Jag tycker att @Niyama beskriver en taktik som ofta(inte alltid) även fungerar bra på mig själv. Dvs man bryter ner det hela i steg. Om jag vet att jag måste iväg och göra något och känner den där spärren, som du kallar det, så kan jag bestämma att jag åtminstone kan duscha. Att jag duschar innebär ju inte att jag måste göra det där jobbiga. Men när jag väl duschat så måste jag ju klä på mig och plötsligt är jag två steg närmare att ta mig iväg. Ibland hoppar jag medvetet över något steg för att komma iväg - bättre att faktiskt komma iväg utan att ha duschat eller sminkat mig än att inte åka alls.
Jag upplever att många med NPF tenderar just att inte se skogen för alla trän. Man tänker inte "imorgon måste jag åka till läkaren". I stället tänker man "imorgon måste jag duscha, välja vilka kläder jag ska ha, sminka mig, se till att passa bussen, oj, jag måste kolla så att jag har pengar att betala biljetten, är min telefon laddad, var har jag nu mitt frikort..." - och plötsligt känns det som så många måsten att man bara inte orkar.
En annan sak som är viktig om man har NPF är rutiner. Allt blir lättare om vissa saker går utan att man måste tänka på dem.
Jag upplever att många med NPF tenderar just att inte se skogen för alla trän. Man tänker inte "imorgon måste jag åka till läkaren". I stället tänker man "imorgon måste jag duscha, välja vilka kläder jag ska ha, sminka mig, se till att passa bussen, oj, jag måste kolla så att jag har pengar att betala biljetten, är min telefon laddad, var har jag nu mitt frikort..." - och plötsligt känns det som så många måsten att man bara inte orkar.
En annan sak som är viktig om man har NPF är rutiner. Allt blir lättare om vissa saker går utan att man måste tänka på dem.