Jag har ett nytillskott här hemma som jag tränar lite smått med. Gammelhunden kan många trick men vi har ju också lagt några år på det. Lillen som är 10 månader nu trodde jag ett tag var lite korkad och oroade mig för att inte kunna fortsätta träna
Nu visade det sig att han inte är så värst korkad, han hittar på hyss som kräver att han tänker i flera led och utnyttjar det till saker som hans matte inte uppskattar men jag insåg också att det är jätte bra i träningen. Men grejen är den att han nästan är för taggad på träning.
Jag tränar varje dag och lägger in stadga i sitt och ligg för att han ska kunna vara stilla tills han får ett varsågod. När vi tränar ligg så lägger han sig inte bara ner utan slänger sig ner på golvet i ren lycka att utföra det jag ber om.
Många saker som jag med gammelhunden tränade som separat har lillen lärt sig i ett svep för att jag tänker annorlunda, som att använda kroppen och visa, t.ex. så kan man slå ihop vinka, tass och klatsch bara beroende på hur jag håller handen. Slalom och åttan och gå runt mig och runt ett ben gör han också genom att kolla av mitt kroppsspråk. Att sätta upp bara framtassarna på en låda lärde han sig direkt och efter lite beröm hoppade han upp hela han för att han kanske skulle få dubbelt godis med dubbelt så många fötter på lådan
Och han kan ganska många trick om jag tänker efter. Han är helt enkelt väldigt följsam så även många moment i rally behöver jag inte kommandon för utan han följer mig. Det är just stadgan vi har problem med. Han har nyss lärt sig att även om matte tappar godis på golvet så betyder inte det att man får ta det utan man ska sitta/stå/ligga kvar.
Jag vet inte vad som är rimligt att begära att han ska sitta/ligga kvar? Sittande kan jag nu gå fram och tillbaka och ska träna in att jag går runt honom också. Liggande fungerar ibland bara en sekund, ibland kan jag vänta ut honom så han inte reser sig.
Jag har haft honom sen han var 6,5 månader så vi startade mycket senare med allt än vad jag gjorde med gammelhunden som kom när han var 2 månader. Jag känner inte heller samma press att prestera och lära allt på en gång som jag kände med min första hund. Nu vet jag ju att det alltid går att lära in nytt, det är ingen stress. Men han är fortfarande väldigt valpig jämfört med hur gammelhunden var i den åldern.
Jag tränar ganska mycket trick som det är, något nytt varje vecka eller flera nya saker lite parallellt beroende på svårighetsgrad och håller allt gammalt vid liv också. Men ibland blir han ju jätte taggad på något som när jag lärde in buga och han därefter inte la sig om jag sa ligg eller visade med handen utan bara bugade hela tiden. Jag bestämde för att ta en paus med buga för att ligg är viktigare. Där vill jag ju att han ska lyssna på orden så han hör skillnaden mellan ligg och buga för om han är osäker så kör han ju på det han gjorde sist. Jag klickertränar gammelhunden och har gjort sen han var liten. Lillen tränar jag ibland med klicker men det har inte blivit lika mycket, han reagerar lika bra på ord men i och med att jag kommer öka svårighetsgraden kommer nog klicker bli väldigt hjälpsamt.
Men skulle ni vänta ett tag med buga tills han i 100% av fallen lägger sig direkt på kommandot ligg eller skulle ni arbeta in buga parallellt? Tänker att det ju finns tusen andra saker att träna på så just buga behövs ju kanske inte just nu men jag tänker överlag hur man ska göra om hunden fått dille på något?