Jag har ridit på ridskola i snart 25 år och det jag kommit fram till för min egen del är att det jag uppskattar mest är en bredd hos hästarna.
Jag vill ha en nervig, en bockare, en seg, en pigg, en väluppfostrad, en rädd, en som bara tuffar på, en stark, en som bara krullar ihop sig, en som testar, en som man får tjata på, en som är slingrig, en som är stel, en som är markbunden, en som har luft i stegen, en som trippar med symaskinssteg, en som...
För min egen del lägger jag stort värde i att kunna hantera och hitta verktyg som jag kan ta fram på många olika hästar. Kunna rida alla bra och framför allt förstå hur jag ska tänka och hitta egna system för att lyckas bra på alla hästar. Vi har ca 30 hästar på ridskolan och jag har nog ridit iaf 25 av dem, jag älskar varenda liten egenskap de uppvisar och uppskattar att få lära mig av dem.
Från gamlingen på 22 år som numera bara går nybörjarlektioner, men som jag enträget kunde jobba bort min galopprädsla med på grund av att han helt enkelt inte fattade galopp om jag inte även mentalt faktiskt ville.
Till den nerviga 8 åringen som är felinriden och lite ängslig och behöver lite extra hjälp för att lyckas, men verkligen alltid gör sitt bästa.
Till den "lata" som inte kommer igång om man inte rider rätt.
Till det ganska oansenliga stoet som är lite för fantastisk på att tuffa på i den form och fart man sätter henne i, så att man till slut glömmer att rida.
Sedan finns det de som vill ha den där väluppfostrade hästen som svarar precis lagom för hjälpen, har lagom temperament, är duktig osv. För de tycker inte att de ska behöva "motivera" den "lata" hästen.
Inte behöva lotsa någon felinriden häst till att lyckas och växa i sin uppgift osv.
Båda ryttare finns på ridskolor och tur är väl det. Jag vill också i bland rida de där "enkla" hästarna, och känna mig som att OS nästa, för här har ni en ryttare som är bäst. Men bredden på hästar gör ju även att alla kan hitta sin favorit och den typ av häst som passar dem bäst. Hade alla varit likadana och av samma ras hade det väl ändå varit ganska tråkigt.
En annan fördel jag verkligen uppskattar är att kunna säga till ridläraren vad jag vill fokusera på här näst. Sist var det att jag tycker det är lite läskigt med hästar med väldigt mycket energi och när jag känner att jag tappar kontroll. Vips fick jag rida sådana hästar som "triggade" den känslan, och ett år senare föredrar jag nästan dessa hästar (pga har lärt mig att antingen ta kontroll eller har lärt mig att känslan av tappad kontroll egentligen var falsk.)