Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Usch, usch, här har blivit kallt.
sista veckan har jag egentligen inte gjort någonting förutom det där basic med mat, vatten, mockning. Det är inte roligt att rida i tjugo minusgrader så hästarna och jag har haft lite långsamt.

Idag har jag varit ute under förmiddagen, ska snart ge mig ut igen, och ridit.

Lester har jobbat trevligt idag. Han kan göra sig lite väl tung i munnen och haka fast vid bettet, vilket jag håller på att jobba bort nu. Idag, och sist jag red, var sådana där härliga dagar när han var lätt och fin hela tiden, även i galopperna. Då blir jag glad. Jag har ju kört "genvägen" att hålla honom en del på kandar senaste året, för att undvika att han hänger sig fast när vi ska jobba med tyngre övningar och det har fungerat så nu är han skapligt stark och då är det dags att göra mig av med kandaret för att förhoppningsvis alltså masa oss runt på LA dressyr. Den svaga länken är vänstergaloppen - och om han bestämmer sig för att "hänga".

Jenta har börjat bli bättre på travökningarna. Hon länger ut bättre än tidigare, även om det vore roligt med ännu mer luft. Och i ökningarna har jag låtit henne jobba i helt fri form än så länge, för att först få till steglängden. Nu börjar det bli dags att få till formen också, så man kan rida på en tävling. Det är stor skillnad jämfört med i somras, men man får inga bra poäng om inte formen också sitter. så vi får väl jobba vidare.

Möjligen blir det någon mer fjording under eftermiddagen idag.
 
:)

Min Atom ska bli inriden 2016.

Vad har ni för sadlar till era gula? Atom har låg manke och vi har en Eldorado dressyrsadel som passar så till vida att den inte stör honom, men iom. den låga manken så kan den glida i sidled. Min kusindotter som är hippolog har hjälpt mig bedöma passform häst + sadel.

Kanske inte så lämplig kombination till en unghäst även om jag har bra balans

Jag har en Barefoot Cheyenne till mina. De delar på den! När båda rids blir det min barefoot barbackapad till den ena, oftast den äldre men jag rider även unghästen i den :) Supernöjd! Om det blir aktuellt med varsin sadel blir det en till barefoot. Rider dock mestadels den äldre i barbackapaden så än så länge har jag inget behov av det :) Cirocco har väldigt välvda revben och är oerhört rund över ryggen med lite manke, och Cero är inte fullt lika rund men ändå bred och ingen manke - den ligger lika bra på båda!

Efter dryga 3 veckors vila blev det en ridtur idag i stora hagen. Det riktigt kröp under skinnet på Cero men han höll sig snällt med alla fyra fötter i backen som matte sa. Vi har galopperat en hel del och hoppat lite små stockar, tjoho tyckte Cero! :D
12472667_10205465739709383_6398907326755109334_n.jpg
12439524_10205465739949389_6246567346620962996_n.jpg
 
GOD JUL Fjordfolk!

Tror inte det varit någon som skrivit om mål för 2016 än? Så jag undrar, vad är era mål nästa år? :)

Insåg att jag inte svarat på denna själv. :)

Ariel: Göra ett nytt försök med distansritt, genom att starta i Clear Round 50 km i juni. Om hon fortfarande inte tycker att det är kul, så lägger vi ned det helt. Sedan är det dags att debutera i hoppning på bortaplan, vilket blir spännande! Jag tror hon kan göra det riktigt bra, bara hon får in tävlingsrutinen och jag inte blir nervös. Sedan skall vi vara med på så många terrängträningar som möjligt, då det utvecklar oss något enormt. Jag vet att det bland annat kommer bli Sugar Cup i länet, så där skall vi försöka vara med. Slutligen skall jag ta tag i körningen lite mer, har en instruktör jag skall få hjälp av och förhoppningsvis vara med på en klubbtävling i precisionskörning som en klubb i närheten brukar ha på hösten.

Ricky: Vi skall fortsätta att jobba med longering och promenader för att så småningom fortsätta med inkörningen. Jag hoppas att han är tillräckligt mogen för att bli inkörd i år. Sedan satsar vi på att vara med på treårstest i augusti. Jag tänkte även visa honom på premiering i år igen, för att kanske inkassera diplom. :) Slutligen så blir det insittning till hösten, är han mogen skrittar jag 5-10 min runt gården.
 
Jag har äntligen fått rida igen! :banana: Blev en lite kortare tur med en väldigt överenergisk häst. :laugh: Hon var så lycklig över att bli riden igen, så hon ville inte vända när det var dags... Testade alla gångarter och det går bra, förutom att jag inte kan rida lätt i traven. Då gör min skadade högerfot ont. Så lite ridning utan stigbyglar får det bli framöver. :D

Jobbade lite med tempoväxlingar i skritten och jag älskar verkligen när hon är helt med mig och lyssnar på små, små nyanser av sitsen. :love: Längtar redan till imorgon då jag får rida igen. :angel:
 
Igår satt jag upp på Cirocco efter två månaders ridvila. Han var väldigt piggelin och nöjd ;) Vi har tyvärr isgata överallt, så det är bara hagen vi kan vara i, han blir lite fundersam med vart man ska på "bana". Han är bara riden ca 15 ggr, ute med sällskap, där allt funkar kanon. Är inte trygg med att rida ut själv på honom. Har 4 broddade boots som funkar kanon, men det är omöjligt att få med båda :(
img_3450.png

img_3429-1.jpeg
 
Hos mig har det varit lågsäsong i en vecka pga vinterkyla med nästan 20 minusgrader. Inte ens jag orkar hålla på när det är så...
Men nu är det milt, strax över nollan idag med lite takdropp (inte jättekul i januari eftersom det helt säkert kommer att frysa på igen och då bli jättehalkigt).
Väldigt skönt att vara ute och härja.

idag har det varit lite hovvård för Reggie, vars hovar knappt växt under vintern visade det sig, och Isak som nu har blivit i stort sett frisk i sin högra framhov - skönt.

Lester, Jenta, Bus och Myran fick ut och springa igår, hittills idag har Lester, Jenta och Bus fått lufta sig och Myran står på tur när jag strax ska ut igen.
Övriga har vintervila, även om hovslagaren kommer om ett par veckor och så ska Yngve och Favvis igång igen. Ärlig ska nog få vila en skoperiod till, med ridning de dagar det kan funka oskodd.
Det är problemet med att ha många hästar: jag är för snål för att sko upp alla på vintern (det är ruskigt dyrt, ju) så jag måste välja vilka som ska jobba och vilka som får vila. I år ska Jenta jobba hela vintern, eftersom jag försöker få med henne på SM på egna meriter och då är det ingen bra idé att ställa av henne i 8-10 veckor.

Får se hur mycket jag hinner innan det mörknar: det är frestande att tömköra Reggie lite.
Han är så trevlig och sällskaplig!

Fast det är de allihop.
 
Jag har ridit träning för första gången i år. Kan rida helt okej utan stigbyglar, så det blev en del sitsträning... Ariel skötte sig riktigt bra och jag hade för en gångs skull en kompis med som filmade. Skoj att se hur fin Ariel kan vara, men jag är lite för självkritisk, så jag avvaktar med att se på filmerna ett tag.

Vi jobbade med tempoväxlingar i trav samt skänkelvikning i både skritt och trav. Jag har dock tappat en del under de fyra månader jag inte ridit regelbundet, så nu hoppas jag att det blir mildare framöver så jag kan rida oftare. Vi har blivit lovad mildare väder de senaste två veckorna och SMHI hävdar att det är 8 minusgrader, fast det fortfarande är mellan 15-20 minusgrader... :arghh:
 
Jag har ridit träning för första gången i år. Kan rida helt okej utan stigbyglar, så det blev en del sitsträning... Ariel skötte sig riktigt bra och jag hade för en gångs skull en kompis med som filmade. Skoj att se hur fin Ariel kan vara, men jag är lite för självkritisk, så jag avvaktar med att se på filmerna ett tag.

Vi jobbade med tempoväxlingar i trav samt skänkelvikning i både skritt och trav. Jag har dock tappat en del under de fyra månader jag inte ridit regelbundet, så nu hoppas jag att det blir mildare framöver så jag kan rida oftare. Vi har blivit lovad mildare väder de senaste två veckorna och SMHI hävdar att det är 8 minusgrader, fast det fortfarande är mellan 15-20 minusgrader... :arghh:

Jaså det är hos er kylan har hamnat. Vi har haft 1-2 kalla veckor här nere också, men nu runt nollan. Ganska behagligt även om det är trist med kramsnö.

Idag har både Yngve och Ärlig fått jobba för första gången på länge, båda killarna verkade uppskatta det. Ärlig var pigg och glad - normalt sett kan han vara ganska svårmotiverad men idag sprang han glatt i både trav och galopp och ville inte sluta.
 
Jaså det är hos er kylan har hamnat. Vi har haft 1-2 kalla veckor här nere också, men nu runt nollan. Ganska behagligt även om det är trist med kramsnö.

Idag har både Yngve och Ärlig fått jobba för första gången på länge, båda killarna verkade uppskatta det. Ärlig var pigg och glad - normalt sett kan han vara ganska svårmotiverad men idag sprang han glatt i både trav och galopp och ville inte sluta.

Vi har haft kallt sedan jul... Ett par dagar har det varit tolv minusgrader, men oftast mellan 20-30 minusgrader. Inte skoj... Allt blir så tungjobbat. :(

Hoppas verkligen på några färre minusgrader framöver, för just nu är det trevligt underlag för ridning...
 
Här är det bara blask, på två dagar har det gått från snöparadis till lera och vattenpölar med enstaka snöfläckar. Tack och lov börjar även isen försvinna, så jag hoppas kunna utforska ridvägar i helgen (vi flyttade hit för en månad sen)! :)
 
Här är det bara blask, på två dagar har det gått från snöparadis till lera och vattenpölar med enstaka snöfläckar. Tack och lov börjar även isen försvinna, så jag hoppas kunna utforska ridvägar i helgen (vi flyttade hit för en månad sen)! :)
Ja, det har gått fort.
Från tjugo minus till sex plus på några dagar. Töar, rinner, plaskar, blaskar.
Dock ingen lera framme än - men det kommer väl om ett par dagar om mildvädret fortsätter.

Själv håller jag trots allt tummarna för fortsatt blidväder så vattnet tinar i stallets luftledningar. Det sparar lite jobb att inte behöva dra vattendunkar från pannrummet (men det är egentligen inte så farligt, har väl 30 meter från pannrumsdörr till stalldörr så det kunde vara mycket värre).
 
Vi har haft kallt sedan jul... Ett par dagar har det varit tolv minusgrader, men oftast mellan 20-30 minusgrader. Inte skoj... Allt blir så tungjobbat. :(

Hoppas verkligen på några färre minusgrader framöver, för just nu är det trevligt underlag för ridning...

Jag hoppades i onödan... Det blev plusgrader istället, vilket gör att all djupsnö nu har en rejäl skare på sig så det finns plötsligt ingenstans alls att rida. Suck...
 
Jag hoppades i onödan... Det blev plusgrader istället, vilket gör att all djupsnö nu har en rejäl skare på sig så det finns plötsligt ingenstans alls att rida. Suck...
Då skulle du se hur det ser ut här.
Snön bortsmält.
Packad snö eller där det var is. blankis med vatten på = skridskobana.
Men med broddad häst är det ju helt OK att rida.
 
Då skulle du se hur det ser ut här.
Snön bortsmält.
Packad snö eller där det var is. blankis med vatten på = skridskobana.
Men med broddad häst är det ju helt OK att rida.

Jo, då går det iaf att rida med broddade hästar. Här vet jag inte hur jag skall lösa det hela...

Två månader till vår!!! (Våren blir tidig har jag bestämt)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 730
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 456
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Svullen pung efter kastrering. Bild
  • Hundbur bil
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp