Hej igen! Här kommer en liten uppdatering från mig igen.
Först och främst - fint att ni är flera som hejar på oss och håller tummarna, tack!
Vi var iväg och genomförde en MR förra onsdagen, och fick svar från vår ordinarie veterinär som varit med hela vägen nu i måndags. Man har inte hittat några större fynd i hovarna som förklarar hältan rakt av, men däremot har det anmärkts på hennes två (likadana) hovsprickor som hon har på båda fram. Dessa går hela vägen från kronranden och ner, men tilläggas bör att hon haft dessa så länge jag har haft henne vilket är i ganska exakt fem år och har under den tiden gått igenom minst en men ibland två rutin-checkar hos veterinär om året utan att visa någon som helst hälta. Vi har som tidigare nämnt också en superduktig godkänd hovslagare som gjort bedömningen att dessa sprickor inte verkar speciellt djupa men självklart är det vårt att se med blotta ögat. Jag ska se om jag kan lägga in en bild på hennes hovar här ikväll.
Med anledning av vad vi kommit fram till hittills och att vi uteslutit det mesta i själva hovarna, rekommenderade vet att testa att sko henne med ringskor. Detta är inget jag har någon erfarenhet av, och kan med handen på hjärtat erkänna att jag inte förstod helt hundra vilken effekt detta skulle ha, men efter dialog veterinär - hovslagare emellan fick hon på sig ringskor i tisdags då det ändå var dags för skoning efter att man plockat av skorna inför MR.
I mina icke så optimistiska ögon känns detta som en nästan lite för enkel lösning på problemet för att det ska vara sant, men vad tror ni? Blir hon inte bättre, är det röntgen av rygg, hals och/eller nacke som är nästa steg? Kan problem där visa sig på detta sättet?