Mest för kul, men även för jag tycker många raser blir lite extremavlade och så är jag rätt trött på de vanliga halvbloden. Typ all avel verkar vara inriktad på tävling nuförtiden och resultatet av det är ju brist på ridskole- och hobbyhästar. Speciellt SWB har det tagits upp många gånger här i tråden nu och faktum är att den rasen knappt existerar för mig då jag bor i Finland, så att föreslå den gång på gång är helt onödigt för min del.
Dessutom gillar jag själv lite mindre, grövre hästar runt 145cm, med lite unikt utseende, alltså inte den där tråkiga bruna med kort svart man och vita strumpor.
Fjording, Haflinger, Islandshäst, Tinker och liknande är mer i min smak. Det är också den typen av häst jag upplevt funka bäst till ridskolor, de kan bära många olika ryttare utan att behöva vara enorma så inte barn kan sköta dem själva. Häromkring finns inga enorma stockholmsridskolor med 40 hästar och flera lektioner parallellt 7 dagar i veckan. Det funkar inte att ha massvis av olika hästar för olika erfarenheter utan de hästarna som finns måste kunna gå med både nybörjare och erfarna. Det viktigaste i mina ögon är i första hand en trygg och stabil typ c-d-ponny som kan bära barn och tonåringar, och mindre vuxna om man har såna elever (inte jättemånga i trakten). Sen när man har några grundstabila såna kan man brodera ut med svårare och roligare hästar för de modiga.
Under det år jag höll ridlektioner på ett ställe var jag alldeles för många gånger med om att hälften av hästarna skenar omkring i manegen och barnen flyger som vantar åt höger och vänster och knappt vågar sitta upp igen då ingen av hästarna går att lita på. Också the struggle att dela ut hästar till 5-åringarna och man har 5 ryttare men bara 3 trygga hästar. Att behöva välja vem som ska få ta de farliga hästarna den här gången. (Ägaren var helt döv för mina önskemål om mindre grupper, att de farliga hästarna inte kunde vara med när nybörjarna red och sa bara att jag får leda dem då om det inte funkar. Men ska jag leda 3 hästar samtidigt som jag försöker instruera? Ingen riktig, godkänd ridskola det där och jag förstår inte hur nån förälder nånsin kunde låta sina barn rida där. Är glad att jag sluppit det stället nu.)
Jag tänker att om man ska göra det lättare att skaffa fram ridskolehästar så behöver ju nån avla fram dem också. Och visst är det otroligt olika från individ till individ, men så är det ju med tävlings- och avelshästar också men de avlas ändå friskt fram. Jag är mest nyfiken på vad som kunde vara bra raser att avla på och kanske få fram en bra häst passande ridskola eller som först häst till en 12-åring.
Med häst syftar jag alltid på både ponny och häst, för mig finns ingen gräns, det är bara engelska tävlingsgrenarna som kommit på det.