enbart, utan rörelse, sen uppsökande av position (båda ur stillastående), och därefter utvecklar det till rörelse, men markering-förstärkare tillbringas i position igen (stillastående). Varje gång man förstärker i rörelse förstärker man just rörelser, och ur positionen... Det är inte så stor praktisk skillnad - man går ju fortfarande fot! - men inställningen är annorlunda och det påverkar hur man hanterar misstag och finjusterar. Blev något klarare?
Tack för mycket intressanta tankar.
Jag hoppas det blev någorlunda begripligt? Jag läste igenom nu vad jag själv skrivit och fattar nästan ingenting, men då hoppas jag att det bara är för att jag är blöt, kall, hungrig och tröööööööööött då.
@Monstermom Idag tränade vi på fot och belönade på ditt vis. Tonto kom på sig själv flera gånger när han fick bråttom och sprang baklänges tillbaka in i fotposition efter några minuters träning!