Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tintin fick flytta in i stora flocken (han går på lösdrift) igår eftermiddag. Igår kväll var det lite yrt då det skulle göras upp rangordning bland hästarna. Han var inte intresserad av att hälsa på mej då utan hade fullt upp med annat. Ikväll var det betydligt lugnare i flocken och han har fått ett par kompisar som han hänger med. :) Jag har bara myst med honom i hagen än så länge, men ååh vilken gullig häst jag har köpt. Det känns riktigt bra redan efter två dagar. Mycket bättre än min förra häst. Är glad att jag beslöt mej för att sälja och återgå till ponny :love:
 
Så härligt att det känns rätt @mollyphlox :heart

Själv tog jag mig en sväng ut i sommarhagen efter att jag tagit in ponnyn. Ariel och Ricky gick och småbetade, men hade tid att mysa med mig. Ariel och jag känner varandra verkligen utan och innan, vi läser av varandra automatiskt. Insåg att jag varit orättvis mot Ricky och förväntat mig att han ska "rätta sig i ledet" och uppfylla mina krav, men utan att jag gett honom ens hälften av den tid Ariel fick från föl till samma ålder som Ricky. Nyttigt ibland att reflektera...

Så jag blev faktiskt sugen att börja om med Ricky, gå på promenader och bara ha mysigt ihop. :love:
 
Just nu får jag hjälp av Yngve med att klippa gräsmattan. Vi har varit ute på en ridtur, som idag handlade om rask trav, raskare, raskare - ojsan där blev det galopp då börjar vi om.

Han behöver lära sig att ta längre travsteg, och han behöver öka bärigheten i galopp.
Eller ja, vi behöver förbättra det mesta förstås, men man får väl ta ett par saker i taget. Idag blev det traven; imorgon kanske vi ska träna galoppfattningar och galoppera aningen i öppna på volt för att öka bärigheten. eller så blir det något annat.

Myran har också fått lite motion idag, och någon mer ska det ju bli innan dagen är slut.

Favvis har förresten åkt hem till sin ägare, som planerat. Lite synd för han är störtcharmig, men då får jag aningen mer tid till mina egna hästar.
 
Sådär allmän fråga bara - hur ofta klipper ni manen på era fjordingar så den hålls snygg? Tror att Tintins man är rätt nyklippt men jag vill ju att han ska fortsätta ha lika fin man :)
 
Sådär allmän fråga bara - hur ofta klipper ni manen på era fjordingar så den hålls snygg? Tror att Tintins man är rätt nyklippt men jag vill ju att han ska fortsätta ha lika fin man :)

Om jag tänker efter ordentligt blir det nog var tredje vecka. Men, det beror på så mycket. Vilken årstid t.ex. Vinter blir mer sällan för det växer lite långsammare, sommaren på bästa tid, oftare.
Det ser ut som Tintins man kan behöva en klippning men det är svårt att se när han betar.

Det brukar finnas en riktlinje sedan förra klippningen som fungerar ganska bra. Inte helt rätt nere vid manken och uppe vid öronen men ändå ganska bra linje att gå efter.
Se till att ha en riktigt bra sax. Jag har Fiskars orangea. Den har nu hållt utan slipning i 16 år och behöver fortfarande inte slipas.

Olika halsar passar med olika hög man men bågen har också en viss betydelse. Var ska högsta punkt vara? Var ska pannluggen börja o.s.v.
På fjordhäst gör man ingen klippt/rakad del under grimman utan där manen går ner börjar pannluggen.

Det tar lite tid att lära sig. Vissa lokalföreningar har manklipparkurser som kan vara jättebra att gå på. Annars få Tintin vara försökskanin några gånger, eller år. Man lär sig. Det är ju bara hår och växer ut igen.
 
Tintin fick komma in i stallet ensam och bekanta sig lite idag. Lite spännande för lillkillen, men han var jätteduktig. Trampade runt lite i skötspiltan och gnäggade ett par gånger, men stod snällt still när jag började rykta och lyfte fint på hovarna. Hade tänkt kolla om gamla hästens träns passar på honom, men det var nog tillräckligt spännande idag i vilket fall som helst. Måste leta fram något bett i mer passande storlek också. Min kompis fick muta Tintin med lite havre och mineraler så han inser att stallet är ett trevligt ställe att vara i. Men han tycks inte vara speciellt förtjust i kraftfoder, min kompis tyckte att jag har köpt en knasig ponny till fjording som inte vill äta.. ;)
 
Sådär allmän fråga bara - hur ofta klipper ni manen på era fjordingar så den hålls snygg? Tror att Tintins man är rätt nyklippt men jag vill ju att han ska fortsätta ha lika fin man :)

Jag klipper varje månad. :) Det går fortfarande hyfsat att klippa varannan, men det är lika bra att göra det lite och ofta.

Var med i en utmaning om längsta ståndmanen och då var Ariel oklippt i tre månader utan att det svajade farligt. Men jag har (numera) ganska smala manar på mina.
 
Jag klipper varje månad. :) Det går fortfarande hyfsat att klippa varannan, men det är lika bra att göra det lite och ofta.

Var med i en utmaning om längsta ståndmanen och då var Ariel oklippt i tre månader utan att det svajade farligt. Men jag har (numera) ganska smala manar på mina.

Du är bra på att klippa manar. Så snygg som Reggie var när han kom hit, har han inte varit i manen sedan dess.
Fast det är klart: jag är ohjälpligt "efter" och är för dålig på att hålla efter. Jag behöver en ny sax eller så behöver jag få min gamla slipad, det gör ju också sitt till för att resultatet ska bli "sådär".
 
Du är bra på att klippa manar. Så snygg som Reggie var när han kom hit, har han inte varit i manen sedan dess.
Fast det är klart: jag är ohjälpligt "efter" och är för dålig på att hålla efter. Jag behöver en ny sax eller så behöver jag få min gamla slipad, det gör ju också sitt till för att resultatet ska bli "sådär".

Tack! Saxen är superviktig, precis som @Efwa har jag en fiskars. De är bäst! :)

Sedan har jag ju tränat sedan -94 på att klippa man. ;) Reggies är inte så lätt att få till heller, då han hade (har?) bred man med ganska mjuka strån.
 
Tack! Saxen är superviktig, precis som @Efwa har jag en fiskars. De är bäst! :)

Sedan har jag ju tränat sedan -94 på att klippa man. ;) Reggies är inte så lätt att få till heller, då han hade (har?) bred man med ganska mjuka strån.

Kanske ska köpa mig en Fiskars. Ja, jättebra saxar.
Min har varit ruskigt bra men är slö efter sex år och ett gäng fjordmanar.
Köpte en tagelsax på den lokala travshoppen, tålig men inte i all oändlighet...
 
Tack! Saxen är superviktig, precis som @Efwa har jag en fiskars. De är bäst! :)

Sedan har jag ju tränat sedan -94 på att klippa man. ;) Reggies är inte så lätt att få till heller, då han hade (har?) bred man med ganska mjuka strån.

Här har vi tränat sedan ´84!! Jisses säger jag bara.....det var länge sedan.
 
Alltså Ricky gör inget annat än äter och sover... Trots bra bete är han lite tunn. Tror att han lagt in en växtspurt...

@kryddelydd vet du hur stor Reggie är nu? För han var ju alltid högre än Ricky när jag mätte dem...

Tippar på att han är iaf 144 cm nu, dvs redan högre än sin mor. Tur jag har tagit det lugnt med honom...
 
Alltså Ricky gör inget annat än äter och sover... Trots bra bete är han lite tunn. Tror att han lagt in en växtspurt...

@kryddelydd vet du hur stor Reggie är nu? För han var ju alltid högre än Ricky när jag mätte dem...

Tippar på att han är iaf 144 cm nu, dvs redan högre än sin mor. Tur jag har tagit det lugnt med honom...
Inte mätt honom men knappast så stor som 144.
 
Äsch, vi (jag och min ena tränare) hade planerat att fortsätta med ridningen av Tintin idag, han har fått ha lite paus nu för att vänja sig med nya hemmet. Men nu är det storm och regn på kommande tills eftermiddagen, och det blåser redan ganska mycket så jag tror vi får skippa det. :down: Synd, för jag jobbar hela helgen och på måndag-tisdag är jag i Helsingfors. Med lite tur kanske vi hinner på söndag..
 
Nu har mitt andra fjordföl fötts. Det blev en hingst och han ska heta Yack efter sin farmor Yackie. :love:

160608_003_5758751dddf2b35bdb7e8a10.jpg


Jag är rätt lättad att det blev en hingst, för jag visste att jag var tvungen att sälja oavsett kön, eftersom jag bestämt mig för att behålla Louise. Hingst är lättare för mig att sälja än sto. :angel: Dock förvånade han mig genom att vara större än förväntat, så han blir nog d-ponny även fast föräldrarna är c-ponnyer.

Drömmen vore förstås att hitta en miljardär, gifta mig och bli lyxhustru, så jag skulle kunna behålla honom, visa för godkännande och tävla med. Men det verkar trögt på miljardärsfronten. :rofl:
 
Dags för lite bildbomb... :angel:

Ariel busar i hagen
160609_001_575b1c36e087c30a8f31404d.jpg


160609_002_575b1c9e2a6b2228e2a26e9a.jpg


Ricky travade mest
160609_002_575b1d2addf2b35c06373308.jpg


Idag fyllde Ricky 3 år och när jag mätte honom i hagen var han bara 141,5 cm. Skönt. :)

160610_001_575b1d572a6b2228f8cae32e.jpg
 
@Habina det där med mätningar är lurt...
de gånger jag mäter mina tar jag tumstock och vattenpass, på betonggolv, från höger och vänster sida och tar medelvärdet.
Och ändå har det stämt dåligt med de två ponnyer jag låtit klinikmäta.
Så det är en konst, det där...
Ska väl ta med mig tumstock och vattenpass ut endera dagen och mäta Reggie bara för skojs skull.
 
Här är det sommarlov. Unghästarna vilar hela juni innan det blir lite jobb igen. Shettisen kommer fortsätta inkörningen med ett par pass i veckan. Cirocco kommer få jobba lite mer, sålänge han känns positiv. Hoppas att vi kommer igång lite med ridning på ridbanan med Cirocco i sommar, det har varit tvärstopp, frustrerad, oförstående häst och jag har gett upp och bara ridit ut. Får se om han mognat lite, det är några månader sen jag testade. Cero har fått kortvila 2 veckor, sätts igång nu i veckan igen. Där hoppas jag på att han ger sig med medryttaren snart så hon också kan få njuta av att rida och inte sitta på helspänn!

Ang manen brukar det bli i samband med verkning (verkar själv, var 4-5 vecka), men Cirocco är helsnaggad nu då den började lägga sig. Honom får jag nog klippa oftare! Han har tjock, yvig man och Ceros är tunnare och har aldrig tenderat att lägga sig. Tycker fortfarande det är svårt med klippningen, inne på mitt 6e år :D
 
@Habina grattis till WM-föl!
Cathy skvallrade eftersom hon ringde i min lektionspaus.

Reggie var för övrigt löjligt duktig igår.
Jag red honom i paddocken (vi är i stadiet "träna på att vara följsam i svängar och inte sticka ut bogar hit och dit och smita från spåret" så då blir det paddocken, ca en halvtimme en gång i veckan).
Där låg lite bruks- eller trailhinder som bro med räcke, L för ryggning, ruta för "vändning i trångt utrymme", koner och tunnor för serpentiner/precision i slalom, repgrind.

Testade hur svårt det var - och det var det. INTE.

Vända i trångt utrymme - lite krångligt men funkade, dock rätt rymligt.
Rygga i L (visserligen gott om utrymme): inte svårt alls att svänga och krångla sig igenom. Grind: inte svårt alls varken att ha ett rep med sig eller att svänga, stanna, rygga, ta något steg i sidled för att stänga grinden efter oss.
Bro: helt ointressant. Bara att klampa över utan att fundera, trots räckena (bro utan räcke har han fått kliva över ända sedan jag började tömköra honom förra året).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 730
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 455
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp