Den perfekta uppfödarhemsidan

Rent utseendemässigt så gillar jag ju, som jag redan sagt, stilrena och enkla sidor. Inga krångliga typsnitt i löptext (man ser ibland hemska exempel där man lagt löptext i någon script...) och en genomtänkt färglinje på sidan. Jag är just nu mest förtjust i svart text på vit bakgrund, men ibland kan jag tänka mig en ljust färgad bakgrundsfärg mot den svarta texten. Inverterade färger (ljus text på mörk botten) gillar jag inte och är inte det ultimata för läsbarheten. I en menylist eller menyknappar så fungerar ju däremot inverterade färger.
Innehållsmässigt så gillar jag sidor som är informativa. Jag vill veta vem uppfödaren är, dennes bakgrund och även idéer kring sin avel. Jag vill veta vilka hundar uppfödaren har, inte bara de mest framgångsrika eller de som går i avel. Jag vill inte att de anges med tilltalsnamn, alltså att man på en sida listar sina hundar och om man klickar på Maja, Pelle eller Snuttan så kan man läsa mer om dem.
Jag vill veta mer om de hundar som uppfödaren fött upp, saker som meriter, hälsoresultat etc för alla uppfödda hundar och gärna se bilder på dem.
Rasstandard är inte viktigt, men det är ju väldigt lätt att länka till gällande rasstandard på SKKs sida. Däremot så är det ju alltid bra med allmän rasinformation.

Utan att ha sett era sidor: VIK HÄDAN!!!
Nejdå, kolla in min sida så ser du att den inte alls är så farlig ;) Bara söka på mitt kenelnamn så kommer den upp :D

Nejdå, kolla in min sida så ser du att den inte alls är så farlig ;) Bara söka på mitt kenelnamn så kommer den upp :D
Åh... Öhm. Pluspoäng för inga fallande stjärnor/snöflingor? Och inget neongrönt så långt ögat når! :up:

Men nja, inte vilsamt eller lättläst för mina ögon faktiskt.

Åh... Öhm. Pluspoäng för inga fallande stjärnor/snöflingor? Och inget neongrönt så långt ögat når! :up:

Men nja, inte vilsamt eller lättläst för mina ögon faktiskt.
:rofl: Nä inga fallande rörliga saker här inte - gräsligt ju.
Får väl se om jag går tillbaka till vitt igen då framöver - men jag trivdes bättre med detta tema och då följde färgen med på köpet :) Jag vill ha en lättläst meny upptill, plats för en bild upptill osv och då finns inte så många roliga gratisversioner att välja mellan :o
Jag har ju inte så mycket text, så man slipper läsa ihjäl sig :p

:rofl: Nä inga fallande rörliga saker här inte - gräsligt ju.
Får väl se om jag går tillbaka till vitt igen då framöver - men jag trivdes bättre med detta tema och då följde färgen med på köpet :) Jag vill ha en lättläst meny upptill, plats för en bild upptill osv och då finns inte så många roliga gratisversioner att välja mellan :o
Jag har ju inte så mycket text, så man slipper läsa ihjäl sig :p

Ha den som du är nöjd med du, jag tror inte jag är valpspekulant på en heeler ändå. Kanske den ser perfekt ut för heelerfolk? :D

Det är väl det..jag tycker vit bakgrund känns stelt. Som ett papper eller myndighet. Lite opersonligt:D
Därför valde jag att nyttja kennelfärgerna som är svart och grå, för att knyta ihop temat på nått sätt.
Däremot avskyr jag färgade bakkgrunder som gult, blått och grönt! Jag vill att det ska vara "lugnt" för ögonen. Vitt kan jag tycka är ett vasst ljus från skärmen.

Ljust grått och svart färg på texten?
Svart i marginalerna.
Fördelen med myndighetstänk är att det blir just tydligt och överskådligt. När man frifräsar tappar man det perspektivet.

Jag klarar varken av för ljusa bakgrunder eller för mörka pga min syn och grått är tråkigt, så för mig blev det lågt saturerad brun som tema :p Känns neutralt och jordbundet.

Ljust grått och svart färg på texten?
Svart i marginalerna.
Fördelen med myndighetstänk är att det blir just tydligt och överskådligt. När man frifräsar tappar man det perspektivet.
Hade faktiskt det ett kort tag i början när jag började bygga upp den men trivdes inte med den.
Jag är väldigt ljuskänslig och har EP så skarpa ljus och konturer blir jobbiga i huvudet efter ett tag. Bytte till något som jag orkade titta länge på och samtidigt var våra färger :)

Hade faktiskt det ett kort tag i början när jag började bygga upp den men trivdes inte med den.
Jag är väldigt ljuskänslig och har EP så skarpa ljus och konturer blir jobbiga i huvudet efter ett tag. Bytte till något som jag orkade titta länge på och samtidigt var våra färger :)

Jag förstår hur du tänker, men det som jag reflekterar över är att du då valt efter dina behov, inte vad som är enklast för den stora massan:)

Jag förstår hur du tänker, men det som jag reflekterar över är att du då valt efter dina behov, inte vad som är enklast för den stora massan:)

Förvisso, men samtidigt nästan ett måste om jag ska sitta och jobba länge med den :)

Men samtidigt, skulle det inte bli rätt trist och opersonligt om alla hemsidor var ljusa med svart text?

Det är väl det..jag tycker vit bakgrund känns stelt. Som ett papper eller myndighet. Lite opersonligt:D
Därför valde jag att nyttja kennelfärgerna som är svart och grå, för att knyta ihop temat på nått sätt.
Däremot avskyr jag färgade bakkgrunder som gult, blått och grönt! Jag vill att det ska vara "lugnt" för ögonen. Vitt kan jag tycka är ett vasst ljus från skärmen.
Var inne och kollade på er sida - tycker den var mycket skön för ögonen! Jag gillar den gråa bakgrunden samt färgerna på texterna :).

Förvisso, men samtidigt nästan ett måste om jag ska sitta och jobba länge med den :)

Men samtidigt, skulle det inte bli rätt trist och opersonligt om alla hemsidor var ljusa med svart text?

Jag är nog udda, men jag gillar tydlig fakta och enkel design, personliga hemsidor blir oftast röriga.
Det kan vara för att jag jobbar mycket med kommunikation åt många, det ska inte vara personlig touch, det ska vara tydligt:D
För mig är det naturligast, men självklart ska du göra något du vill ha:)
Jag blir lätt byråkratisk, det värsta jag satt ihop var en "festlig inbjudan". Min kollega suckade djupt åt mig och påstod att det såg ut som en kallelse från Socialstyrelsen, inte en festinbjudan..:D

Håller med dig. Många sätter en vit bakgrund med svart text, vilket skapar för skarpa kontraster. Rent spontant gillar jag lätt färgade (neutrala) bakgrunder (ljusgrå, ljusbeige osv) samt en mööörk grå färg på texten. Blir mycket mer neutralt för ögonen att läsa. Så jag säger, absolut inte vitt! :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 039
Senast: MML
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 104
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 517
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter