Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite!
- Gick oskodd fram tills för ca 7 veckor sedan, skoddes på för första gången. Hältan kvarstod.
- Var hos veterinär i slutet av maj. Böjprov ua, veterinären tror det är kvarstående ömhet från hovarna och ordinerar igångsättning på mjukt underlag vilket blev mitt uppdrag under prövotiden
- Hos mig har hon varit ohalt i ridhus och på ridbana, liksidig och välbalanserad. Inga konstigheter alls i ridningen.
- Veterinär har fått filmer och ansåg att hon förbättrades betydligt. Blev mer säker på att det är sulömhet som hänger kvar och ordinerade nu senast att sko med sulor.
- Skoddes med lädersulor + fyllnadsmaterial (hovslagaren valde de sulor han bedömde som lämpligast) i lördags
- Igår när jag longerade på stallplan var det tyvärr ingen skillnad på hältan med sulor jmfrt med innan.
Jag har sagt till ägare/uppfödare att sulor inte gjorde någon skillnad och att jag tycker att hon ska utredas vidare. Iaf om jag ska ha kvar henne och hoppas på att hon bara behöver mer tid.
Vi har haft de tankarna även innan men veterinären har inte tyckt att det varit befogat eftersom hon förbättrats under igångsättning och är helt obesvärad vid ridning.
Visst brukar hälta pga sulömhet förbättras ganska direkt om man får på sulor?
Gör det skillnad hur länge hästen gått och ömmat? Uppfödaren tror att hon ömmat ganska länge när hon gick oskodd tidigare. Hon var då på utbildningsstall.
Vad kan vara värt att ha i bakhuvudet när hon utreds vidare? Hypoteser?
- Helt ren vid både ridning och longering i ridhus/på ridbana nu. Var innan igångsättningen halt även i ridhus. Har alltså blivit bättre på mjukt underlag av arbete.
- Välbalanserad och stabil i ridningen, känns rätt liksidig och har bra bjudning även om orken inte är på topp.
- Jag har aldrig sett någon hälta när hon rör sig i hagen.
- Tydligt halt vid longering på stallplan (grus). Värst i vänster varv, syns liiiite även i höger.
- Inget uppenbart utifrån hovens uppbyggnad (dvs ingen synbart tunn sula, inte plattfotad osv).
Jag ska nog prova att springa med henne på stallplan för att se hur det är på rakt spår på gruset.
Skulle också vilja se henne på hårt men slätt underlag för att se om det är stenarna på stallplan som gör ont eller om det är att underlaget är hårt.
Någon som känner igen symptomen eller får några tankar?
Jag hoppas få lite klarhet i detta snart. Gillar hästen väldigt mkt och kan tänka mig att förlänga prövotiden om jag är rätt säker på att det kommer bli bra, men vill utesluta mer allvarliga orsaker..