Nyfiken fråga (som jag egentligen inte har med att göra) men om man bedövar tex lågt i bf - har du provat att rida på det? Tänker eftersom du bokat klinik med CT så vet du var du tror det sitter. Annars kan man ju välja Scint. Ryttarens känsla ljuger nästan aldrig, och även jag har varit hos veterinären med en häst de tyckte var frisk (och det var den givetvis inte...) dock visade den inte något på de undersökningar de gjorde... Knivigt.
Hahaha! Kul att du direkt sätter alla funderingar det tagit mig år att komma fram till efter ett inlägg
Innan jag fick reda på att denna kliniken gjorde stående CT på hovar så funderade jag på hur jag skulle kunna få rida min häst i hemmamiljö på underlagen vi har på smärtstillande. För att själv känna om känslan ändrades eller inte.
Sedan har min kompis blivit skickad till DK för scint av en veterinär på det stället jag egentligen tänkte fortsätta ha som "standardklinik" (jag föredrar att kolla upp hästen regelbundet även om jag inte tror han är halt just pga detta vaga ju alltid kommer och går typ utan att vara helt bra). Så funderade på det alternativet men eftersom han inte vad jag förstått visat på något annat problem för dessa symptom genom åren utan för mig känns det ganska inringat till lågt fram (inkl knä, vet ej var gränsen går för låg/hög) så kändes det kanske lite overkill plus oron att skicka iväg en osäker och känslig häst van vid lösdrift och en trygg kompis, antar de söver osv.
Bedöva från kota och ner eller hov tänker du då? Jag är spontant inte ens så sugen på att visa honom riden för där tror jag så mycket mer syns och jag märker ju skillnaderna på honom bara i grimma på promenad. Det finns säkert massa mer att jobba med, vi har ägnat många år åt olika sätt att försöka "träna" honom friskare och han har haft en annan skada i ett bakknä som dock inte verkat visa sig de senaste åren längre (ett korsband två år på raken som aldrig gett hälta eller inflammation där men sekundärt på samma sidas framknä under åren han försökte tränas friskare, sedan han började promenadridas sparsamt istället har framknäinflammationen inte kommit tillbaka). Jag är ingen vidare ryttare, speciellt inte på böjda spår (vilket vi inte gör utan tränare) och vi har tagit hjälp av så många olika personer och professioner genom alla hans problematiska "ridår" (2013, 9 är gammal, skadade han bakknäet första gången).
Det som bestått som problem är det jag beskrev i första inlägget.
Det är väl från att jag började försöka lära mig mer om hovar när vi skodde av honom för andra gången hösten 2020 som jag tänkt mer i banorna att det kan vara något i strålbensområdet fram och att vänster är sämre. Men jag tycker jag får väldigt lågt gensvar för vad jag tycker inte ser så bra ut i hans hovar. De flesta säger något i stil med att de ser inte alls så illa ut och det finns så mycket värre. Ja men NÅGOT stör min häst och då vill jag ju veta vad? När han sedan är tillräckligt ohalt så åker jag hem och känner lite att jag får väl fortsätta söka efter någon annan att vända mig alt låta honom gå i hagen till för sitta på en ovillig häst tänker jag inte.
Det hjälper kanske inte heller direkt att han är gudasnäll så man kan liksom aldrig peka på att han inte gör ditten eller datten. Det är liksom skillnaden man ser i bemötandet var dag i hagen, hur hans energinivå är, hur spänd han är, har han ro att äta sin mat i kombination med att han rör sig annorlunda på våra turer utan att vara halt på en löpargång eller ett böjprov. Och jag ser ju tex att han traktlandar tydligare på höger fram medan vänster fram oftare skvätter upp lite grus när han går bredvid mig o så. Hur vinklarna ändras när jag fotar honom vid verkning/skoning beroende på hur bekväm vi lyckas få honom. Hur han ställer upp sig och hur han står i hagen, när han äter, på stallgången. Senaste skoningen hade vi i alltså typ 10 gram för mycket dim under skorna, de räckte absolut inte ens halvvägs ner från sulan till sko/marknivå. Men genom att ta bort det så gick han från att stå och väga mellan frambenen, hovarna brett isär och med vänster fram (så gott som alltid) framför sig och tårna utåt till att ställa sig mer rakt ner på hovarna och bara lite lätt utåtvridna tår och en hint längre fram med vänster fram. SÅ känslig är liksom inte en frisk häst för mig.
Alla sådana grejer. Förlåt så långt det blev!