Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bara några få ridpass kvar innan Cirocco får lite sommarvila. Likaså Cero, men inte lika länge. Min sambo filmade när vi for förbi på grusvägen hemma i helgen. Full fart var det :laugh: Han har utverkats enormt denna vår!
img_5499.jpg

img_5498.png
 
Var iväg och red deltävling två i dressyrallsvenskan för häst, division III, i lördags.
Jättetråkigt underlag: blött, blött, blött. Lite vattenpölar och så sjunka ett par centimeter i underlaget. Tungt, Yngve inte alls van vid sådana förhållanden (är bortskämd med min fina ridbana; entreprenören visste vad han gjorde).
Yngve blev trögriden, behövde sitta och driva honom fram för att hålla galoppen - och traven när det skulle travas - så jag var inte värst nöjd med ritten.
Fick helt OK poäng, 63.3% men det var en LC så det var inte så fantastiskt.

I sista deltävlingen kommer jag att välja en annan häst: sista delen går på LB och där orkar Yngve inte riktigt med att göra vettiga resultat (han är inte tillräckligt stark i galoppen). Det gör mig i och för sig inget att åka på tävling och göra "sådär" resultat men i och med att det är en lagtävling så väljer jag en häst som kan göra lite resultat. Vi ligger ungefär tre poäng efter tredjeplacerade laget vilket är klart uppnåeligt om jag gör resultat. Då är Lukas (kbl-travaren) lämplig; han bör göra runt 70% på LB vid det här laget.
 
Låtsas att jag laddar för morgondagens bruks-tävling.
Igår ställde jag in ena låne-lokselen på Jenta, den andra låne-selen har jag ställt in på Yngve.
Och så oljade jag in den sadel jag ska använda (inte någon av dem jag brukar använda, eftersom de är lite tröga i stigläderkrampan och det inte är "bara" att justera och sådant tittar de ju på).
Duktigt, inte sant?

Och tycker lite synd om mig över startlistan.
Vi ska börja med körningen och är första kör-ekipaget.
Med tanke på vår (obefintliga) rutin blir detta spännande.

Men målet är att larva oss runt utan underkänt, och det är ju tänkbart att det går.
 
jaha, då har vi överlevt bruks-DM, då.
Körningen gick jättedåligt, och med Jenta avbröt jag redan efter andra hindret för det kändes meningslöst. Samma sak med Yngve, men där "tvingade" domaren mig att köra runt hela banan som träning. Det borde jag förstås ha gjort med Jenta också: varje gång man försöker så ger det mer vana och det är ju träning och vana jag saknar; hästarna är snälla och lydiga och gör så gott de kan även när det är tungt.

Ridningen gick bättre, men Yngve var inte alls med i ryggningen så där diskade vi oss på ett effektivt sätt.
Jenta kändes inte riktigt bra heller: förekom mig i ryggningen så det blev inte alls så lugnt och fint som jag vill ha det. Och så stannade hon vid ett hopp-hinder också, lite överraskande.
Men vi lyckades vinna hela ridklassen trots missar, och det är ju kul. DM-vinsten innebär väl antagligen att det är vi som får åka på JUF Bruks-SM nästa år från vårt distrikt, kul!
Dessutom är Jenta nu kvalad till fjordhästSM på egna meriter, också jättekul.
Och så kan vi ansöka om en prestationsmedalj i silver i fjordhästföreningen i höst, också kul!

Så trots tre rätt misslyckade insatser uppväger den lyckade insatsen resten...
 
Jag är ju dålig att lägga in bilder och filmer, men här kommer iaf en film på underbara Louise när hon är tre dagar gammal. Jag är så förbaskat kär i det här fölet, fast jag inte ens har träffat henne. Har bestämt mig för att inte sälja, utan behålla. :heart

 
Hoppar in lite i tråden för att ta del av era åsikter. Går nämligen och funderar på att köpa en fjording. Har haft ett halvblod tidigare, men valde att sälja då vi inte riktigt passade ihop i ridningen då han var lite för känslig för mej.

Hästen jag funderar på är en 5 år gammal valack, i nuläget grundriden i alla gångarter och tömkörd. Just nu i skolning hos en vän till mej, men funderar på att köpa hästen redan nu (=möjlighet att köpa billigare) och ha min vän att fortsätta skola hästen istället. 142 cm i mankhöjd, lite tunn och omusklad just nu. Snäll och social, provred lite i skritt och trav igår och tycker där finns potential till en riktigt trevlig ridhäst.

Tror ni det här är något att satsa på? :) har inte själv erfarenhet av att skola häst, men har såklart tänkt att min kompis ska fortsätta hjälpa till (vilket också vi har pratat om). Har alltid haft ett gott öga till fjordhästar och har ridit mormodern till den här valacken och hon var trevlig!
 
Hoppar in lite i tråden för att ta del av era åsikter. Går nämligen och funderar på att köpa en fjording. Har haft ett halvblod tidigare, men valde att sälja då vi inte riktigt passade ihop i ridningen då han var lite för känslig för mej.

Hästen jag funderar på är en 5 år gammal valack, i nuläget grundriden i alla gångarter och tömkörd. Just nu i skolning hos en vän till mej, men funderar på att köpa hästen redan nu (=möjlighet att köpa billigare) och ha min vän att fortsätta skola hästen istället. 142 cm i mankhöjd, lite tunn och omusklad just nu. Snäll och social, provred lite i skritt och trav igår och tycker där finns potential till en riktigt trevlig ridhäst.

Tror ni det här är något att satsa på? :) har inte själv erfarenhet av att skola häst, men har såklart tänkt att min kompis ska fortsätta hjälpa till (vilket också vi har pratat om). Har alltid haft ett gott öga till fjordhästar och har ridit mormodern till den här valacken och hon var trevlig!

Trivs du med hästen så slå till. Utbildning/hull/muskler är ju sådant man kan rätta till, däremot är personkemi svårt att jobba sig till. :)

Sedan beror det förstås på vad du vill göra, vill du rida 1,30 hoppning, svår dressyr eller medelsvår fälttävlan är ju fjordhäst inte lämplig.

Men du lär inte få några protester från oss i den här tråden, vi är ju redan kära i rasen. ;)
 
Hoppar in lite i tråden för att ta del av era åsikter. Går nämligen och funderar på att köpa en fjording. Har haft ett halvblod tidigare, men valde att sälja då vi inte riktigt passade ihop i ridningen då han var lite för känslig för mej.

Hästen jag funderar på är en 5 år gammal valack, i nuläget grundriden i alla gångarter och tömkörd. Just nu i skolning hos en vän till mej, men funderar på att köpa hästen redan nu (=möjlighet att köpa billigare) och ha min vän att fortsätta skola hästen istället. 142 cm i mankhöjd, lite tunn och omusklad just nu. Snäll och social, provred lite i skritt och trav igår och tycker där finns potential till en riktigt trevlig ridhäst.

Tror ni det här är något att satsa på? :) har inte själv erfarenhet av att skola häst, men har såklart tänkt att min kompis ska fortsätta hjälpa till (vilket också vi har pratat om). Har alltid haft ett gott öga till fjordhästar och har ridit mormodern till den här valacken och hon var trevlig!

Jag håller med @Habina om personkemi.

Jag upplever också fjordhästen generellt som väldigt lättutbildad, så det känns ju inte heller som ett stort problem.

Själv har jag sedan 14 års ålder haft fjordhäst och alla har varit unghästar. Jag lyckades utbilda alla själv trots ung ålder och väldigt lite kunskap. Givetvis med vuxna som hjälp.
 
Jag har haft hittills fem fjordhästar och ridit in och utbildat tre av dessa. Helt själv, med böcker till hjälp. Första red jag in när jag när jag var 11 år, andra när jag var 18 år.

Fjordhäst nr fyra såldes när han var två och fjordhäst nr fem ska ridas in efter årsskiftet. :)

Sedan är det dags för fjordhäst nr sex att ridas in om fyra år. :D
 
Trivs du med hästen så slå till. Utbildning/hull/muskler är ju sådant man kan rätta till, däremot är personkemi svårt att jobba sig till. :)

Sedan beror det förstås på vad du vill göra, vill du rida 1,30 hoppning, svår dressyr eller medelsvår fälttävlan är ju fjordhäst inte lämplig.

Men du lär inte få några protester från oss i den här tråden, vi är ju redan kära i rasen. ;)
Tyckte han verkade vara väldigt snäll och trevlig :) lite avskräckt blir man ju efter att ha haft en häst där det inte fungerade riktigt.. Är ute efter en trevlig allroundhäst som också gärna får fungera med resten av familjen. De har hästvana sen tidigare men håller inte på med hästarna just nu.

Kommer att få mycket hjälp med ridningen och utbildningen, så jag tror nog att det blir köp! Känner uppfödaren sen många år tillbaka och har ridit nästan alla hennes fjordingar, gillade dem alla! :)
 
Ariel har äntligen fått en passande dressyrsadel, det ska bli så roligt att utvecklas vidare tillsammans i den här härliga sadeln, som ger mig bättre sits så jag kan stötta Ariel bättre.

160527_574c0645e087c34f104b7b5e.jpg


Efter att ha ridit ett kort dressyrpass i sadeln bestämde sig dock Ariel för att få några dagar ledigt. Dvs hon drog av sig en framsko. :rage: Men nu är den på plats igen (eller snarare en ny) och vi kan fortsätta jobba vidare. Har tre träningar kvar innan jag måste hålla mig hemma för fölvak. :p

Ricky är i onåd och jag funderar faktiskt på om vi är så okompatibla att jag borde sälja. :down: :cry:
 
Heh, vad har Ricky hittat på nu, @Habina ?

Mina skruttar snälla som vanligt.
Bus har kommit på hur man jobbar på tygeln i galopp också, bra att den poletten ramlade ner. Då kan vi ju börja jobba med mer utbildning - och börja i paddocken igen. tror i och för sig inte att han kommer att orka galoppera i form i paddocken än, behöver lite mer fart än så länge för att jobba korrekt med rumpan, men det tar sig det tar sig.
Ska "bara" ställa upp hinder och tunnor för serpentiner för att leka lite effektivare.
 
Du kanske är stomänniska helt enkelt.

Ja, det är jag ju egentligen. Jag tycker om honom, men han är en riktig retsticka, bara mot mig. :crazy:

Tex när han verkas så håller han på och tjafsar med mig (ingen uppbindning än) men är helt lugn med benen så hovis kan jobba ostört.

Eller om jag ser honom på håll i hagen, strosandes och gnagandes på någon gren. Så får han syn på mig och då börjar han direkt bita på något som han VET att han får tillsägelse för. :banghead:

Det senaste var att han drog omkull mig @kryddelydd när jag longerade honom och han insett vad longering går ut på. :rage: Då fick han en månad "ledigt" för jag orkade inte med honom.
 
Ja, det är jag ju egentligen. Jag tycker om honom, men han är en riktig retsticka, bara mot mig. :crazy:

Tex när han verkas så håller han på och tjafsar med mig (ingen uppbindning än) men är helt lugn med benen så hovis kan jobba ostört.

Eller om jag ser honom på håll i hagen, strosandes och gnagandes på någon gren. Så får han syn på mig och då börjar han direkt bita på något som han VET att han får tillsägelse för. :banghead:

Det senaste var att han drog omkull mig @kryddelydd när jag longerade honom och han insett vad longering går ut på. :rage: Då fick han en månad "ledigt" för jag orkade inte med honom.

sicken rackare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 730
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 456
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp