Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
kqSpvpZrCPiGJsT3rL2XC-1xTgk5L7SHhKvaWOHDUXqZlKX2XdOFTl3aPFfwWG4MyljPuJWLvmjtGaMG_PG_AE9TYpFEXXf1EKExV2Uv_p802s6sB4uM8TU1GTDVgdg_0H4MvMKO7Ozo9MrqqujSenzAPV11Ik992ej76D2NwZ95SnTTv7alM46NmNLDUprtdFWUNbn3A5WS0421T3TJRr_mdUWm6lFxOG3hm9UjYnJehiyx-GHqPq7XEBg34EmNcJjDARU166rhN7j776AvgRfFGx0Z4SxZV5p5snGooyH1a5YRNZ-0FfyiX4YtU-z6eEpJ3XrSaiCRPoFbk5msN_fRf3O9B9xw6FaRyA7lbzA4D_dpu1FAN1rsCSBajR1q6rHpZC0WM5qGjN5q78KUg9ky1-nC_CI_A3MpdTJMWE1Eu4wCGwtEBM69Ph12qXGBv5REgsKvUUu1YA2yPVPYAO5oNV0Ds3aj3Bls4jAZZeLIljK9_Td2IN9nyQD3rTG25egW2v6C1aBMT0XMr5vQ7viaMwNj4xd0s5RIZsqirfjBSZJqWNm4lhB38GGZ9jK14bBzC2cEP771vcicnvLuQSfsJg=s589-no

Här kommer en bild från igår :) ska försöka komma igång med att rida lite mer regelbundet nu, 2-3 dagar i veckan ska jag sikta på hade jag tänkt!
 
Försöker ladda för SM, men kan inte påstå att det går så bra med laddningen.
Jenta och Yngve ska få skor nu på morgonen, snäll hovslagare som kommer innan det andra jobbet idag, han beräknas komma 0715. Bra att ha en kompetent hovslagare som granne, även om jag normalt sett inte anlitar honom (han är jättekompetent men inte lika duktig på att hålla uppgjorda tider och det fungerar inte för mig när jag jobbar).

försöker räkna ut vilka kläder jag ska ha (ska göra tre dressyr-starter vilket alltså kräver tre par vita ridbyxor och vita toppar men jag funderar på hur många kavajer som behövs (antagligen minst två) och hur många par vita handskar jag behöver (har bara två par rena, tredje paret glömde jag tvätta efter senaste tävlingen).
Funderar också på hur många par ridstövlar (räcker det med ett par eller behöver jag ta med två?) och om jag ska byta till blingade sporremmar...
och så var det det där med träns och schabrak. Vad ska man välja? Inte vitt schabrak till Yngve i alla fall.

För att inte tala om att jag måste bestämma mig för kläder och utrustning till bruksridningen. Det lutar åt rött och så svarta ridbyxor men jag har inte bestämt mig färdigt.
Ska svansen vara inpackad i lindor eller inte?

Mycket att fundera på...

men idag har jag semester.
 
Försöker ladda för SM, men kan inte påstå att det går så bra med laddningen.
Jenta och Yngve ska få skor nu på morgonen, snäll hovslagare som kommer innan det andra jobbet idag, han beräknas komma 0715. Bra att ha en kompetent hovslagare som granne, även om jag normalt sett inte anlitar honom (han är jättekompetent men inte lika duktig på att hålla uppgjorda tider och det fungerar inte för mig när jag jobbar).

försöker räkna ut vilka kläder jag ska ha (ska göra tre dressyr-starter vilket alltså kräver tre par vita ridbyxor och vita toppar men jag funderar på hur många kavajer som behövs (antagligen minst två) och hur många par vita handskar jag behöver (har bara två par rena, tredje paret glömde jag tvätta efter senaste tävlingen).
Funderar också på hur många par ridstövlar (räcker det med ett par eller behöver jag ta med två?) och om jag ska byta till blingade sporremmar...
och så var det det där med träns och schabrak. Vad ska man välja? Inte vitt schabrak till Yngve i alla fall.

För att inte tala om att jag måste bestämma mig för kläder och utrustning till bruksridningen. Det lutar åt rött och så svarta ridbyxor men jag har inte bestämt mig färdigt.
Ska svansen vara inpackad i lindor eller inte?

Mycket att fundera på...

men idag har jag semester.

Har jag långt att åka/viktig tävling brukar jag alltid packa med en extra av de man inte kan vara utan. Jag hade absolut tagit med två par stövlar tex, inte lätt att panikköpa nya om det skulle behövas.
 
Idag har jag jobbat Tintin för hand, lite saker som är knepiga från ryggen som jag tror kommer att bli lättare med lite jobb vid hand först. Han är tömkörd sedan tidigare, först fattade han inte riktigt vad jag ville men sen gick det väldigt bra! Duktig häst! :)

För nån dag sen var vi inne i ridhuset och kollade, lite spännande först men det gick hur bra som helst det också. Inga problem där heller :)
 
Blev inspirerad av SM-resan (mina resultat inget att hänga i julgranen men Yngve skötte sig, räckte dock inte riktigt hela vägen till seger) och ska jobba mer med körning.
Yngve och Reggie får vara försökskaniner, dels här hemma och så blir det träning på bortaplan om en vecka (det är det i kväll också men då hinner jag inte pga att det är ridkurs för islandhästar här hemma idag och jag ska rida tre pass).
Både precisionen och bruksen ser löjligt roligt ut, och nu får jag ju se till att träna så jag kanske kan vara med och leka lite senare.
 
Nästan slut på semestern för min del, på måndag är det tillbaka till jobbet som gäller.. Suck.

Red Tintin idag när det inte är lika hett som det varit den senaste veckan. Pållen inte riktigt på humör idag. Han var rätt okoncentrerad, ville inte riktigt lyssna, gnäggade efter sina kompisar och tittade på allt och alla. Fast rätt blåsigt idag så jag vet inte om det beror på det också.. Till viss del får jag väl skylla mej själv när jag inte ridit på ett tag. Även om jag inte tycker att det gick så bra idag så var det långt ifrån lika usligt som när det gick som sämst med förra hästen. Red en stund och så slutade jag när han kändes bra.

Så bara att dra upp snoret och försöka igen nån dag!
 
Nästan slut på semestern för min del, på måndag är det tillbaka till jobbet som gäller.. Suck.

Red Tintin idag när det inte är lika hett som det varit den senaste veckan. Pållen inte riktigt på humör idag. Han var rätt okoncentrerad, ville inte riktigt lyssna, gnäggade efter sina kompisar och tittade på allt och alla. Fast rätt blåsigt idag så jag vet inte om det beror på det också.. Till viss del får jag väl skylla mej själv när jag inte ridit på ett tag. Även om jag inte tycker att det gick så bra idag så var det långt ifrån lika usligt som när det gick som sämst med förra hästen. Red en stund och så slutade jag när han kändes bra.

Så bara att dra upp snoret och försöka igen nån dag!
Och idag gick det hur bra som helst igen, kändes som det brukar. Så det var nog bara en dålig dag för både mej och hästen igår. Så skönt, jag fick lite flashbackar till förra sommaren och hann tänka "och så var vi här igen".. Borde sluta med det :p
 
Här grejas det på som vanligt.
Fast igår som ovanligt.
Yngve och jag åkte till Hannäs utanför Kil och tränade körning.
Det fungerar hur bra som helst att åka "rakt fram längs vägen": han är snäll och styrbar och trafiksäker och har lagom bjudning.
Men det är något helt annat när man ska träna på att stå stilla och vänta på nästa kommando (viss otålighet uppträder och då utnyttjar han höger bog och så blir det jobbigt för mig).
Eller när man ska försöka gå åt sidan ett steg utan att flytta vagnen.

Så igår fick vi hjälp av en kunnig person och jobbade med grunderna för en ordentlig bruks-vagn. Jättesvårt för mig, känns osäkert och jobbigt, men oj så roligt.
Och oj så skönt att få hjälp när det krånglar till sig: bara att lämna över tömmarna till proffset så fixar situationen upp sig och man kan fortsätta.

Här ska tränas mer!
Fast det är svårt att förstå hur jag ska hinna med: jag vill prova att starta Yngve i en tävling i bruksridning i höst (fullt möjligt), rida ett par dressyrtävlingar på LB för att se om vi kan skrapa ihop till en prestationsmedalj i silver, och så var det ju körning också.
Stackars ponnyn kommer att bli helt slut i skallen,.,.
 
Försöker ta tag i ridningen nu och faktiskt börja jobba lite ordentligt med Tintin. Det går bra tycker jag. Har fått lite kontinuitet i ridningen och har fått igång träning för tränare nu igen och det är guld värt. Det går framåt hela tiden, skritten börjar bli bättre, starkare och mer balanserad och förhoppningsvis orkar han bättre i traven så småningom också. Varvar med ridning, träning för hand och en del dagar tar vi det lugnt och bara myser. :)

Igår skulle jag rida - hästen sover i hagen. Lägger på grimman och drar lite i grimskaftet (brukar funka) - Näpp sa Tintin och sträcker ut sig på sidan, stänger ögonen och börjar snarka.. Fick nog upp honom efter sisådär fem minuters lätt övertalning och puttande.. Han är bara för härlig den här killen :love: (och ja - jag red sen när hästen blivit uppväckt och inplockad från hagen..) Det märks att man har en ponny?
 
uppdatering och uppdatering...

har inte gjort så mycket därhemma sedan sist, mer än att rida lite till.

Har just anmält Yngve till en dressyrtävling 10 september. Det blir LB med förhoppning om överkant 60%, och så blir det ett debutförsök på LA:1 för att se hur galet ute vi är.
Galoppfattningarna är inte riktigt där de ska, resten känns faktiskt rätt OK. Han klarar av tiometersvolten och förvända galoppen i stadig form så helt ute är vi nog inte. Gissar på ca 55% på första försöket men vi kan förstås krasch någonting under programmets gång.

Jo, just det.
I övermorgon ska jag göra något slags riduppvisning med Jenta, både ett dressyrprogram och en (förhoppningsvis snäll) bruks-bana.
 
Liten uppdatering från mej med. Vi jobbar vidare! :) Är själv mitt uppe i en enda röra av flytt, jobb och mycket på gång, men hästen ska ju hinnas med han också. Vad nytt sen sist då..

Min ena tränare red igenom Tintin häromdagen, länge sen nån annan än jag ridit så jag ville ta en koll med nån mer rutinerad så jag vet att vi är på rätt spår så att säga. Jodå, han tyckte att Tintin kändes mycket bättre, stadigare, mer balanserad och musklad än senast. Så vi fortsätter på samma sätt, väldigt roligt att höra :)

Red själv lektion för min "vanliga" tränare i förrgår och det gick riktigt bra, bäst hittills vill jag påstå! Tintin var väldigt pigg och lite okoncentrerad i början, men det gav med sig efter en stund. Det var något som trillade på plats helt plötsligt och det kändes att han började jobba med hela ryggen på ett helt annat sätt än förut! I skritten orkade han hålla formen riktigt bra under rätt långa perioder och i trav börjar han hitta den med. Så kul, det finns nog en liten dressyrhäst där inne nånstans som tittar fram då och då! :)

Tyvärr har jag lyckats överanstränga ena knät (det bara brakade till en dag, läskigt! :nailbiting:), så jag får försöka ta det lite lugnt ändå.. Surt! :(
 
Jag kan bidra med lite uppdateringar om mitt fantastiska 4 åriga fjordsto :love:. Igår fick hon för första gången efter långsam och försiktig inkörning med skakler, däck och tom rockard dra mamma (hästvan) ca 15 min i skritt och ytterst lite trav för första gången och hon var så duktig :love:.

Idag var det hennes debut i pay and jump! :) Hade anmält henne till en lite mindre träningstävling och hon uppförde sig exemplariskt! Vår runda på 40 cm gick så fint, så fint! Vi var felfria ända till slutet; blev ett pet på sista hindret tyvärr, men OJ så nöjd jag är med henne! För rutinens skulle och för hon var så cool i ridhuset gjorde jag en omstart då det "bara" var 8 språng men den gången blev det 2 pet ner (ibland är hon nonchalant på rättuppstående på såhär låg höjd ) varit så innan men idag var nog för hon blev trött lilla stumpan. Debuten kunde inte gått mycket bättre, supernöjd över min fjordtjej :love::love:
 
I söndags var jag iväg till ett lokalt jippo med Jenta och körde vagn.
Det är i stort sett ett år sedan jag körde henne sist (latmask).
Hon blev lite skrämd av något alldeles i början, redan innan jag spänt för, så då blev jag lite skakis.
Men med tömkörning och sedan två varv med vagn där jag var kusk och vår kassör var groom, och insikten att hästen redan började tröttna, så försvann all oro både från mig och hästen.
Efter två varv runt den slinga vi gick, behövde jag inte styra längre.
Snäll häst.
 
Hittade en supersmutsig (men glad) fjording i hagen häromdagen. 3/4 av hästen täckt i svart, kletig lera (vet inte var han hittat den) och ännu till genomblöt häst av regnet. Man vet inte om man ska skratta eller gråta sådana gånger! Fick bort det värsta så att det gick att rida åtminstone.

I ridningen jobbar vi på, Tintin blir mer balanserad och orkar bättre hela tiden. Han har musklat sig fint och det är roligt att höra av andra att han blivit fin! När vi travar vill han gärna gasa på i full fräs eller inte alls, ett mer balanserat och lagom tempo verkar vara lite jobbigt fortfarande. Men vi jobbar på det, jag är glad att jag har en duktig tränare som hjälper mej! :)

Det är väl det vi har sysslat med på sistone.. Vi kommer att ordna en träningsutställning i stallet i början på oktober och jag har tänkt delta med Tintin om jag kan. :)
 
I lördags var jag på klubbtävling med Jenta och Yngve.
Jenta vann dressyren, en LC, på 67.8%. Hoppningen 60 cm gick väl OK men vi drog ner en bom (helt OK utifrån att vi inte hoppat bana förut egentligen).

Yngve startade dressyren OK men när det var dags för galopp, fungerade det inte. Spänd i ryggen, hittade inte rytm. Utgick därför på egen begäran samt strök honom från hoppningen förstås.
Tur i oturen kunde han få massagebehandling, och var igår som han skulle igen.
Skönt när det bara är muskelspänningar.
Ska testa honom i eftermiddag också och se hur galoppen fungerar; är han spänd ska jag ringa till arrangören av den dressyrtävling där vi är anmälda 10/9, och byta till Jenta då i stället.
Tanken är annars att testa LA:1 med Yngve och se hur galet ute vi är resultatmässigt. Tror egentligen att han "ska" landa någonstans 56-57% i LA:1 eftersom galoppfattningarna inte riktigt håller måttet men resten är ganska trevligt.
 
Idag har jag lämnat Reggie (och hans islandskumpan Aldar) på hästsjukhuset.
Dags att bli "det".
Det blev precis 400kg fjording - undrar vad han väger när jag hämtar honom i eftermiddag...
 
Såå nöjd med dagens lektionspass för tränare idag! Bäst hittills tyckte både jag och tränaren! Nöjd, lagom framåt, mjuk och smidig häst. Härligt när det bara börjar funka! :) Vi jobbade med serpentiner och åttvolter i skritt och trav, mycket övergångar - utan en häst som rusar i traven eller saktar av/stannar vid fel tidpunkt. Riktigt kul! :)
 
Såå nöjd med dagens lektionspass för tränare idag! Bäst hittills tyckte både jag och tränaren! Nöjd, lagom framåt, mjuk och smidig häst. Härligt när det bara börjar funka! :) Vi jobbade med serpentiner och åttvolter i skritt och trav, mycket övergångar - utan en häst som rusar i traven eller saktar av/stannar vid fel tidpunkt. Riktigt kul! :)

Bra övningar som man gärna glömmer bort.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 730
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 455
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundbur bil
  • Renrasig katt - Tica
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Årets foderstater
  • Bakskygg häst på tävling

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp