Hellre de som berättar om vilka de är och vilka avelsmål de har (mer än bara självklarheter som att vilja föda upp rastypiska hundar med bra mentalitet) än de som inte har med någon sådan info alls, eller där det i princip bara står någon rad om att de bor i x-stad och tycker om sina hundar.
Jag tycker personligen att det är intressant att veta mer om en uppfödare som jag funderar på att köpa valp från. Jag tycker att det är intressant att veta vad personen vill med sin avel, vilken hunderfarenhet denne har, vilken kunskap denne har. Dessutom vill jag veta vad personen heter (många skriver bara några rader utan att ens nämna vad de heter, eftersom de verkar tycka att det är pinsamt...) och jag vill gärna ha foto på personen, varför inte tillsammans med någon hund och varför inte i en situation där man gör något typiskt med hunden, vare sig det är i utställningsringen, på tävlingsplanen, i skogen eller mys i TV-soffan.
Detta. För mig, som inte har en enda tå inne i hundvärlden och letar efter en hund både ska ha sällskapshundskvalitéer och ha ett mindset som går att jobba med, är raden "Vi strävar efter att föda upp friska, sunda hundar som följer rasstandarden" ungefär samma sak att skriva "Vi tycker om när havet är blått". Jag vill veta vad de FAKTISKT siktar mot. Vill de ha hundar som är exteriört rastypiska och som går bra i utställningsringen, siktar de på arbetskvalitéer, vill de få fram en rolig hobbyhund eller vill de ha fram en jakthund? Just jaktkennlarna är lätta att urskilja, men resten? En stor gråzon.
Avelsdata är sådär användbart när underlaget på MH/MT är så snävt, eftersom det inte är bruksraser jag tittar på. Visst ser man kennlar som sticker ut, men de är få och underlaget är generellt för dåligt för att dra några slutsatser av. Jag har inte kontaktat några uppfödare ännu men efter att ha gått igenom hemsidor både en och tio gånger har jag fått känslan av att de allra flesta inte skulle bli mer specifika över mail. Det är nästan som att det är fult att snäva ner sig, utan alla hundar ska passa till allt. Man är också generellt dålig på att lyfta fram (arbetet mot) rasbundna sjukdomar mer än att hänvisa till/kopiera från RAS och man är också dålig på att ta uttalad ställning för (eller emot) mentaltester.
För mig som förstagångsvalpköpare känns den stora majoriteten hemsidor undermåliga och då har jag inte ens pratat om designen och tanken på UX. Herregud vad man får utstå.