Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
GOD JUL Fjordfolk!

Tror inte det varit någon som skrivit om mål för 2016 än? Så jag undrar, vad är era mål nästa år? :)
 
Åh, här måste vi ju presentera oss! Har två fina grabbar hemma.

Cero -07 e Sindarve Magi och Cirocco -12 e Lyckängs Rex. Cero har jag haft i snart 6 år (!) och Cirocco köpte jag i somras. Två heeeelt olika herrar :) Cero har alla hovar i marken, går med på allt och är min andra halva :heart Cirocco är mer vaken och försiktig jämfört med Cero, men även han en snäll och mysig grabb!

Cero är inriden och inkörd, Cirocco riden ca 15 ggr men har nu lång vintervila :)

Någon som har släktingar till Cirocco här, Habina visst är din unge grabb halvbror? :) Skulle gärna vilja veta hur de är i temperament osv. Cirocco var med om en transportolycka på vägen hem till mig och det kan absolut ha ställt till en del, men han är väldigt försiktig runt människor (även om han är nyfiken). Möjligt att nått hänt honom tidigare i livet, men jag tror inte det, inget uppfödaren nämnt något om.

Lite bilder på mina hjärtan :love:
img_2648.jpg


Cero
img_2345.jpg


Cirocco
img_2465.jpg
 
GOD JUL Fjordfolk!

Tror inte det varit någon som skrivit om mål för 2016 än? Så jag undrar, vad är era mål nästa år? :)

Vill du ha de realistiska eller de orimliga målen? ;)

Lester: försöka kvala till SM i dressyren (tveksamt om det går).
Jenta: försöka kvala till SM i dressyren (har ett godkänt kval med mig i och med SM i somras, kanske går) och bruksridningen och brukskörningen (lättare att kvala i bruksgrenarna trots att vi har betydligt mindre vana där; kraven är betydligt lägre ställda).
Yngve: kvala till unghästchampionatet i dressyr, troligt att det går. Se om vi kan ha tur och få halka med i bruksgrenarna på ett bananskal, får se om det är möjligt.
Myran: fortsätta rida in. Hon är så löjligt lättlärd att jag funderar på unghästchampionat i dressyr där också men det är inte helt realtistiskt att gå från helt oinriden till tillräckliga resultat i LB för att kvala...
Reggie: köra mer, rida in "på riktigt". Kommer inte att bli några problem.
Ärlig: fortsätta jobba fram mer samarbetsvilja, inte helt enkelt men "måste" förstås göras.
Bus: fortsätta grundutbildningen i framför allt dressyr.
Favvis: fortsätta jobba, och sedan troligen lämna tillbaka till ägarna i sommar.
Isak: tja, markhantering är självklart det enda jag rimligen ska göra med honom. Kanske man kan våga sig på en premiering/visning i sommar???
 
Välkommen hit @klasselover ! Jag har två fjordhästar och bägge är släkt med dina. :)

Ariel född 2007 är e. Hugo som ju är Ceros farfar. Sedan har Ariel Sindarve Tulling som mormors far precis som Cero och slutligen har de även Eik gemensamt, det är Ariels mormors morfar och Ceros farmors morfar. :)

Ariel har en son e. Lyckängs Rex som är född 2013. Han har ärvt sin mor väldigt mycket, din Cirocco låter mer som @kryddelydd s Reggie. Jag ägde honom från att han vandes av till att han var två år och han var mycket försiktigare och lugnare än Ricky, som är väldigt framåt, kontaktsökande och lite överpositiv. ;)
 
Välkommen hit @klasselover ! Jag har två fjordhästar och bägge är släkt med dina. :)

Ariel född 2007 är e. Hugo som ju är Ceros farfar. Sedan har Ariel Sindarve Tulling som mormors far precis som Cero och slutligen har de även Eik gemensamt, det är Ariels mormors morfar och Ceros farmors morfar. :)

Ariel har en son e. Lyckängs Rex som är född 2013. Han har ärvt sin mor väldigt mycket, din Cirocco låter mer som @kryddelydd s Reggie. Jag ägde honom från att han vandes av till att han var två år och han var mycket försiktigare och lugnare än Ricky, som är väldigt framåt, kontaktsökande och lite överpositiv. ;)
hmmm, kallar du Reggie för "försiktig"...
det kan jag inte anklaga honom för att vara här. Han är snäll och trevlig, men absolut inte tillbakadragen. Lugn, ja, i bemärkelsen orädd och obekymrad och inte stickbenägen men pigg i bemärkelsen "springer gärna när människan ber honom" exempelvis i körning och nu några gånger också i ridning.
Lite bufflig och "okänslig" när det är diskussioner i hagen om vems mule som först ska kunna trycka sig in i den enda grimman som människan har med sig...
 
Glor lite här på era fina fjordisar i mellanåt så tänkte bidra lite själv. Både red och tömkörde min fars häst mellan julfirandet :)
DSC_0808.JPG

DSC_0806.JPG

En erfaren 17årig herre som är tänkt att hobbyköra i skogen. Dock behöver han nog bo in sig lite mer då han börjat med att bocka och försöka sticka hem om han är själv:cry: Inte så lämpligt för en grön kusk.. Annars är han en mycket trevlig och stabil individ:)

För övrigt, Har ni bra tips på hur man kan få manen att stå rakt? Just nu är den alldeles för lång dessutom..
 
hmmm, kallar du Reggie för "försiktig"...
det kan jag inte anklaga honom för att vara här. Han är snäll och trevlig, men absolut inte tillbakadragen. Lugn, ja, i bemärkelsen orädd och obekymrad och inte stickbenägen men pigg i bemärkelsen "springer gärna när människan ber honom" exempelvis i körning och nu några gånger också i ridning.
Lite bufflig och "okänslig" när det är diskussioner i hagen om vems mule som först ska kunna trycka sig in i den enda grimman som människan har med sig...

Då har han ändrat sig rejält sedan jag hade honom. ;) Men så gick han ju bara med Ricky och Hampus, som höll honom i schack. Tror att mognad som fortsatt hingst säkert gjort skillnad.
 
Glor lite här på era fina fjordisar i mellanåt så tänkte bidra lite själv. Både red och tömkörde min fars häst mellan julfirandet :)
DSC_0808.JPG

DSC_0806.JPG

En erfaren 17årig herre som är tänkt att hobbyköra i skogen. Dock behöver han nog bo in sig lite mer då han börjat med att bocka och försöka sticka hem om han är själv:cry: Inte så lämpligt för en grön kusk.. Annars är han en mycket trevlig och stabil individ:)

För övrigt, Har ni bra tips på hur man kan få manen att stå rakt? Just nu är den alldeles för lång dessutom..

Har manen väl börjat lägga sig finns det bara en lösning och det är att klippa ned helt och börja om från början.
 
Välkommen hit @klasselover ! Jag har två fjordhästar och bägge är släkt med dina. :)

Ariel född 2007 är e. Hugo som ju är Ceros farfar. Sedan har Ariel Sindarve Tulling som mormors far precis som Cero och slutligen har de även Eik gemensamt, det är Ariels mormors morfar och Ceros farmors morfar. :)

Ariel har en son e. Lyckängs Rex som är född 2013. Han har ärvt sin mor väldigt mycket, din Cirocco låter mer som @kryddelydd s Reggie. Jag ägde honom från att han vandes av till att han var två år och han var mycket försiktigare och lugnare än Ricky, som är väldigt framåt, kontaktsökande och lite överpositiv. ;)

Kul! Cirocco har bara gått på lösdrift tills han varit tre, hanterad i den bemärkelsen att han är ledvan och verkad, typ. Han är oerhört snäll och har ett hjärta av guld, människor är ganska intressanta men om jag tex behöver säga till Cero att backa när jag hämtar dom i hagen (Cero låter som Ricky, är väldigt social, sitter gärna i knäet och positiv till allt) så backar Cirocco med och behöver lägga en extra tanke på om jag är farlig. Speciellt män kan vara lite läskiga, men han har börjat komma fram och provsmaka lite på dom ;)

Han älskar att aktiveras och är inte skygg/tillbakadragen, varit cool från dag ett med allt från presenning, jättebollar, paraplyer, tömkörning och inridning, gör allt utan problem. Men han blir osäker om man höjer rösten eller är yvig i sina rörelser, något som ibland behövs på Cero. Jag är övertygad om att han blir en kanonhäst när han lär sig lita på människor :) Jag har pratat med folk som känner hans mamma och hon ska vara väldigt trevlig och även hennes tidigare avkommor är stabila.
 
Då har han ändrat sig rejält sedan jag hade honom. ;) Men så gick han ju bara med Ricky och Hampus, som höll honom i schack. Tror att mognad som fortsatt hingst säkert gjort skillnad.

Ja, man vet ju aldrig hur de blir.
Jag har en stark flockledare, som dock inte bryr sig om unghästar så länge de inte "mopsar sig" och försöker sticka upp. Något sådant har Reggie inte visat än så länge: bara en viss tjockhudadhet (vilket ord...) på så sätt att han står kvar och vill bli hämtad även när "chefen" vill att han ska gå sin väg.
Jag har inte testat med så mycket skrämselgrejer än, men tänkte börja lite med trail/bruksmoment frampå våren när han ska sättas igång på riktigt. Jag har dock väldigt svårt att tro att han ska reagera något vidare.
 
GOD JUL Fjordfolk!

Tror inte det varit någon som skrivit om mål för 2016 än? Så jag undrar, vad är era mål nästa år? :)
:)

Min Atom ska bli inriden 2016.

Vad har ni för sadlar till era gula? Atom har låg manke och vi har en Eldorado dressyrsadel som passar så till vida att den inte stör honom, men iom. den låga manken så kan den glida i sidled. Min kusindotter som är hippolog har hjälpt mig bedöma passform häst + sadel.

Kanske inte så lämplig kombination till en unghäst även om jag har bra balans
 
@Thelma Jag har en sensation ride g3 när jag rider dressyr och en Trainer's Professional när jag hoppar. Ariel har noll och ingen manke. ;)

Jag tycker att Ricky ser rätt lik ut i ryggen, så drömmen vore om de kunde dela sadlar...
 
:)

Min Atom ska bli inriden 2016.

Vad har ni för sadlar till era gula? Atom har låg manke och vi har en Eldorado dressyrsadel som passar så till vida att den inte stör honom, men iom. den låga manken så kan den glida i sidled. Min kusindotter som är hippolog har hjälpt mig bedöma passform häst + sadel.

Kanske inte så lämplig kombination till en unghäst även om jag har bra balans

Jag använder Stübben focus, Stübbens islandshästmodell. Har i två olika bomvidder och de passar på - faktiskt - de flesta hästryggar.
 
Jag använder Stübben focus, Stübbens islandshästmodell. Har i två olika bomvidder och de passar på - faktiskt - de flesta hästryggar.

Stubben är ett favoritmärke.. connemarauppfödaren jag kände för några år sen hade stübbensadlar och träns. Gamla som hedenhös men alltid välputsade och i nyskick. :)
 
Stubben är ett favoritmärke.. connemarauppfödaren jag kände för några år sen hade stübbensadlar och träns. Gamla som hedenhös men alltid välputsade och i nyskick. :)
Ja, kvaliteten är det nog inget fel på bara man sköter grejerna.
Hos mig får sadlarna tåla väldigt mycket slitage eftersom jag en vanlig arbetsdag rider 3-4 hästar och en normal ledig dag rider 7-8 hästar. Det är de där två sadlarna som nöts hela tiden. Och visst syns det på att någon söm blir sliten och liknande men annat vore ju konstigt med sådant bruk som jag beskriver i fem års tid.
 
:)

Min Atom ska bli inriden 2016.

Vad har ni för sadlar till era gula? Atom har låg manke och vi har en Eldorado dressyrsadel som passar så till vida att den inte stör honom, men iom. den låga manken så kan den glida i sidled. Min kusindotter som är hippolog har hjälpt mig bedöma passform häst + sadel.

Kanske inte så lämplig kombination till en unghäst även om jag har bra balans


Sintro har en Cliff Barnsby N-Gage dressyrsadel (17 tum), men han är inte så "fjordtypisk" i ryggen.
Boromir har en Amerigo Vega hoppsadel (17 tum), och den ligger rätt bra även på Sintro konstigt nog. Boromir har kort något svängd rygg.

Sen har jag en bomlös Startrekk Espaniola som passar bägge, och en wintec 500 cair allround/hopp som sitter "sådär, men funkar att rida i ibland".
 
GOD JUL Fjordfolk!

Tror inte det varit någon som skrivit om mål för 2016 än? Så jag undrar, vad är era mål nästa år? :)

Sintro: hållas fräsch/igång (han har bencystor i bägge bakknäna), kvala till bruksridningsklassen på SM, och tävla den klassen.

Boromir: Rida någon lätt payandjump och/eller payandride, Tävla någon bruksridningstävling på senhösten. Fortsätta med inkörningen. Miljöträna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 730
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 456
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp