@Habina nu kommer skryt igen...
Reggie och jag var iväg på ridkurs igår, för miljöträning. Vi gjorde enorm reklam för rasen på kuppen, bland annat en inbiten "dressyrtant" som sade sig ändra uppfattning. Hon sade en gång till mig när vi möttes att "oj, har du ridhäst också" om mitt SWB. Hon menade uppenbarligen att fjordingar inte är ridhästar.
Igår var hon (inte så konstigt) imponerad av min kbl-travare som mer rör sig som en dressyrhäst men sade att "jag behöver allt se lite mer för att tycka att fjordingar är bra". Hon fick se film på Reggie från vårt ridpass och sade sig vara övertygad.
Reggie skötte sig löjligt bra.
Först lastningen här hemma: lät sig släppas in i transporten (trevligt med hästar som inte krånglar med lastning).
Sedan stå helt stilla under åkturen - bara 20 minuter men ett stopp för att tanka.
Sedan på anläggningen: visserligen gnägga åt andra hästar på platsen men i övrigt vara lugn och nöjd. Inget trampande eller grejande.
Sedan ridpasset.
Uff.
Stadig i formen i skritt och trav inklusive övergångarna, lite tempoväxlingar i skritten och traven. Serpentiner, volter, fyrkant. Hålla formen hela vägen. Arbeta på i olika tempon. Träna lite på galoppfattningar. Löjligt duktig häst.
Ridinstruktören sade till mig att "fast jag fattar inte vad du skulle ha mig till". Ytterligare ett nytt fjord-fan (även om hon, som tävlar MSV B dressyr, aldrig skulle köpa fjording själv).
Lastning på väg hem: Reggie tyckte att jag var jobbig för jag var för långsam. Han försökte ju lasta sig själv flera gånger, problemet var ju att han var fastknuten i transporten så han inte kom längre än upp på baklämmen.
"Är du äntligen klar så jag får gå på?!" undrade han uppenbarligen.
Ett par kompisar, inklusive instruktören, stod och kikade en bit bort eftersom de var beredda att komma och hjälpa till om det behövdes. De hade jätteroligt åt att min häst ville lasta sig och att jag fick gå och backa ner honom från transporten så jag kunde klä av honom i god ordning.
Reggie-Peggie är verkligen en kanonhäst!
Nog för att jag varit nöjd förut men hans beteende igår imponerade extra, både på mig och på alla andra som träffade honom.