Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varit på ridkurs med Lester och Jenta Mi under helgen, för en kanonbra westerntränare.
Den här helgen blev det mycket fokus på galopp och byten. Både Jenta och Lester lyckades få till byten i språnget, men de behöver stärkas ytterligare förstås för att kvaliteten på bytena ska förbättras.
Jenta fick prova ut ett nytt bett också, hon ska bli vuxen och får en westernstång att skolas över på.
 
Nu har "hovis" varit här och skott några hästar, men kommer tillbaka i övermorgon och tar några till.

Idag fick Lester och Bus sina skor omlagda, utmärkt så. Lester hade växt ordentligt fram så det behövdes.
Yngve fick skor igen, inga problem.
Reggie var lika duktig som jag väntat. Han verkade somna medan hovslagaren höll på, inte alls jobbigt att bli skodd för en liten slyngel.
så nu kan jag börja med Yngve och Reggie igen efter ett par månaders vila.
Får se vad jag utsätter Reggie-peggie för... lite mer ridning eller körning?
 
Vet inte om jag vågar erkänna...

Både igår och i förrgår fick Yngve och Reggie ut och leka (leka tycker jag, ingen av dem protesterade så de tyckte åtminstone inte att det var för slitigt).

Yngve kändes inte riktigt rolig i förrgår, så jag bytte träns till igår. Hade ett lite för tjockt bett på det första (hans träns hänger inne i stugan någonstans mitt i en härva av andra träns, samma med Reggies huvudlag så jag tog första, bästa som verkade ha lagom storlek för skallen).
Igår var han jättetrevlig. Mjuk och fin i munnen, inget motstånd någonstans.
I höstas var han hämmad och spänd i galoppfattningarna när jag började sätta igång honom försiktigt efter kastrationen, tänkte att han var lite spänd bak vid länden så jag ville bara känna av honom nu och antagligen ta ut ET. Fast ET kommer inte att behövas. Fattningarna klockrena helt utan spänningar, både ur trav och ur skritt.
Yngve känns fin och mjuk, ska bli kul att få igång honom ordentligt.
Förhoppningen är ju att kunna kvala honom till unghästchampionatet i Örebro i sommar, känns inte helt orealistiskt sådan som han var igår.

Reggie, då?
uj, uj.
I förrgår larvade vi omkring på vägen och han är väldigt lydig för mitt val av gångart. Däremot har jag inte lärt honom eftergift för tygel/töm förut, när jag har kört. Styrning var förstås viktigt även då, och lydnad...
men nu fick stackaren försöka förstå konceptet "ge efter för bett och tygel och böj på dig" vilket i förrgår inte var ett dugg begripligt när man är liten skrutthingst.
Igår, däremot...
först gick det "sådär" för Reggie ville gå på vänster sida vägen medan jag tyckte att vi skulle gå på höger sida vägen. Resultatet blev vänster bog ut i vägen och jag utnyttjade det till att säga "OK, du kan få gå på det sättet men då får du böja på dig" och sedan lyckades jag utnyttja diket på vänster sida vägen till att hamna rätt för böjd åt andra hållet. Reggie förstod nog inte så mycket men han började åtminstone begripa konceptet "böja sig".
Och på hemvägen när vi skrittade, ramlade en polett hastigt ner. Klonk. Så skrittade han i trevlig form, lätt och mjuk munkontakt, både rakriktad och lite ställd åt höger och lite ställd åt vänster. Härlig energi, härlig bogfrihet. Bara sådär. Helt stadigt, dessutom.
Testade att få med mig det här till traven och det misslyckades naturligtvis, men det tog bara ett par steg av skritt för att ha honom tillbaka i det läget igen.

Fantastisk liten Reggie-peggie!
 
Vi har varit ute och letat ridvägar, och jag är positivt överraskad. Trodde det skulle vara ganska knapert här omkring, men inte då! Nackdelen är att vi måste rida över en 90-väg för att komma till de flesta. Inget som bekommit grabbarna än :)

På lördag kommer en tjej och provrider Cero, och ska förhoppningsvis bli medryttare. Håll tummarna :up:
 
Vi har varit ute och letat ridvägar, och jag är positivt överraskad. Trodde det skulle vara ganska knapert här omkring, men inte då! Nackdelen är att vi måste rida över en 90-väg för att komma till de flesta. Inget som bekommit grabbarna än :)

På lördag kommer en tjej och provrider Cero, och ska förhoppningsvis bli medryttare. Håll tummarna :up:

Jag har också en 90-väg (med tung trafik) att passera till mina ridvägar, men man vänjer sig. :)

Just nu är det dock skare överallt så ridningen är rätt knaper.
 
Jag bjuder på lite bilder från frukosten idag, härligt vårväder :)
dsc_9111x.jpg

dsc_9120x.jpg
dsc_9126x.jpg
 
Härliga bilder @klasselover !

Jag har fått veta att premieringen hålls 27 augusti i år, så nu satsar jag all energi på Ricky, så han kan få det där diplomet. :) Just nu blir det dock inte mycket jobb, tömkörde honom i förmiddags på trevligt snöunderlag. Nu är det is överallt. :arghh: :meh:

Men jag får vara glad att det är över ett halvår till premieringen. ;)
 
Hej allihopa!

Borde veta svaret på denna fråga då jag är uppvuxen på Taffsnäs gård men here we go :) Jag funderar på att eventuellt hyra häst efter sommaren från Taffsnäs, någon som vet vad priset ligger på att hyra en guling därifrån numera?

Tacksam för svar :bow::D
 
Jaha, ja.
Idag sitter jag och är lite uttråkad eftersom vädret inte är roligt. Snöyra. Blött och blåsigt. Blä.

Sedan sist, då jag skröt om Reggie, har Reggie dels fått jobba några pass till och han fortsatte att gå från klarhet till klarhet. När han lyckades med bedriften att skritta och trava i stadig form samt göra övergångar mellan de gångarter utan att ändra formen, och lyckades med trevliga ryggningar och halt ur både skritt och trav, fick han två veckors semester.
Idag har jag ridit honom igen och visst, han var inte riktigt kvar där han var då för två veckor sedan utan höll inte riktigt formen i övergångarna. Men resten sitter hur bra som helst. Fantastisk häst!

Yngve känns fortsatt fin.
Jenta har blivit betydligt starkare i travökningarna men jag har släppt formen och det märks i stället - just i längningarna. Dessutom märks det att jag inte har ridit så mycket i galoppen, där får jag "rida" mer för att få till det.

I övrigt tuffar vi på.
 
Lite uppdatering.

Jag jobbar på med mina hästar, just nu är det Jenta som utvecklas mest. Hennes trav har blivit starkare i största allmänhet och hon börjar svara riktigt trevligt när jag ber om ökningar. Det finns en hel del kvar att utveckla, men ändå. tempot kommer upp, steglängden kommer upp. Arbetstraven med mer vila i steget, lite mer luft även om jag är kräsen och vill ha mer.

Myran utvecklas hon också, är formsäker i skritt och trav och börjar hitta mer och mer form i galoppen även om fattningarna än så länge är rätt dåliga.

Favvis igång igen, har bra och dåliga dagar men fortsätter egentligen med rent grundarbete och så kommer det att fortsätta.

Bus trevlig, jobbar mer stadigt i bättre form och med väldigt god energi.

Lester fortsätter som vanligt, det händer inte så mycket men visst blir han hela tiden lite starkare bak och därmed mer bärig.

Yngve är bättre i galopperna, och jag har börjat jobba lite mer med honom i traven för att få mer luft och vila (jag har liksom kommit på tekniken och då kastar jag mig över alla hästarna....) så jag är nöjd.

Reggie fick ett par veckors vila sedan sist, men har jobbat några dagar igen nu. _Han fortsätter att imponera, vilken häst! Vi jobbar vidare med formen och övergångar, lite ryggningar och numera tränar vi på att få till galoppfattningar ur ryggning. Han förstår vad jag ber om och tar i för kung och fosterland... lite tempoväxlingar i trav, men inga korrekta längningar eftersom han inte riktigt förstår hur han ska göra, men han förstår och samarbetar när jag ber honom att trava fortare respektive långsammare.
Ett riktigt fynd, fantastiskt samarbetsvillig och läraktig häst!
 
Jaha, ja.
Då har jag aktiverat Jentas tävlingslicens för i år och anmält till vårens första tävling. Det blir en LA:1 i slutet av mars, får se hur långt under de där 60%:en vi ligger nu, då.
 
Tråkmånsar.
Är det bara jag som är ute och leker?

Igår var jag på ridkurs med Jenta och Lester.
Inte världens roligaste pass egentligen på Jenta, eftersom vi håller på att jobba upp fronten på henne för att få gångartskvaliteten bättre (och vi lyckas, vi lyckas) så jag får lite mer häst i handen än jag vill ha.
Men kvalitetsförbättringen på traven är enorm. Bättre vila på stegen, mer kraft och pondus, mer schwung, lättare front. Galoppfattningarna för stunden rätt trista men fronten kommer upp.

Lester fick jobba ännu mer med styrketräning, och han blir bättre i gångarterna också (även fast han har bättre grundgång än Jenta). Traven börjar bli väldigt reglerbar i tempo, och han närmar sig "riktiga" längningar nu. Galopperna förbättras också. Hans vänstergalopp är ganska svag, åtminstone om man jämför med högern, men igår hittade vi ÄNTLIGEN en teknik för att få bärighet i vänstergaloppen och nu vill det "bara" till att jag håller mig i skinnet och jobbar vidare.
 
Ja nästan så... :p

Jag har varit förkyld igen (:arghh:) men nu är jag frisk igen och nästan helt bra i foten. Hoppas det var årets sjukdomar/skador...

Har jobbat Ricky en del, ffa har jag hittat ett system som fungerar bra på honom. Det är att göra samma sak 2-3 dagar i rad och sedan låta honom vila 3-7 dagar till nästa omgång. Vi har tömkört med stora framsteg och även varit till ridbanan och longerat. Han tycker att det är så skoj att jobba, ser fram emot nästa år när det blir inridning. :D

160229_002_56d47905e087c32f51869137.jpg


160229_001_56d479022a6b226943044669.jpg


Ariel och jag har försökt träna inför CR40 om två veckor. Igår hade vi generalrepetitionen och Ariel var extremt tydlig med att det var TRÅÅÅÅKIGT. Så nu lägger jag ned alla distansrittsplaner med henne (och gråter blod eftersom hon var så perfekt i alla andra hänseenden :cry:) och så får det bli hoppning, dressyr, terränghoppning, uteritter och körning med henne istället. :p Vi planerar att starta 2-3 deltävlingar i Salty cup samt ett par hopp- och dressyrtävlingar. Måste hålla mig hemma en del av tävlingssäsongen, då jag har dräktigt sto som går före tävlingar. :p

160305_003_56dc3671ddf2b34f9929ae0c.jpg
 
Hej allihopa!

Borde veta svaret på denna fråga då jag är uppvuxen på Taffsnäs gård men here we go :) Jag funderar på att eventuellt hyra häst efter sommaren från Taffsnäs, någon som vet vad priset ligger på att hyra en guling därifrån numera?

Tacksam för svar :bow::D

Någon som vet? :D:banana:
 
Jenta har vila i ett par dagar till pga att hon är nyvaccinerad.
Jättesmidigt: man tar med sig sin häst och sin transport, åker till hästsjukhuset och får vaccinerat.
Utan tidsbeställning.
Öppet till kl 20 måndag till torsdag.

Visst, det går att ha synpunkter på att "behöva" köra iväg hästen för vaccination men så lättlastad som Jenta är så är det ett betydligt mindre problem än att sitta och vänta på en trevlig distriktsveterinär.
 
Strukit Jenta från den planerade tävlingen, eftersom hon inte var riktigt sig själv i söndags när jag red för tränare. Bättre att backa av och ta lite mer tid att träna fram det jag vill ha. Mycket höger bog i vägen i söndags.

Lester hade en ruskigt fin dag i söndags. Starkare i galoppen. Vi jobbade med det som ska bli korrekta byten, men då ville han inte utan var väldigt duktig på förvänd galopp (även där det inte borde gå).
Traven blev väldigt stark en period, fantastiskt fin samlad trav!
Red lite över bommar, som Lester avskyr, och både instruktören och jag skrattade åt häststackaren som tog i enormt för att slippa sparka på bommarna. Enorma steg och massor av luft...
 
Jenta har vila i ett par dagar till pga att hon är nyvaccinerad.
Jättesmidigt: man tar med sig sin häst och sin transport, åker till hästsjukhuset och får vaccinerat.
Utan tidsbeställning.
Öppet till kl 20 måndag till torsdag.

Visst, det går att ha synpunkter på att "behöva" köra iväg hästen för vaccination men så lättlastad som Jenta är så är det ett betydligt mindre problem än att sitta och vänta på en trevlig distriktsveterinär.

Lastar alltid båda hästarna och får de vaccinerade på öppen tid hos DV. PErfekt!!
 
Jenta är nu sig själv igen och det är lite snopet att vi är strukna från tävlingen men hellre stryka än starta en häst som inte är "sig själv".
Övriga matar på som de ska, inga överraskningar åt något håll.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 730
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 456
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp