Den osynliga spärren

Jag har stora problem med att få tummen ur med det mesta pga Asperger, men också att gå utanför dörren alls vissa dagar. Det skyller jag mer på min ångest och socialfobi än min autism, dock.

Jag brukar göra så att jag delar upp det i beståndsdelar. Först och främst ser jag till att jag har god tid på mig så att jag ändå har tid att avboka om det verkligen inte går. Men det är sällan jag behöver göra det numer om jag följer min standardplan. Den ser ut typ såhär:
Del 1 - klä på mig något annat än "gå hemma och dra"-dressen.
Del 2 - när jag nu är påklädd kan jag lika gärna ta på mig ytterkläderna också.
Del 3 - har jag bemödat mig med att klä mig för att fara hemifrån kan jag lika gärna gå utanför dörren.
Del 4 - jag tog mig ut, då kan jag gå och starta bilen.
Del 5 - varmkör bilen en liten stund, lyssnar på någon bra musik, försöker låta bli att känna efter på ångesten.
Del 6 - äsch, nu har jag ändå klätt på mig och glödgat bilen så då kan jag lika gärna köra dit jag ska.

Det brukar ta emot mest vid steg 1 till 3, så bara jag kommer förbi dem så brukar det gå av sig själv sedan. Men visst, vissa dagar kommer jag inte längre än till att jag kliver utanför dörren, sen tar det totalstopp så jag får gå in igen och skita i alltihop. Då brukar jag backa några steg och försöka göra något litet som ändå innefattar att jag måste hemifrån, bara för att nöta in processen. Det känns aldrig lättare, jag har bara nött in en slags autopilot.

Nu är mitt sociala umgänge i stort sett obefintligt, men förut så har jag oftast gjort så att jag träffat kompisar hemma hos mig just för att det där med att gå ut är lite besvärligt. Det har aldrig varit några problem, eftersom vi ändå pysslat med saker man inte behöver gå ut för att göra - spela TV-spel, lyssna på musik, och se på film.

Samma med de vårdkontakter jag haft - både arbetsterapeut och kurator har oftast kunnat göra hembesök. Men då har jag också haft kontakt med dem via habiliteringen, så jag antar att de är vana vid att deras patienter kan ha svårt för att ta sig dit och därför är mer flexibla med hur och var de träffas.

Men ja, till viss del tror jag också att det här är något man får leva med när man har NPF. Exekutiv dysfunktion är ju standard för en del diagnoser, och är inget som direkt går att bota, bara lära sig att hantera lite bättre. Hur man ska ta sig an problemet är nog olika beroende på om det rotar sig i ångest eller något annat. Jag tror som @gul_zebra att ledsagare kanske kan vara något för dig, så att du får en "draghjälp" för att komma iväg om det känns övermäktigt att hantera det helt själv.

Både svar till dig men alla andra: tack för att ni delar med er och ger tips! Jag tar till mig allt, även om det kanske inte verkar som det. Men jag gör det. Det här är som sagt något som jag kämpar med dagligen, hela tiden. Jag hoppas verkligen att det går fort att få en ledsagare/boendestöd. Har ett möte inbokat inom kort och då ska vi bland annat prata om det, vilket känns bra. Jag tror också att den typen av hjälp skulle kunna funka.

Det här med autopilot har jag lagt ner. Den finns inte och den kommer troligtvis inte komma fram heller. Och det är inget jag bestämt mig för utan det har många olika läkare också bekräftat.
 
Går i skolan, så har valt ett gymnasium jag tycker är roligt vilket gör det lättare att ta sig dit. Försöker göra så lite som möjligt som känns jobbigt redan i planeringsfasen.

Toppen att det ändå funkar för dig! För mig handlar det ju inte bara om "tråkiga (jag tycker egentligen inte att viktiga saker som läkarbesök och liknande är tråkigt)" saker utan även att träffa vänner, göra någon aktivitet, fika på stan eller liknande.
 
Har ni tagit hänsyn till detta när du arbetstränat så att det förlagts på eftermiddagen?

Något annat som jag verkligen rekommenderar är någon form av flextid. Även om arbetsträning ofta är till för att man ska komma in i rutiner där man bland annat passar tider så är det lätt att man med problematiken som diskuteras tänker "jaha, nu är det kört för nu hinner jag inte till utsatt tid".
Jag ska egentligen börja jobbet 8, men jag får komma vid 9 också. Så om det känns helt omöjligt att ta mig ur sängen när klockan ringer första gången eller om allt bara känns ovanligt trögt så har jag en hel timme innan jag faktiskt kan tillåta mig själv att ge upp.

Absolut, det har vi gjort. Jag är som mest aktiv och vaken på eftermiddag/kväll och det var inga problem. Att passa tider har jag aldrig haft problem med. Det händer i princip aldrig att jag skulle glömma en tid. Jag är en sån som hellre är på plats 30 min tidigare än att komma 2 min senare. Så i tid är jag alltid, bara jag kommer iväg.

Flextid har vi också pratat om och det har funkat på vissa ställen, men många är ändå bestämda med att jag ska infinna mig på plats en specifik tid. Just som du säger, att få in rutiner. Annars är det helt klart något som skulle funka bättre för mig.
 
Jag fattar att det inte är exakt likadant varje gång, jag menade ett exempel. T.ex. senast du skulle iväg men inte kom iväg, hur såg planen ut från att du skulle gå upp till du skulle gå iväg och hur långt i planen kom du? Vad gjorde du när det tog stopp, alltså även om det är tyst i huvudet så gör du ju något (sitter i soffan etc)?

Det minns jag inte. Jag har så dåligt minne och är alldeles för trött hela tiden för att komma ihåg tyvärr. Förstår hur du menar och jag skulle kanske kunna anteckna för att se om jag kan hitta något mönster. Sen har det mycket med mitt fysiska mående att göra. Också.
 
Det minns jag inte. Jag har så dåligt minne och är alldeles för trött hela tiden för att komma ihåg tyvärr. Förstår hur du menar och jag skulle kanske kunna anteckna för att se om jag kan hitta något mönster. Sen har det mycket med mitt fysiska mående att göra. Också.
Ok, men hur brukar planen se ut då? Om du skulle gå hemifrån imorgon kl 12 så skulle du väl göra någon lista/plan?

Det är ju svårt att göra nåt åt problemet om du i efterhand inte har nån som helst aning om vad som hände, när det slutade funka liksom. Då vet man ju inte vad som behöver förändras till nästa gång.
 
Mitt trick när jag ska få på mig kläder är att räkna antalet plagg som ska på. Det pressar mig att fortsätta klä på mig även när det känns närmast omöjligt. Då vet jag när jag är halvvägs.
 
Belöningar funkar inte för mig. Det har det aldrig gjort. Men håller med dig i det du säger, det funkar ibland. Det är bara det där med att komma iväg som blir problemet vissa gånger. Alltså, ena dagen är det inga problem alls medans nästa kan vara omöjlig.

Ska kolla upp boktipset, tack!
Det behöver ju inte vara belöning som i mat/present utan kan vara någonting man behöver i vardagen också. Ställer man tex toapappret utanför ytterdörren så blir man nog förr eller senare tillräckligt motiverad för att åtminstone öppna dörren och hämta det och har man då redan varit ute en gång så kanske det eventuellt kan bli lättare att gå ut igen samma dag. Men vad som fungerar och hur är förstås helt individuellt.
 
Ok, men hur brukar planen se ut då? Om du skulle gå hemifrån imorgon kl 12 så skulle du väl göra någon lista/plan?

Det är ju svårt att göra nåt åt problemet om du i efterhand inte har nån som helst aning om vad som hände, när det slutade funka liksom. Då vet man ju inte vad som behöver förändras till nästa gång.

Det är ju som sagt olika från gång till gång och jag vet inte ens själv vad som händer. Det blir bara tomt liksom.
 
Mitt trick när jag ska få på mig kläder är att räkna antalet plagg som ska på. Det pressar mig att fortsätta klä på mig även när det känns närmast omöjligt. Då vet jag när jag är halvvägs.

Är det lätt att du glömmer klä på dig allt annars, eller att du struntar i det? :o
 
Det behöver ju inte vara belöning som i mat/present utan kan vara någonting man behöver i vardagen också. Ställer man tex toapappret utanför ytterdörren så blir man nog förr eller senare tillräckligt motiverad för att åtminstone öppna dörren och hämta det och har man då redan varit ute en gång så kanske det eventuellt kan bli lättare att gå ut igen samma dag. Men vad som fungerar och hur är förstås helt individuellt.

Nu hänger jag verkligen inte med, förlåt.
 
@Saeta

Minns jag fel om jag sett i någon gammal tråd att du hade problem med sömnen?
För mig löste sig mycket när jag vände på dygnet. Blev bara så efter jag fick barn att jag klarade av att somna tidigt och vakna tidigt, då orkar jag mer.
 
@Saeta

Minns jag fel om jag sett i någon gammal tråd att du hade problem med sömnen?
För mig löste sig mycket när jag vände på dygnet. Blev bara så efter jag fick barn att jag klarade av att somna tidigt och vakna tidigt, då orkar jag mer.

Jo, jag har insomningsproblem. Men sen är jag en kvälls/nattmänniska också. Jag har ändå helt okej sömnrutiner så det är inget som stör. Däremot skulle jag kunna sova hur länge som helst.
 
Jo, jag har insomningsproblem. Men sen är jag en kvälls/nattmänniska också. Jag har ändå helt okej sömnrutiner så det är inget som stör. Däremot skulle jag kunna sova hur länge som helst.

Okej då är det inget sånt då kanske. Jag är väl i grunden också en nattmänniska, avskydde att sova. Nu längtar jag tills det är dags för sängen redan vid 20.00 :D
 
Okej då är det inget sånt då kanske. Jag är väl i grunden också en nattmänniska, avskydde att sova. Nu längtar jag tills det är dags för sängen redan vid 20.00 :D

Jag kan också tycka att det är superskönt att lägga mig, men jag är som mest kreativ och klar i huvudet på kvällen :p börjat med Melatonin sen några månader tillbaka och det funkar riktigt bra!
 
Jag vet. Men att inte ens veta vad man gör, att inte ens veta om man fick på sig kläderna, om man blev sittande i soffan, ja att inte minnas nånting, låter mer som andra tillstånd.

Grejen är ju att det inte spelar någon roll. För ena dagen kan det gå jättelätt, ena dagen inte. Och det spelar ingen roll vad det gäller. Och nej, jag minns inte "vart det tar stopp", för det är inget jag tänker på. Det är bara stopp. Sen har jag dåligt minne.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 399
Senast: Amha
·
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 581
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 989
Senast: Sassy
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 362

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp