Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här går det äntligen lite framåt med Cirocco. Har hittat en medryttare till Cero som jag hoppas få behålla länge! Orädd ung tjej, perfekt. Igår var vi ute en runda och Cirocco skötte sig kanon i skritt och trav. Stannar om han blir osäker, så det blev mycket halt-trav-halt-trav haha. Idag tog vi samma runda och fick till och med lite galopp! Galopperade 3 steg i oktober, därefter har han vilat och tagit det lugnt. Idag fick jag 2 x 5 språng, väldigt nöjd! Han har blivit mycket tryggare än tidigare i många situationer.
 
Jag fortsätter att träna alla mina pållar, och visst blir det bättre och bättre.

Yngve kommer att vara med i dressyrallsvenskan, division III, för storhäst och är anmäld till första deltävlingen.
Eftersom Lester var jättefin på dagens ridpass, har jag fixat hans tävlingslicens också, och anmält honom till en LA:1 vid samma tävlingstillfälle. Grabbarna åker bra tillsammans i släpet och båda är tålmodiga i att förvaras i transport en stund.
ska bli spännande att se hur långt från 60% vi kan landa. En bra dag bör vi hamna i överkant 60%, för Lester har starka fina gångarter där arbetstraven är särskilt fin, men man ska ju få ihop alla övergångar också och där kan det ju trassla.

Jenta fortsätter att styrketräna och förbättras, ska också iväg på någon tävling framöver men jag har lite dålig koll på lämpliga tävlingar för närvarande.

Förhoppningen är att med en stor portion tur, få med alla tre till SM i Örebro. Yngve kommer inte att komma med i SM-dressyren och jag ska inte ens försöka kvala honom till den klassen, men förhoppningsvis unghästchampionantets dressyrklass.
Jenta och Lester vore kul att få med i dressyren.
 
Jag är förkyld igen... :banghead: Men redan bättre efter några dagar i sängen. Ariel och jag ska iväg imorgon på ett träningsläger för ny tränare. Två pass, dressyr + markarbete, ska bli så skoj! :banana:

Har inte tinat fram och besiktat transporten ännu, men vi blir upphämtade av en kompis. :D
 
Vi hade superskoj på träningslägret. Ariel hoppade genom ryggen i varje språng och fortsatte med små bocksprång efter hindren. Då vet man att hon är lycklig. :laugh: Lite ringrostiga var vi bägge två, men det var en enkel övning och vi slutade när sista hindret (serie) låg på 60 cm. Ser ännu mer fram emot årets säsong, men nu har snön återvänt. :arghh:

Tålamod är inte riktigt min starka sida. :meh: I alla fall inte efter den här värdelösa vintersäsongen. :down:
 
Vi hade superskoj på träningslägret. Ariel hoppade genom ryggen i varje språng och fortsatte med små bocksprång efter hindren. Då vet man att hon är lycklig. :laugh: Lite ringrostiga var vi bägge två, men det var en enkel övning och vi slutade när sista hindret (serie) låg på 60 cm. Ser ännu mer fram emot årets säsong, men nu har snön återvänt. :arghh:

Tålamod är inte riktigt min starka sida. :meh: I alla fall inte efter den här värdelösa vintersäsongen. :down:

Vintern har inte varit så värst här heller, men vi har riktig vår.
Paddocken framtinad och i perfekt skick, underlaget behöver inte harvas en gång.
Hagarna vackert leriga och blöta efter senaste veckans ganska kraftiga regn, inte lika kul.
Men gräsmattan och åkrar är synligt gröna och det börjar vara riktiga blad på kaprifolen på verandan.
Då går det lite lättare...

Lester har tränat väldigt bra det sista, och han och Jenta ska följa med mig på ridkurs imorgon.
Jag brukar rida i engelsk sadel och Lester går på kandar trots att det är en westerntränare; tränaren verkar tycka att det är kul ändå.
Den tränaren har jag anlitat i 7-8 år, så han känner mig väl vid det här laget.
Bland annat sade han för ett antal år sedan, om min kbl-travare: jo, den duger väl till B-nivå reining. Men det är ju en dressyrhäst så det är väl synd att träna western med den.
Säger en del om tränarens syn på grenar...
 
Slänger in en fråga till er som har koll på fjordingar; hur mycket borde man kunna gissa att en två- eller treåring växer? Dom flesta 3åringar jag sett på annons ligger på 140, hur stor är chansen att dom kryper sig mot 145?
 
Slänger in en fråga till er som har koll på fjordingar; hur mycket borde man kunna gissa att en två- eller treåring växer? Dom flesta 3åringar jag sett på annons ligger på 140, hur stor är chansen att dom kryper sig mot 145?

Rätt så stor. Ariel var 139 cm som treåring, slutmätt 143 cm. :)
 
Slänger in en fråga till er som har koll på fjordingar; hur mycket borde man kunna gissa att en två- eller treåring växer? Dom flesta 3åringar jag sett på annons ligger på 140, hur stor är chansen att dom kryper sig mot 145?

Min Lester var 139 cm som treåring, nu som nioåring är han nog 146 cm.
Reggie är strax över 140 nu som treåring och jag räknar med att han blir rejäl (lite dåligt mätt pga han är skodd för närvarande).
 
Slänger in en fråga till er som har koll på fjordingar; hur mycket borde man kunna gissa att en två- eller treåring växer? Dom flesta 3åringar jag sett på annons ligger på 140, hur stor är chansen att dom kryper sig mot 145?
Och jag köpte en treåring på 146 och har nu en sjuåring på över 150 ( inte heller ordentligt mätt).
 
Nu är jag sådär äckligt nöjd igen.

jag har varit iväg på ridkurs under förmiddagen, och hade med mig Jenta och Lester för en kunnig westerntränare. Hästarna fick två pass vardera.
Jenta orkade faktiskt genomföra båda sina pass...

träningen blev intensiv, förstås. Jenta fick jobba mycket med förberedande övningar för byten, igen. Slitigt, svettigt, flåsigt, mjölksyra i slutet. Jätteduktig häst - det är inte långt kvar innan bytena faktiskt fungerar, hurra!

Lester fick väldigt jobbig träning - och jobbade väldigt bra. Tempoväxlingar i galopp, samling, ökning, samling, åttametersvolt, stor volt i hög fart, åttametersvolt, träna för byten. Samla traven, länga traven, förvänd sluta på volt, volt tillbaka i förvänd sluta i trav, mer galopp.
Ganska sliten efter 1½ pass och när han började kännas mör, avslutade vi träningen.
Man ska sluta när man ligger på topp...

jättenöjd som sagt med träningen idag, och hästarna var positiva och samarbetsvilliga och det är det roligaste av allt.
 
Himla nöjd med Cirocco som går från klarhet till klarhet. Mindre nöjd med Cero som beter sig som en :devil: med medryttaren. Idag hade han två växlar - äta gräs och vägra gå, eller sticka iväg i galopp och bocka. Sitter jag upp är han en ängel. Suck! Han testar helt klart, hoppas medryttaren vågar säga ifrån på skarpen nästa gång. Jag har köpt en ny pålle (av "fel" ras, en shettishingst :D) som kommer i helgen så jag tänker inte sära på flocken första dagarna, utan det blir markhantering så hon lär sig bättre hur han funkar!
 
Nöjd idag.
Fått fram skapliga tempoväxlingar i både trav och galopp på både Jenta och Lester.
Yngve skötte sig bra på sitt pass.
Reggie fick dra maratonvagnen igen - men det gick väldigt försiktigt till eftersom jag inte är van körning och då behöver vi ta det stilla och försiktigt. Skritt och halt och svänga, tränade vi oss på. Det var lagom för mig även om Reggie säkert hade tackat ja till mer tempo.
Isak har miljötränats nere i paddocken, helt orädd.
 
Hej alla fjordälskare :D Är alldeles ny på buke som medlem men läst av och till i många år =P. Älskar fjordhästar <3 Har två egna underbara; en gammal gosse på hela 37 år som nu är pensionerad och en liten tjej på 4 :).

Berätta gärna lite mer som stam och var de kommer ifrån eller om du fött upp dem själv.
 
Berätta gärna lite mer som stam och var de kommer ifrån eller om du fött upp dem själv.
Den gamle är efter Frejman 71 och hans morfar är Valder 25 tex :). Han är född -79 i Götene och funnits hos mig i 16 år i sommar <3.

Unghästen är efter Aslan med bla Furubäcks Io lite längre bak, hon är född -12 hos Hugosson i Fotskäl och henne har jag haft sedan februari <3
 
Den gamle är efter Frejman 71 och hans morfar är Valder 25 tex :). Han är född -79 i Götene och funnits hos mig i 16 år i sommar <3.

Unghästen är efter Aslan med bla Furubäcks Io lite längre bak, hon är född -12 hos Hugosson i Fotskäl och henne har jag haft sedan februari <3
Io återfinns på mamma Lyztras sida :)
 
Den gamle är efter Frejman 71 och hans morfar är Valder 25 tex :). Han är född -79 i Götene och funnits hos mig i 16 år i sommar <3.

Unghästen är efter Aslan med bla Furubäcks Io lite längre bak, hon är född -12 hos Hugosson i Fotskäl och henne har jag haft sedan februari <3

Vad roligt med så gammal stam tycker jag. Roligt att han är så gammal själv också.

Vad spännande med ung häst också.
 
Vad roligt med så gammal stam tycker jag. Roligt att han är så gammal själv också.

Vad spännande med ung häst också.

Ja det är roligt, är himla sällan man ser dessa hingstar längre tyvärr. Verkligen, samtidigt som jag är livrädd för den dagen han inte ska finnas vid min sida längre; vi köpte honom när jag var 12,5 och nu är jag lite drygt 28, så vet jag såklart att jag har fått så mycket mer tid med honom än jag någonsin kunnat önska <3.

Ja spännande och kul med en ung, grön häst att utbilda :). Inriden var hon när jag köpte henne men jag var hennes första ryttare vid hoppning när vi gjorde en försiktig premiär förra måndagen :D
 
Under helgen har jag ridit för instruktör på Yngve och Lester, trevliga pass med konkreta råd om hur jag ska rida dem i tävlingssituation.
Yngve och Reggie körda för maratonvagn. Reggie fortsatt med att jobba med start, stopp, svänga i paddocken pga min ovana vid körning och därmed känsla av sämre kontroll (Reggie har god framåtbjudning vilket får mig att känna mig lite mer osäker).
Yngve väldigt avslappnad och trevlig; backade själv in mellan skaklarna när jag gick till vagnen, stod som ett ljus vid anspänning och visade tydligt att "det här kan vi" när jag satte igång honom och han var hur trevlig som helst i skritt och trav. Kul med trevlig häst.
 
Den gamle är efter Frejman 71 och hans morfar är Valder 25 tex :). Han är född -79 i Götene och funnits hos mig i 16 år i sommar <3.

Unghästen är efter Aslan med bla Furubäcks Io lite längre bak, hon är född -12 hos Hugosson i Fotskäl och henne har jag haft sedan februari <3

Välkommen hit! Mycket nyfiken på mödernet på din gamle (samt hans namn förstås!), då han varken finns i min databas eller i blå basen.

Unghästen antar jag är Lazera? Aslans matte @skogstomten brukar hänga här ibland. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 730
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 456
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp