Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@kryddelydd Nix, här är det lågläge med hästarna. ;) Har varit sjuk och sedan bortrest i ett par omgångar, så allt jag gjort är klappat och fodrat. Vilket enligt Ariel INTE är ok, så till helgen blir det igångsättning igen.

Ricky fick träffa veterinären som hastigast medan jag var borta sista svängen, det var definitivt någonting som besvärade honom i munnen. Har haft lite bekymmer med att han inte vill acceptera bettet. Veterinären misstänker rotrest av vargtand, så det blir koll av det i december förhoppningsvis. Till dess blir det kapson. Han känns mycket mognare nu än tidigare i år, så vi kommer jobba vidare med longering och tömkörning tills underlaget sätter stopp.

Här är det också lågsäsong.
Igår kom det lite snö och så har det fryst på, vilket innebär halka.
Alltså får jag antagligen vänta tills på måndag med ridning (på måndag kommer hovslagaren och skor och broddar fem hästar, på onsdag kommer hon och tar fem till) om jag inte väljer att utnyttja grannens åkrar (vilket jag får) eller åka till ett ridhus 20 min hemifrån (som jag har fri tillgång till).

Visst har jag generösa bekanta?
En granne lånar ut 3 hA som bete, en annan granne lånar ut ca 5 hA som sensommarbete och låter mig rida och köra på de åkrarna, en bekant ger mig helt fri tillgång till en dressyranläggning med 20X60m ridhus.
En annan granne plogar åt mig på vintern.
 
@Habina, jag såg på din blogg att du hade lagt upp ett träningsupplägg för Ariel. Vill du utveckla det lite, mest för att jag är nyfiken (o kan passa på att putta lite på den här tråden ;)). Är det totala antalet km på veckan, eller per pass, hur många pass per vecka osv? Kör du enbart lågpulspass hela tiden, eller det är vissa pass bara? Ridning varje/varannan dag? Intressant att se hur andra tänker.
 
@Habina, jag såg på din blogg att du hade lagt upp ett träningsupplägg för Ariel. Vill du utveckla det lite, mest för att jag är nyfiken (o kan passa på att putta lite på den här tråden ;)). Är det totala antalet km på veckan, eller per pass, hur många pass per vecka osv? Kör du enbart lågpulspass hela tiden, eller det är vissa pass bara? Ridning varje/varannan dag? Intressant att se hur andra tänker.

Tanken är att det skall vara de distansinriktade passen, dvs där jag rider med pulsmätare och pulsen inte får överstiga 150 spm. Det är totalt antal km/vecka men alltså inte inräknat dressyrträning, hoppträning, galoppjobb etc. När det tex är 1 h skritt en vecka, så kommer det bli ungefär 5 km, så om totala den veckan är 11 km, så har jag ytterligare 6 km att rida, men kanske på 2-3 pass om jag vill. Det är för att både få lågpulsjobb och mycket tid i sadeln.

Jag försöker att rida varje dag, eftersom Ariel trivs bra med det. Men hon får inte gå flera tuffa pass på raken, utan det kan tex bli ett galoppjobb följt av ett körpass följt av en dressyrträning följt av en timmes skritt.

På lågpassjobben tänker jag försöka att hålla 10 km/h, men det här är ett experiment och ett försök att träna henne lite "tuffare" än vi gjort tidigare. Jag har ju redan gjort grundträningen och tänker mig att hon kan tycka att den högre hastigheten är lite roligare än vad vi gjort innan. ;) Målet är 50 km distansritt i juni och sedan kommer resten av året att handla om terrängträningar, hopptävlingar och dressyrtävlingar (i den nämnda ordningen).
 
Tack för förtydligande. Jag började läsa bakifrån och tyckte inte att det var nåt konstigt med att ha 25 km totalt på en vecka, en när jag kom uppåt o såg 1 km, så tänkte jag att det nog innefattade nåt mer!

Kul att ni är på G! Hoppas att ni får gynnsamma träningsförhållanden i vinter! :)
 
Tack för förtydligande. Jag började läsa bakifrån och tyckte inte att det var nåt konstigt med att ha 25 km totalt på en vecka, en när jag kom uppåt o såg 1 km, så tänkte jag att det nog innefattade nåt mer!

Kul att ni är på G! Hoppas att ni får gynnsamma träningsförhållanden i vinter! :)

Ja, jag hoppas verkligen att det blir en bra vinter. Men den här gången ligger tävlingen så pass sent på säsongen, så jag kommer inte bli lika stressad som sist om det blir en skräpvinter. ;)

Hur ser det ut för er nästa år?
 
12239142_514146748754086_3290035788977570004_o.jpg

Pärlby Isak.
 
Skoj med en till @kryddelydd Själv har jag äntligen lyssnat till mitt hjärta och köpt en welsh mountain istället för en fjordhäst. :love:

För övrigt blev det en skrittur igår kväll i månskenet. Helt underbart härligt, Ariel var superlycklig över att det hände någonting igen, jag är fortfarande dunderförkyld så vi tar det lugnt. :p
 
Skoj med en till @kryddelydd Själv har jag äntligen lyssnat till mitt hjärta och köpt en welsh mountain istället för en fjordhäst. :love:

För övrigt blev det en skrittur igår kväll i månskenet. Helt underbart härligt, Ariel var superlycklig över att det hände någonting igen, jag är fortfarande dunderförkyld så vi tar det lugnt. :p
WM är det sötaste som finns! Blir en trevlig körponny skulle jag tro. Jag har något slags dröm om att (också) ha två likadana WM för parkörning. Men Reggie var ju ett lyckat nytillskott som kommer att fungera bra till parkörning och för närvarande kan jag inte riktigt lura i mig själv att det är en bra idé att skaffa ytterligare ett körpar.
 
Här är det meningen att det ska vara vinter, men den som styr vädret har inte tittat i almanackan. Åtta plus idag, varmt i täckjackan (för det är ju slutet av november, alltså ska man ha täckjacka på sig).

Idag har jag tränat Isak på att gå mellan hage och stall igen, ingen egentlig träning för han följer gärna med. Dessutom har Isak tränat mig i att inse att han inte vill ha kraftfoder (han behöver egentligen inte, men man kan ju fjäska lite med honom?). Och vi har kliats på mule och i panna och bakom öron, det är mysigt.
Lester och Bus har varit ute och lekt med mig längs vägen, nyskodda och broddade till ingen som helst nytta... men trevliga har de varit båda två.

Nu väntar jag på spånleverans, inget är som väntans tider sägs det. Det är åtminstone roligare att vänta än att lasta ur en massa spånbalar ur en hästtransport och in på logen. Svettigt värre kommer det att bli.
 
WM är det sötaste som finns! Blir en trevlig körponny skulle jag tro. Jag har något slags dröm om att (också) ha två likadana WM för parkörning. Men Reggie var ju ett lyckat nytillskott som kommer att fungera bra till parkörning och för närvarande kan jag inte riktigt lura i mig själv att det är en bra idé att skaffa ytterligare ett körpar.

Hon kan säkert bli en trevlig körponny, men förmodligen blir det bara avel härhemma. Så hon får mest vara söt. :p
 
Har äntligen börjat komma igång med ridningen igen. Trimmat lite dressyr, hoppat ett pass och jobbat lite lågpulsjobb. Men jag får inte pulsmätaren att fungera med Ariels mammutpäls, så ikväll tror jag att jag skall försöka klippa henne. Dels den vanliga klippningen, men sedan även där elektroderna skall fästas (under sadeln vid manken + bakom armbågen vid sadelgjordsstaden). För jag vill ju ha skoj med pulsmätaren när vi är ute och rider...

Hon känns för övrigt ännu bättre än innan vilan, så inget ont som inte har något gott med sig. Jobbar mycket mer genom ryggen nu, både i markarbetet och över hinder. En riktigt härlig känsla som jag hoppas vi kan behålla framöver. :love:
 
Här är det som vanligt. Fodra, vattna, borsta. Leda hit och dit.
Rida Jenta, Lester och Bus (övriga har lite vintervila). Jenta och Lester får jobba ganska mycket dressyr, och det märks att de får bättre styrka och teknik särskilt i galoppen, båda två.
Det är ju roligt när det blir utveckling av det man tränar på.
Idag har Myran kommit hem efter att ha agerat sällskapsponny ett halvår eller drygt det. Har snaggat henne (manen var inte klippt men det hade jag sagt OK till när jag lånade ut henne).
Hon är inte så stor och jag har därför varit hur seg som helst med henne; lånat ut henne ett par omgångar med förhoppningen att hon ska växa. Det blir inte så mycket med det; ca 135 cm men hon orkar säkert släpa på mig i alla fall så i vår blir det försök till inkörning (beroende på hur samarbetsvillig hon är) och så inridning.
 
Jag är förkyld igen jag. :angel:

Men jag använder den ofrivilliga vilan till att planera 2016. Eftersom reglerna till SM ändrats, så kommer jag och Ariel förmodligen dit och rider öppna klasser. :banana: Jag har hage och sovplats fixad redan, så det "enda" som saknas är semester från jobbet. ;)

Sedan skulle det vara skoj att få starta öppna hoppklasser också, men då måste vi först klara kvalet. Har en hopptävling som passar innan SM, så vi får se om vi nollar där. :p
 
Jag har fått mig en fjording som är importerad från Danmark (har haft honom hos mig i ca ett år men nu har jag fått honom på riktigt).
Han ska möjligen ha gått länge som hingst. Någon (@Habina kanske?) som har koll på om danskarna har en sida som blå basen där man kan kolla eventuella avkommor? Kunde ju vara skoj kvällsunderhållning.
 
Jag har fått mig en fjording som är importerad från Danmark (har haft honom hos mig i ca ett år men nu har jag fått honom på riktigt).
Han ska möjligen ha gått länge som hingst. Någon (@Habina kanske?) som har koll på om danskarna har en sida som blå basen där man kan kolla eventuella avkommor? Kunde ju vara skoj kvällsunderhållning.

Tyvärr inte. Sist jag hörde med de som hade koll på danska (som stuteri grönkulla) så krävdes det medlemskap för att logga in till danskarnas sida. Så jag har ruskigt dåligt med härstamningar från just danska hästar i min databas. :(
 
Hade roligt under helgen trots - eller möjligen tack vare - värmen.
Isfritt underlag, valde att börja rida in Myran (Pärlby Mira, sto -10; inte inriden än pga att hon varit utlånad som sällskapsponny till grannar, lånade ut för att hon är liten till växten och jag fick samvetsproblem).
Så både på lördagen och igår red jag henne i skritt, trav och båda galopper. Trevlig, pigg men lydig individ som var duktig på att följa kommandon. Dessutom ger hon fin eftergift till bettet och kommer säkert att bli hur kul som helst att rida. Och nej, trots mina farhågor kändes hon inte liten att rida.

Kunde heller inte hålla fingrarna borta utan Reggie fick också prova livet som ridponny och han verkade tycka att det var helt OK att ha mig på ryggen i stället för i en vagn bakom. Skritt, trav och båda galopper där också.

Myran ska få skor imorgon (en stor eloge till min hovslagare som kommer med kort varsel; fick tag på henne igår kväll och imorgon blir det gjort), så hon ska fortsätta ridas in. Hon känns fantastiskt positiv.
Reggie ska slippa vidare inridning när underlaget fryser (det var rätt onödigt men väldigt kul att ens sitta in honom redan nu).
 
Myran var sur igår över att ha varit inne hela dagen pga hovslagaren.
Bus fick ut och springa i busvädret - riktigt skruttigt.
Reggie var sur för att han inte blev hämtad. Han är väldigt sällskaplig och vill vara med och jobbar gärna bara han får vara med och blir hämtad.

Nu har jag två röda och två grå, vore väl ett gulligt fyrspann (nej, jag springer inte alls iväg i tanken utifrån att det bara är de grå som är körda... men Isak är för ung för inkörning än och Myran kan få ridas under vintern så får vi se om hon tänker bli inkörd i vår när det är ljust och hon än en gång blivit van vid mig)...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 730
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 456
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp