Den perfekta uppfödarhemsidan

Det finns en rasstandard. Den ska hundarna hålla och det ska kunna ses på avelsdata iom MH och godkänd exteriör. Det tycker iaf jag är rätt basic. Plusar man ihop det med kennelns inriktning, avelsmål och presentation om hundarna så tycker jag det räcker där. Bättre att fördjupa sig mer när man talas vid i själva rasen.

Mitt eget tycke är att det blir mest skönmålande flosker ändå i de där texterna. Tror aldrig jag läst någon nämna något som kan tolkas negativt på en hemsida. För mig är det bara onödig text att läsa.

B och E-kennlarna brukar vara hyffsat tydliga med om de har hundar för bruks och tjänst eller utställning. 5 min på avelsdata ger en klar bild om kenneln levererar hundar som jobbar eller är "snygga".

Schäferinriktningar var bara exempel på att rastypisk är rätt subjektivt.

Schäferinriktningar var bara exempel på att rastypisk är rätt subjektivt.
Det förstod jag. Nu sitter inte jag och läser hemsidor för andra raser så jag kan bara svara utifrån min egen, som jag gjorde när jag skrev att vi ingen sådan hade.
Oavsett ras så hoppas jag folk har en känsla för vad de vill göra med sin hund och väljer en kennel som fixat att meritera hundar inom det området. Mängder av iaf e-kennlar (finns säker samma typer i andra raser också) skriver att deras avelsmål är att det ska vara snygga hundar som kan arbeta, sen finns inte en enda arbetsmerit så långt ögat når. Därför ger jag inget för dessa presentationer utan tycker det är bättre att man kollar av på avelsdata och isf ställer frågor direkt.

Det förstod jag. Nu sitter inte jag och läser hemsidor för andra raser så jag kan bara svara utifrån min egen, som jag gjorde när jag skrev att vi ingen sådan hade.
Oavsett ras så hoppas jag folk har en känsla för vad de vill göra med sin hund och väljer en kennel som fixat att meritera hundar inom det området. Mängder av iaf e-kennlar (finns säker samma typer i andra raser också) skriver att deras avelsmål är att det ska vara snygga hundar som kan arbeta, sen finns inte en enda arbetsmerit så långt ögat når. Därför ger jag inget för dessa presentationer utan tycker det är bättre att man kollar av på avelsdata och isf ställer frågor direkt.

Men inte alla raser meriteras ju i någon större utsträckning?

Visst finns det uppfödare som mer eller mindre ljuger, men exemplet från min egen ras tycker jag visar att det även kan vara väldigt informativt.

Men inte alla raser meriteras ju i någon större utsträckning?

Visst finns det uppfödare som mer eller mindre ljuger, men exemplet från min egen ras tycker jag visar att det även kan vara väldigt informativt.

Fast jag talar givetvis inte för alla raser. Jag förklarade bara varför vi hade valt bort det.
Skulle en hemsida för en brukshund presenteras på samma sätt som en hemsida för Pikenese skulle det bli rätt märkligt. Jag tycker innehåll och presentationer kan variera otroligt beroende på ras.

Jag kollade in vår gästande salukis kennelhemsida. Huvamig. En av Sveriges vinstrikaste och "bästa" uppfödare. Men hemsidan lämnade en del att önska. Blååååå, gliiiitter, stjärnor, röööött.
Fast de har ju åtminstone en bra uppdaterad sida och ordentligt med foton på alla hundar, det är långt ifrån alla salukikennlar som har det :p

Aussie är väl en sån typisk ras där nya valpköpare verkligen har hjälp av att uppfödarna skriver ngt om vad de anser är rastypiskt på hemsidan. Många som föder upp aussies som främst/endast har utställningsmeriterade släktingar marknadsför sig ändå som att de föder upp brukshundar och hundar för tävling. Det är inte så himla lätt när man är ny i en ras att hålla koll då.
Hör då och då om folk som trott sig köpa brukshund men sen står där med en fluffig sak som inte fixar arbete över huvud taget..

Jag kan ju göra den sållningen bara genom att kolla på kennelprefix i stamtavlan, eller iaf en snabb koll på meriterna. Men även den mest påläste valpköparen kan gå vilse i den djungeln..

En grej som jag reagerat på är "om oss". Det finns ju med på mångas sidor. Och där läser jag gärna kort om hur familjen/personen ser ut och ffa hur hundarna kommer in i deras vardag.

Men en del uppfödare tycks tolka det som att de ska berätta sitt livs historia där. Typ:

Hej jag heter X och bor en liten bit utanför Y ihop med min man Z .där har vi bott sen sommaren 87 .88 kom första barnet A sen två år efter så kom B sen två år efter det så kom C och då hade man fullt upp med barn så då låg min hundavel på is ett tag ,när C var 6 år så började jag att jobba igen så nu jobbar jag på Hej och hå i Si och så komun .min tanke är att föda upp friska individer,därför kollar jag mina tikar och hanar efter rasklubbens rekomendationer

En jag såg häromdagen på det temat var typ en skärmsida lång. :laugh:

En grej som jag reagerat på är "om oss". Det finns ju med på mångas sidor. Och där läser jag gärna kort om hur familjen/personen ser ut och ffa hur hundarna kommer in i deras vardag.

Men en del uppfödare tycks tolka det som att de ska berätta sitt livs historia där. Typ:

Hej jag heter X och bor en liten bit utanför Y ihop med min man Z .där har vi bott sen sommaren 87 .88 kom första barnet A sen två år efter så kom B sen två år efter det så kom C och då hade man fullt upp med barn så då låg min hundavel på is ett tag ,när C var 6 år så började jag att jobba igen så nu jobbar jag på Hej och hå i Si och så komun .min tanke är att föda upp friska individer,därför kollar jag mina tikar och hanar efter rasklubbens rekomendationer

När man går in på X hundar och klickar upp den första saknar sidan bild, och den enda informationen är
Är en X-ras tik
en helt störtskön tjej

Kan hon få sålt en enda valp? :confused:

Håller med dig. I vår "om oss" nämner jag förvisso var vi bor, men mest för att läsaren snabbt ska kunna lokalisera var i landet vi befinner oss. Står förvisso under kontakter med. Har bara en mening innehållande var vi bor med våra barn, hundar och katterna. Barnen nämns bara som "barn"...thats it. Att jag nämner katterna är för att vi får ofta frågan om en bruksschäfer kan leva med katt. Folk tänker på jaktlust och skärpan.
Efter det går jag direkt på varför vi har just bruksschäfer. Sambon har ju haft dobbis och 4 e-schäfrar och nått mer innan och jag har haft labbe och ett gäng blandraser....rätt ointressant för andra att läsa om:grin:

Jag har ingen lust att hänga ut vårat liv på någon hemsida, det är hundar vi ska sälja...inte oss. En del nämner var enda hamster vid namn och har tom med alla husdjur med bild och presentation:grin:

Håller med dig. I vår "om oss" nämner jag förvisso var vi bor, men mest för att läsaren snabbt ska kunna lokalisera var i landet vi befinner oss. Står förvisso under kontakter med. Har bara en mening innehållande var vi bor med våra barn, hundar och katterna. Barnen nämns bara som "barn"...thats it. Att jag nämner katterna är för att vi får ofta frågan om en bruksschäfer kan leva med katt. Folk tänker på jaktlust och skärpan.
Det låter ju som precis sådan information som jag tycker är nyttig. :up: Ni har ju gjort en bedömning av vad som är relevant för en ev köpare.

Vi har inget om rasen som sådan. Jag tar för givet att man har satt sig in i rasen ganska bra innan man börjar leta uppfödare. För är man en seriös uppfödare föder man upp rastypiska hundar och då finns det mycket info på nätet om raser. Sen diskuterar jag gärna resten personligt med intressenten för det är här det kommer att märkas om de och en hund från varandra kommer att matcha varandra.
Jag skulle tycka det skulle vara skitsvårt att berätta hur en vardag ser ut med våra hundar för min vardag behöver inte se ut som någon annans. Det är mycket bättre tycker jag att intressenten ställer direkta frågor om hundarna, även som ras, så jag kan förklara så bra som möjligt om det de vill veta.

Absolut, shoppar man efter en bruksschäfer så har man väl en aning om vad man är ute efter. Dessutom finns det ju mängder av statistik och tester att gotta ner sig i! Men hade ni fött upp en ny/ovanlig ras eller en ras med svajjigare mentalitet hade jag tyckt det vore superintressant att läsa om avels- och rastankarna, även om det hade funnits en tydlig rasstandard. Ser förresten att du redan svarat på det här, jag är sjukt sen på bollen :p

Aussie är väl en sån typisk ras där nya valpköpare verkligen har hjälp av att uppfödarna skriver ngt om vad de anser är rastypiskt på hemsidan. Många som föder upp aussies som främst/endast har utställningsmeriterade släktingar marknadsför sig ändå som att de föder upp brukshundar och hundar för tävling. Det är inte så himla lätt när man är ny i en ras att hålla koll då.
Hör då och då om folk som trott sig köpa brukshund men sen står där med en fluffig sak som inte fixar arbete över huvud taget..

Jag kan ju göra den sållningen bara genom att kolla på kennelprefix i stamtavlan, eller iaf en snabb koll på meriterna. Men även den mest påläste valpköparen kan gå vilse i den djungeln..

Precis, samma sak gäller ju för icke-brukshundar som ändå är aktiva och kräver en del. För ett tag sen kikade jag t ex på pumi och överallt står det att de kan vara reserverade mot främlingar men inte mycket mer. Ska de eller kan de vara reserverade, och hur visar det sig isåfall? Bits dom, pinkar de ner sig eller ignorerar de bara nya människor? Det finns ju inga mängder av MH- eller BPH-tester i det här fallet, så det är ju någonting jag skulle vilja höra mer om från uppfödaren. Nu raljerar jag kanske lite och hade jag varit seriöst intresserad av rasen hade jag ju förstås frågat uppfödarna direkt, men det är ändå tankar jag haft i bakhuvudet när jag kikat runt på olika hemsidor.

Så gör ju sportBC-kennlarna också. Av nån anledning så finns det ingen kennel som ärligt säger att deras sport/showlinjer inte kan valla, o nej- inte kan de vara ärliga mot djurägare som hör av sig heller utan säljer glatt en fluffboll som vallar som en känguru till fårbonden med femtio allmogefår som ska köpa sin första vallhund. Har stött på många mycket besvikna /frustrerade djurägare som står där med sin hund med låååångt fint namn och absolut noll och ingen förmåga att vara behjälplig i arbetet. I några fall har hundarna varit rent farliga för fåren, eftersom de har med sig vissa rester av vallningsbeteenden men saknar andra vitala delar.

Det gör mig SÅ förbannad. Och ledsen :(

Både jag och pappa har precis köpt varsin valp efter att förra hunden gick bort, rent generellt när jag letade tyckte jag att uppfödarhemsidorna var horribelt dåliga. Inte i klass med kattuppfödare (där det är svårt att hitta en hemsida som INTE är i pastellfärger med tre miljoner blinkande "söta" effekter och allmänt gulligull) men ändå dåliga. Framförallt kodningen, jag vill inte sitta och försöka ta mig igenom en sida där inga länkar funkar, allting flyttar på sig och texten hamnar uppe i nåt hörn tvärs över menyn etc etc.

Men, det jag vill ha är tydlig info om vilka hundar man har, vilka kullar man haft, planerade parningar, och en uppdaterad nyhetsflik med vad som händer. Jag vill även ha resultat från utställning/bruks vilket inkluderar resultat från valpar som sålts. Tycker generellt sett att de som har Facebooksidor är bättre, där är liksom designen redan gjord åt en...

Det här har väl inte riktigt med design att göra, men en sak jag ofta saknar på uppfödarhemsidor är en mer utförlig rasbeskrivning som INTE bara är kopierad från SKK. Den kan ju vem som helst googla sig fram till, och är det verkligen jätterelevant/intressant för valpköpare att läsa någon standardparagraf om mentaliteten och sen massor av text om rasens historia, vinklar, kors och huvudproportioner...? Jag vill ju veta hur rasen är att leva med i vardagen, både på gott och ont!
Jag håller med. De allra flesta som hör av sig till mig är sådana som inte tidigare haft rasen och då tycker jag att det är jättebra att ha en personlig beskrivning av rasen, hur den är att leva med etc. Vi uppfödare är ju inte bara valpproducenter, vi är ju även ambassadörer får våra raser (i alla fall vi som inte bara har intresset i att föda fram valpar till försäljning) och många upplever det som positivt att få veta uppfödarens egen bild av rasen. Den kan ju faktiskt ge en liten vink om hur insatt och intresserad uppfödaren faktiskt är i sin ras.

Hellre de som berättar om vilka de är och vilka avelsmål de har (mer än bara självklarheter som att vilja föda upp rastypiska hundar med bra mentalitet) än de som inte har med någon sådan info alls, eller där det i princip bara står någon rad om att de bor i x-stad och tycker om sina hundar.
Jag tycker personligen att det är intressant att veta mer om en uppfödare som jag funderar på att köpa valp från. Jag tycker att det är intressant att veta vad personen vill med sin avel, vilken hunderfarenhet denne har, vilken kunskap denne har. Dessutom vill jag veta vad personen heter (många skriver bara några rader utan att ens nämna vad de heter, eftersom de verkar tycka att det är pinsamt...) och jag vill gärna ha foto på personen, varför inte tillsammans med någon hund och varför inte i en situation där man gör något typiskt med hunden, vare sig det är i utställningsringen, på tävlingsplanen, i skogen eller mys i TV-soffan.

Hellre de som berättar om vilka de är och vilka avelsmål de har (mer än bara självklarheter som att vilja föda upp rastypiska hundar med bra mentalitet) än de som inte har med någon sådan info alls, eller där det i princip bara står någon rad om att de bor i x-stad och tycker om sina hundar.
Jag tycker personligen att det är intressant att veta mer om en uppfödare som jag funderar på att köpa valp från. Jag tycker att det är intressant att veta vad personen vill med sin avel, vilken hunderfarenhet denne har, vilken kunskap denne har. Dessutom vill jag veta vad personen heter (många skriver bara några rader utan att ens nämna vad de heter, eftersom de verkar tycka att det är pinsamt...) och jag vill gärna ha foto på personen, varför inte tillsammans med någon hund och varför inte i en situation där man gör något typiskt med hunden, vare sig det är i utställningsringen, på tävlingsplanen, i skogen eller mys i TV-soffan.
Det är sådant jag också tycker är bra. Dock behöver jag ingen bild av personen, om det inte är i en hundsituation.

Eftersom jag letar valp och goldenklubbens hänvisningar i princip är ointressanta när jag vill ha jaktvarianterna tittar jag just nu på rätt många hemsidor så det blir ett par kommentarer till. Att det under valpplaner står "inga valpar planerade 2012" är faktiskt rätt OK, det missförstår man inte. Men det är rätt så irriterande att upptackla att den ganska intressanta kullen som beräknas födas i februari i själva verket blir två år eller att tiken som ska paras är född 2006 och alltså knappast i avel längre. Det är väldigt trevligt när det inte bara står datum utan även år så man direkt ser om infon är aktuell eller inte!

Råkade dessutom ut för en hemsida som först såg rätt prydlig ut, men att försöka läsa texten där raderna gick tvärs över hela skärmen var inte det lättaste. Möjligen fungerar den sidan bättre på en liten skärm men jag tvivlar.

Eftersom jag letar valp och goldenklubbens hänvisningar i princip är ointressanta när jag vill ha jaktvarianterna tittar jag just nu på rätt många hemsidor så det blir ett par kommentarer till. Att det under valpplaner står "inga valpar planerade 2012" är faktiskt rätt OK, det missförstår man inte. Men det är rätt så irriterande att upptackla att den ganska intressanta kullen som beräknas födas i februari i själva verket blir två år eller att tiken som ska paras är född 2006 och alltså knappast i avel längre. Det är väldigt trevligt när det inte bara står datum utan även år så man direkt ser om infon är aktuell eller inte!

Råkade dessutom ut för en hemsida som först såg rätt prydlig ut, men att försöka läsa texten där raderna gick tvärs över hela skärmen var inte det lättaste. Möjligen fungerar den sidan bättre på en liten skärm men jag tvivlar.
Det där med texten, det är därför jag har en "responsive" layout på min hemsida, den anpassar sig till storleken på skärmen :D

Jag tycker det är jättejobbigt att läsa långa textrader på en skärm. Likaså långa stycken. Det är mer ansträngande att läsa från en skärm än från ett papper. Så jag uppskattar om man har ställt tabbarna lite smalare så texten inte fyller hela rutan samt kortare, tydligt avdelade stycken.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 039
Senast: MML
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 104
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 517
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar