Jag tänker att om det är så att hästarna behöver ponnysparkas på, piskas, och jagas av ridlärare medan de "harvar runt på fyrkanten" så är inte problemet att hästarna tröttnat på ridskolelivet, utan ridskolan i stort.
Gissar att de flesta hästar skulle bli "avstängda" med den behandlingen under en längre tid. Till och med de som till en början reagerar explosivt. Privathäst eller inte.
Delar inte alls din uppfattning om hur ridskolor är. Men du skriver ju att din är gammal, du kanske dessutom fick se den allra sämsta versionen av ridskola?
På min ridskola till exempel får elever som piskar eller ponnysparkar hjälp att kunna rida fram hästen på ett mer effektivt sätt (har nog bara sett detta kanske 3 gånger dessutom).
Ingen häst jagas på av ridlärare, kanske någon gång då och då när häst har en nybörjare på ryggen och har kommit på att man slipper galoppera om man inte vill med ryttaren. Men då handlar "jagandet" om att ridläraren ställer sig lite närmre hästen när det ska fattas galopp och ger lite sneda ögat som säger "nu får du faktiskt vara lite sjysst här, Brunte!"
Inte är det fråga om att harvas runt på någon fyrkant heller, det är ju viktigt att hålla lektionerna lite intressanta så hästarna inte somnar
Flitigt användande av koner, små banor, bommar, WE etc förekommer rätt så ofta.
Är typ bara min grupp (avancerad) som då och då får rida lektioner där vi inte får använda oss av bågar eller volter öht, bara rida rakt fram på fyrkanten - vilket för övrigt är de absolut svåraste ridlektionerna/övningarna.