Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har åkt lite på Tintin idag! :love: Så duktig, klok och snäll var han! Fortfarande lite läskigt att vara inne i stallet själv, och första gången på ridbanan var också spännade. Men även om han tycker det är lite spännande så lugnar han sig fort och blir aldrig sån att han skulle sluta lyssna. Det gick över förväntan bra, men det är kanske en kvarleva efter mitt halvknasiga halvblod där det nästan alltid var något som inte funkade. Min tränare red först en liten stund och sen red jag. Bara skritt och trav, min tränare höll i ett grimskaft ("fegsnöre" bara för att jag ska känna mej säkrare) men annars red jag helt själv. Kändes riktigt bra fast pålle var lite upptagen med att kolla vad kompisarna i hagen höll på med och ropade lite efter dem ett par gånger. Men så skönt med en cool häst som inte hittar på något extra! Det var ju så här det ska kännas! :love: Jag är så glad!
 
Härligt att han är så obrydd @kryddelydd Tror faktiskt det är bättre för unga hästar att få uppgifter, än att "bara" ridas runt på ridbana. De behöver ju bli lite utmanade, våra smarta fjordhästar.

Här är det vila som gäller, då jag blivit med föl och allt fokus ligger där. Ariel är helt förhäxad (står så hon kan se fölhagen) och försöker bestämma sig för hur hon ska stjäla fölet. ;) Ricky saknar mest Sunny, fölets mamma som är hans flickvän (till Sunnys lama protester). Blir ihopsläpp på tisdag om fölet fortsätter vara pigg, får se vad de gula säger.

Så snart flocken känns stabil igen kan jag ta tag i träningen igen, längtar så fast det var mindre än två veckor sedan sist...

Vi startar dressyrtävling 17 juli och sedan blir det debut på hoppbanan 20 augusti. :D
 
Härligt att han är så obrydd @kryddelydd Tror faktiskt det är bättre för unga hästar att få uppgifter, än att "bara" ridas runt på ridbana. De behöver ju bli lite utmanade, våra smarta fjordhästar.

Visst är det bra med "tänka-övningar".
Dessutom är det rätt bra för ryttaren: man måste se till att styrningen fungerar.

För närvarande är det alltså styrning och tänka-träning som gäller för Reggie. Inte så kroppsligen ansträngande - den saken sköter han genom att bråka med alla andra i hagen så träning skaffar han sig - men skallen ska med.
Och han är jättetrevlig.

Nästa steg blir, när jag har tid och det blir väl under semestern, att ta med honom till anläggning och träna på att se andra hästar. Eftersom han är klappis är det extra viktigt att han tål olika miljöer utan att bli oregerlig. Om han ska kunna vara med på tävlingar i framtiden. Och sådant inbillar jag mig att det är bra att träna ganska tidigt.
Så att åka iväg någon kväll på bruks-träning på bortaplan kan bli en lagom nästa utmaning, antagligen med Yngve som resesällskap (det kan vara bra att ha med en lugn kompis i transporten i början och Yngve står ut med att stå i släp och vänta).
Men som sagt, inte förrän på semestern. Man ska hinna allting.
 
Tråkväder idag igen och det ska tydligen regna i flera dagar i princip i ett sträck nu. Tintin som fortfarande är lite tunn och omusklad börjar lätt frysa, fick ta in honom i stallet och torka, äta lite hö och klä på honom ett regntäcke innan han fick gå ut igen. Hittade ett begagnat regntäcke i jättebra skick som passade bra, lite långt i ryggen kanske men en storlek mindre hade nog blivit lite trångt framtill.
 
Inte anmält mig till fjordhästSM än, är i valet och kvalet om jag ska boka en eller två boxar.
Kommer, som det ser ut nu, att åka fram och tillbaka varje dag i stället för att övernatta: det drar med sig så mycket krångel att ha med två hästar för flera dagar, både dit där man ska och att fixa passning för resten av djuren därhemma. Ett par timmars körtid är visserligen halvlångt men acceptabelt.

Jenta gick ett väldigt bra ridpass igår. Visst saknas det i travökningarna men resten kändes helt OK. Ingen vinnare, men en helt OK deltagare.
 
Jag och Tintin har tränat på ridningen de två senaste dagarna. Håller ännu på att hitta knapparna om vi säger så.. Men han är så duktig och cool fastän ryttaren på ryggen garanterat ger lite otydliga signaler. Jag lär mej så småningom, det märks bra när jag gör rätt för då gör han rätt. Är jag för otydlig så märks det på honom och det blir inte riktigt som jag tänkt. Vi rider bara små, korta pass, skritt och trav, mycket övergångar och jobbar med att hitta lite takt och balans. Det finns där och det kommer lite små, bra steg här och där. Med lite övning tror jag han kommer att bli en riktigt trevlig ridhäst! :)

Tintin har åtminstone "landat" ordentligt i sitt nya hem nu och blir bara mysigare och mysigare tycker jag. Har försökt frisera honom lite men det är ett pågående projekt.. Han har inte riktigt tålamod att stå stilla så länge (och jag vet inte riktigt ännu hur jag ska klippa för att få det snyggt), så det ser rätt hackigt och ojämnt ut. Men det växer ju och jag lär väl lära mej hur det ska göras så småningom.. Så länge som manen inte börjar sloka och lägga sig så är jag nöjd :)
 
Det där med tålamod känner jag igen, Cero 9 år vill fortfarande inte stå stilla! :D

Idag blev det träning på flygande byten med Cero. Vänster till höger går bra men höger till vänster blir det gärna korsgalopp. Öva på!

Kunde inte låta bli utan slängde mig upp på Cirocco barbacka med enbart halsring, något vi aldrig testat. Travade runt några varv på ridbanan, styrningen var sådär men gas och broms satt fint! Härlig känsla! :)
 
Varmt väder idag, jobbade lite med ridningen med Tintin. Red senast i tisdags men han var lika cool som vanligt ändå. Samma procedur som sist, kort pass i skritt och trav med mycket övergångar. Det gick fint och det känns som vi börjar hitta varandra mer och mer för varje gång! :) lite irriterande med bromsar som bet Tintin under magen bara..

Sen fick han stå inne i stallet och vila undan krypen ett tag, det verkade han tycka var rätt skönt. Men det här med att äta mineraler eller annat kraftfoder är inte riktigt hans grej. Åt nån tugga och sen fick det vara tyckte Tintin. Klippte manen lite mer och jag tror jag fått in rätt metod, så nu ska den väl klara sig ett tag! :) Imorgon ska han verkas, hoppas han sköter sig lika bra då också!
 
I lördags roade sig Isak på egen hand.
Han brukar få gå lös på gårdsplan och agera gräsklippare, har hittills inte kommit på att rymma (och jag har, men brukar inte dra för, grindhandtag över uppfartsvägen).
Jag skulle ut och rida någon häst, som vanligt.
Och vad ser jag?
Isak som last-tränade sig alldeles själv. Transporten var öppen, jag hade varit på dressyrtävling med en annan häst.
Och Isak klev på, stod och rotade med något i släpet och gick ut efter en stund.
Det verkar åtminstone bli en lättlastad kille.

I övrigt tränar jag vidare och både Jenta och Yngve känns trevliga just nu, Jenta ska anmälas till dressyren och bruksridningen på SM så jag har börjat träna på en del av de extra svåra svårigheterna i LA:2 med henne och det tar sig, det tar sig även om jag vet att vi inte har en chans på placering.
Yngve får träna det mesta, han ska anmälas i 6-årsdressyren och behöver bli bättre i framför allt galoppen. Han kan komma först eller sist bland dem som hittills är anmälda, ser ut att vara ganska lika resultat på 6-åringarna som jag sett på anmälningslistan.
 
Så stolt över min lilla skrutt idag! :love: Tintin stod så snällt under hela verkningen, inga problem alls och han var lugn trots att han var ensam häst i stallet nästan hela tiden. Han fick beröm av verkaren över att han var så lugn, klok och lättverkad för att vara en nybliven femåring. Fina hovar hade han också tyckte hon. Lite för utflutna och lite för långa i tån fram men inget som lär vara något problem att hålla i schack. Skönt att höra, och härligt med en okomplicerad, lugn häst efter att tidigare ha haft en som var svår att sko. Han fick vi alltid ge lugnande innan vi kunde sko!
 
Reggie har imponerat idag igen.
Träning i paddocken, lite mer fokus från min sida ledde till lite mer fokus från Reggies sida.
Super-killen har jobbat i trevlig arbetsform i skritt, trav och galopp. Blev stadig i formen i trav, och i övergångarna. Serpentiner, vändning genom volt, lite försök till skänkelvikning i trav, en sträcka öppna i trav (jodå), galoppfattningar ur skritt.
Allt detta hann vi med på ungefär en halvtimme.
Tur att jag har många hästar så jag inte hinner träna Reggie oftare än två gånger i veckan...
 
Min inte så hästvana storasyster följde med till stallet idag och hälsade på Tintin, hon har inte träffat honom innan. Hon tyckte väldigt mycket om honom, ryktade, matade och fick leda ut honom i hagen. Det gick hur bra som helst, bara Tintin får lite mer rutin kommer han att passa för hela familjen. Lovade att hon får rida på honom lite senare när vi fått in lite mer rutin i ridningen. Tror inte att det skulle vara något problem att sätta upp en nybörjare i sadeln redan nu, men vi tar det säkra före det osäkra i vilket fall som helst. :)
 
Nu börjar en lite intensiv period för mig och Ariel. Igår hade vi hoppträning för första gången på en månad, bara att styra och hålla i sig. :love:

Till helgen är det dressyrträning, sedan är det något nästan varje dag. :o Ridläger, klubbhoppninng, programridning, dressyrtävling, p&j allt inom tolv dagar...

Går p&j bra så är siktet inställt på tävlingsdebut i hoppning exakt en månad senare. :bump:

Ricky fortsätter vila sig i form. :angel:
 
Nu har jag fått tummen ur och anmält mig till SM i Örebro.
Jenta: SM-klass i dressyr torsd och fred. SM-klass i brukskridningen lörd.
Yngve: 6-årsklassen i dressyr lörd.

Jag har inte bestämt mig färdigt för om jag ska åka fram och tillbaka varje dag (vilket det lutar åt) eller om jag ska övernatta.
Har turligt nog en kompis som har en lägenhet i Örebro, som står till mitt förfogande den helgen om jag vill, så jag behöver inte boka boende/camping.
Fördelar med att stanna: slipper köra.
Kan roa mig sent på kvällen (men behöver i så fall ändå köra från tävlingsområdet till centrala Örebro för övernattningen).
Nackdelar med att stanna: praktiska problem, se nedan.

Fördelar med att åka fram och tillbaka: slipper anlita djurvakt.
Slipper dra med förskräckliga mängder foder till två hästar i transporten.
Yngve slipper stå på box i tre dagar.
Nackdelar med att åka: det blir ju en del körning, men det tar inte mer än två timmar enkel väg och det är faktiskt överkomligt.
Tror inte att Yngve kommer till sin fördel av att stå på box i två hela dagar innan han ska försöka koncentrera sig på en dressyrritt.
 
Yey en fjording tråd!!!:D

Har en fjording på 4 år som jag har ägt i 1 år, åkte ända ner till skåne för att köpa hästkräcket ;) (bor i norrland) En riktig snäll kille, humör men super snäll. Ska tävlas i allt möjligt är det tänkt Hoppning (som medryttaren sköter då jag är hopprädd;)) Dressyr, WE, western osv är det tänkt!

Dock har jag blivit lite :turd: för om han ens står 1 dag så blir han suuuper jobbig nästa dags ridpass. :meh:
Blir ofokuserad, nervös och fjollig. :down: Så till skilland på min förra islandshäst som var likadan om han stod 1 dag som om han stod 1 vecka... Denna skrutt måste ut och röra på sig varje dag för att hålla sig i skinnet :laugh: Nån annans som är så?
 
Yey en fjording tråd!!!:D

Har en fjording på 4 år som jag har ägt i 1 år, åkte ända ner till skåne för att köpa hästkräcket ;) (bor i norrland) En riktig snäll kille, humör men super snäll. Ska tävlas i allt möjligt är det tänkt Hoppning (som medryttaren sköter då jag är hopprädd;)) Dressyr, WE, western osv är det tänkt!

Dock har jag blivit lite :turd: för om han ens står 1 dag så blir han suuuper jobbig nästa dags ridpass. :meh:
Blir ofokuserad, nervös och fjollig. :down: Så till skilland på min förra islandshäst som var likadan om han stod 1 dag som om han stod 1 vecka... Denna skrutt måste ut och röra på sig varje dag för att hålla sig i skinnet :laugh: Nån annans som är så?

Välkommen hit! :) Var i Norrland och vad är det för stam på grabben? Är det kanske Grönkulla, Gulmåra eller Udda? ;)
 
Idag var jag glad att jag har en cool fjordhäst. :love:

Punktering på transporten, upptäckte det när jag tränat klart (6,5 mil hemifrån) och lastat in Ariel. Var bara att lasta ur och vänta på att pappa skulle komma med reservhjulet. :angel:

1 1/2 h extra fick vi vänta och Ariel knatade lugnt omkring, åt gräs eller kikade på hästar som reds. Sedan kunde jag skicka in henne i transporten igen. :love:

Fö hade vi gjort enorma framsteg med galoppen, känns härligt! Inte tränat för tränaren på 10 månader, men ibland känns det ju inte som det går framåt fast det gör det. :)
 
@Habina nu kommer skryt igen...

Reggie och jag var iväg på ridkurs igår, för miljöträning. Vi gjorde enorm reklam för rasen på kuppen, bland annat en inbiten "dressyrtant" som sade sig ändra uppfattning. Hon sade en gång till mig när vi möttes att "oj, har du ridhäst också" om mitt SWB. Hon menade uppenbarligen att fjordingar inte är ridhästar.
Igår var hon (inte så konstigt) imponerad av min kbl-travare som mer rör sig som en dressyrhäst men sade att "jag behöver allt se lite mer för att tycka att fjordingar är bra". Hon fick se film på Reggie från vårt ridpass och sade sig vara övertygad.

Reggie skötte sig löjligt bra.
Först lastningen här hemma: lät sig släppas in i transporten (trevligt med hästar som inte krånglar med lastning).
Sedan stå helt stilla under åkturen - bara 20 minuter men ett stopp för att tanka.
Sedan på anläggningen: visserligen gnägga åt andra hästar på platsen men i övrigt vara lugn och nöjd. Inget trampande eller grejande.
Sedan ridpasset.
Uff.
Stadig i formen i skritt och trav inklusive övergångarna, lite tempoväxlingar i skritten och traven. Serpentiner, volter, fyrkant. Hålla formen hela vägen. Arbeta på i olika tempon. Träna lite på galoppfattningar. Löjligt duktig häst.

Ridinstruktören sade till mig att "fast jag fattar inte vad du skulle ha mig till". Ytterligare ett nytt fjord-fan (även om hon, som tävlar MSV B dressyr, aldrig skulle köpa fjording själv).

Lastning på väg hem: Reggie tyckte att jag var jobbig för jag var för långsam. Han försökte ju lasta sig själv flera gånger, problemet var ju att han var fastknuten i transporten så han inte kom längre än upp på baklämmen.
"Är du äntligen klar så jag får gå på?!" undrade han uppenbarligen.
Ett par kompisar, inklusive instruktören, stod och kikade en bit bort eftersom de var beredda att komma och hjälpa till om det behövdes. De hade jätteroligt åt att min häst ville lasta sig och att jag fick gå och backa ner honom från transporten så jag kunde klä av honom i god ordning.

Reggie-Peggie är verkligen en kanonhäst!
Nog för att jag varit nöjd förut men hans beteende igår imponerade extra, både på mig och på alla andra som träffade honom.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 730
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 455
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp