Sv: Behöver tips och råd ang liten hov!!
Första testet med adhere lades på igår...
Om det är fel person eller inte spelar inte så stor roll, jag skulle inte göra ngt jag inte trodde skulle funka på henne! Barfotabootsen springer hon av sig och dom, skadar hennes kronrand när de ligger och slår, barfota så sliter hon för mycket, tejpen gör hoven hemsk och det lossnar. Nu har jag bara limmat adhere i tån och satt dit en sko i limmet. Inget som stör henne alls, och hela nya hoven är fullt synlig. Tappar hon så åker bara lagningen. Att tömköra går inte längre, hon kickar, stegrar och kör järnet, så jag är livrädd att hon ska sticka med linor och allt, eller skada hoven av att bralla, så jag eftersöker uppsutten skritt... för hennes skull!
PS: Hennes fullblodsfötter är inte typiska på ngt sätt, bara lite tunna och nätta... inte dåliga!!
Inte dåliga? Vad menar du med dåliga? Väldigt många fullblod har en sämre kvalitet det betyder inte att hovarna är "dåliga" om dom sköts. Men de är ofta av sämre grundkvalitet i hornet, det kan man inte komma ifrån. Det vill säga jämfört med tex ponny och kallblodsraser, även de flesta halvblod utan mycket fullblod i. Det är rent generellt så. Det handlar om gener bland annat.
Om hon haft en mycket bra hornkvalitet hade hon inte slitit bort en stor del av väggen med en tappsko. Med all sannolikhet inte. Om det inte var mycket kraftigt våld inblandat.
Gips används ibland vid hovbölder ja, om dom har skurits upp, vilket man inte vill göra i regel, eftersom det blir en så stor risk för att infektioner förvärras.
Det är inte för att bygga upp en hov man använder det då utan för att skydda en hål där det kan komma in skit.
Du får nog lägga in bild, för det hela låter lite skumt.....om hästen är ohalt på mjukt underlag och hovkvalitén så bra som du antyder så är det väl bara att låta den gå i hagen precis som hovis säger
Men det trasas upp säger du? Fast den har inte fullblodshovar
Varför trasas dom upp då tror du? En hov med bra hornkvalitet trasas inte upp av att gå barfota på mjukt underlag. Stallgolvet är f ö inte mjukt underlag (antar jag...)
Litar du inte på din hovis så fråga nån annan hovis med utbildning och erfarenhet och som kan se hästen irl. Klistra och kladda inte själv!! Det är huvudsaken.
Och jo IU, hovar växer ut utan att man kladdar dit "proteser"......Det tar ett tag, som alla vet, men även "små" hovar som skadats av tappskor växer om dom får tiden, även utan kladd.
glitter: Du kanske får välja vad som är vktigast, ha den i mjuk liten hage där den inte skadar hoven, led den eller låt nån som klarar henne göra det (om du har nån sån runt dej). Jag säger det inte för att vara elak och säga att du inte klarar den, men ofta blir folk så upphetsade av fullblod som vill hoppa runt att dom inte riktigt vet hur dom ska hantera det, och tar det på fel sätt, därmed blir hästen mer upphetsad och "svårare" och "svårare", medan om personen lyckas hålla sej lugn själv och hästen har en normal uppfostran i grunden så blir det inte så stora problem med att leda och tömköra. Ja att den exploderar lite, men på mjukt underlag spelar det väl ingen roll? Du ska hålla reda på linorna, ha dem så korta då att hon inte kan trassla in sej, och ha en medhjälpare som finns bredvid i början.
Jag har sett några såna "små" hovar och ägarna har undrat precis som du men hittills har ingen hovis rekommenderat "protes" på såna om hästen kan gå på hoven ändå, däremot måste ägaren vänta med ridningen ibland. inte alltid så populärt kanske.
Men lägg in en bild du så får vi se vad du beskriver.
Att tofflan skaver kan du ju avhjälpa med att skära ner kanten om det är en modell som det funkar på. Är den för stor så köp en mindre storlek. Den ska hon inte ha i boxen eller i MJUK hage men den tid du vill tömköra om du inte har en volt eller ridhus med mjukt underlag. Det hinner inte skada hoven med fukt osv de stunderna.