Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår var jag på "blåbärshoppning" med Jenta och Yngve.
Jenta var inte så positiv: ganska trött i största allmänhet, ville egentligen ingenting och framför allt inte hoppa. Stilen blev - intressant.
Så jag tappade sugen lite, och var väl måttligt engagerad när det blev Yngves tur.

Men vilken kul liten ponny han är!
Hoppa var kul, tyckte Yngve, som glatt gav sig på alla hindren och lika glatt och ganska enkelt tog sig över dem - så länge jag lät bli att störa honom. Nu var det ju inte högt, men jag hade kunnat bara åka ponny så hade han löst de svårigheter som dök upp när taxeringen blev fel. Ibland lite tidigt avstamp, ibland lite sent men över kom vi och stilen blev betydligt snyggare när jag inte behövde anstränga mig för att hästen skulle hoppa där det kom ett hinder i vägen.
Kul var det.
Några pay´n´jumps med Ynge i vår, kanske?
 
@mollyphlox Han är ju bara för fin! :love:

Själv så börjar det dra ihop sig för inkörning med Bizkaia :) Vi tömkör för fullt och hon är så himla duktig! Jag måste bara köpa mig en sele så ska vi sätta igång ordentligt. Målet är att kunna göra tävlingsdebut till sommaren, det skulle vara så kul :D

@Parat Tintin tackar så mycket för komplimangen! Vi borde ha nåt studiebesök hos varandra och ha fjordingträff! :)

Idag är jag så nöjd över min lilla skrutt! Vi skulle egentligen ha haft ridlektion imorse, men det blev inget då min tränare blivit förkyld och tappat rösten. Men det gjorde inget, hade morgonpigga stallskompisar i farten så vi tog ut Tintin, islandshästen Thufa och quartern Keyjey ut på en skön morgonpromenad istället. Första gången Tintin var ute längs vägen, det har inte blivit av pga brist på sällskap tidigare. Han var helt fantastisk, gick på som om han aldrig gjort annat trots helt okända vägar. Vi gick över broar, traskade i skogen, mötte bil med släp, människor med hund och han var helt lugn och cool hela tiden! Lite spännande var det nog eftersom han bajsade flera ggr under turen, men han var så duktig! :love: Lagom trött häst i både kropp och huvud men det här måste vi göra om fler gånger!

Så har jag ju köpt en ny sadel också.. Det är inte billigt att ha häst men den här sadeln borde jag kunna ha ett bra tag, hoppas jag!
 
Igår var jag på "blåbärshoppning" med Jenta och Yngve.
Det spelar verkligen in så himla mycket vilket humör hästen är på, jag märker det mer och mer! Kul att det kändes bra till slut ändå :) Fjordingarna verkar i allmänhet vara positiva till hoppning, även Bizkaia tycker det är roligt! Så förhoppningen är att även vi ska kunna ta oss iväg på något liknande i framtiden, det är bara ryttaren som måste lära sig hoppning lite bättre först :D

@Parat Tintin tackar så mycket för komplimangen! Vi borde ha nåt studiebesök hos varandra och ha fjordingträff! :)

[...]

Så har jag ju köpt en ny sadel också.. Det är inte billigt att ha häst men den här sadeln borde jag kunna ha ett bra tag, hoppas jag!
@mollyphlox Det borde vi ju kunna ordna någon gång, vore kul! :D

Och ja, det där med sadel är ju verkligen en del bara för sig själv. Herregud. Vad blev det för sadel du köpte? :) Själv har jag precis köpt en Barefoot London, jag tror det blir bra med en bomlös nu när vi ska komma igång. Kanske tar och köper en hoppsadel eller dylikt senare också!
 
Det spelar verkligen in så himla mycket vilket humör hästen är på, jag märker det mer och mer! Kul att det kändes bra till slut ändå :) Fjordingarna verkar i allmänhet vara positiva till hoppning, även Bizkaia tycker det är roligt! Så förhoppningen är att även vi ska kunna ta oss iväg på något liknande i framtiden, det är bara ryttaren som måste lära sig hoppning lite bättre först :D


@mollyphlox Det borde vi ju kunna ordna någon gång, vore kul! :D

Och ja, det där med sadel är ju verkligen en del bara för sig själv. Herregud. Vad blev det för sadel du köpte? :) Själv har jag precis köpt en Barefoot London, jag tror det blir bra med en bomlös nu när vi ska komma igång. Kanske tar och köper en hoppsadel eller dylikt senare också!

@Parat Jamen visst hade det varit superkul? :D

Känns som jag kom rätt lindrigt undan den här gången.. Fick låna en sadel av uppfödaren när jag köpte Tintin, eftersom han var ganska smal och omusklad då. En gammal Olympic allroundsadel, inte den skönaste att sitta i.. Själva bossorna var mjuka och fina men sitsen på sadeln var med ålderns rätt av modell träpall, man var lite öm i rumpan efter att ha ridit med den innan man blev van. Men den senaste tiden har jag märkt att Tintin inte trivts med sadel och har känt att den börjat bli lite för smal för honom.

En bekant till mej som också har en fjording hade en extra sadel som de inte behövde till sitt sto längre, så den köpte jag. En Thorowgood allround syntet, en modell som är gjord för hästar med lite bredare och korta ryggar. Tror modellen heter T4 Cob, men den lär också ska gå under namnet Haflinger om jag minns rätt. En sån man kan byta koppjärn i, så det är väldigt smidigt. Så skön att rida i och hästen verkade nöjd, så den fick jag köpa till ett bra pris. Den är inte mycket använd, så även om den har några år på nacken så är den i väldigt bra skick! :)
 
Och idag var det en såndär dag när allt var lite läskigt och det fanns monster i varje hörn.. Kallare väder och blåst tror jag det berodde på. Märkte redan innan jag satt upp att han var lite spänd, så vi traskade snällt ett par varv runt ridbanan innan jag satt upp. Vill inte sitta upp på en redan spänd häst. Gick helt okej, mellanåt var han lugn och lyssnade bra som han brukar och i nästa stund var allt lite läskigt och han ville helst springa undan. Jag blir själv så spänd och okoncentrerad när jag känner att hästen är det, inte nån bra kombination.. Men vi red en liten stund ändå, bara i skritt och tränade på böjning och tempoväxling skritt-halt-skritt idag. Slutade när jag tyckte han lyssnade bra och var lugn. Ny fart imorgon istället och på tisdag är det lektion för tränare inbokad.

Men jag blir så otroligt seg och omotiverad av höstvädret.. Grått, mulet och tråkigt :( samma sak varje år. Skulle kunna gå i ide från andra halvan av oktober, sova hela november och vakna lagom till första advent istället.
 
Ganska bra fjordingdag för mig idag.

Lester och Yngve på dressyrtävling, visserligen var ingen av dem på sitt bästa humör vilket märktes framför allt på Lester, men båda gick in över 60% så nu har Yngve tjänat ihop till en prestationsmedalj i silver under året. Ska skicka in och "ta ut" både brons och silver i dressyr åt honom.
Lester har visserligen två resultat över 60% och chans på ett till nästa helg, men han bommade för grovt i galoppen sist och fick 4.5 och då hjälper det inte med överkant 60 för att resultatet ska fungera till prestationsmedalj, så han får väl vänta med medalj till något annat år.

Reggie jättetrevlig som vanligt här hemma, han är helt fantastiskt samarbetsvillig. Självklart behöver han mycket mer träning - han är ju bara tre år så allt han gör som blir rätt, är bra.

Jenta och Myran hade i och för sig inte så bra rid-dag, så jag blev på lite dåligt humör där - vilket kompenserades med råge av Isak som blev tömkörd och sedan fick dra rockard (det har han gjort förut och bryr sig inte om skaklarna) och till slut vågade jag faktiskt köra honom ett par varv på gårdsplanen inlusive att byta varv.
Helt orädd, jätteduktig kille!
Han ska köras några gånger till under hösten, så att han kommer ihåg hur det skulle gå till, och sedan blir det väl vila under vintern om inte underlaget och min vilja duger för lite tömkörning under helgerna på vintern också, sedan blir det mer körning nästa år.
Kanske onödigt att hitta på så pass tidigt, men det känns ändå bra att han förstått konceptet att bli körd redan som 1½-åring, än så länge är det ju inte träning av kroppen utan bara av skallen.
 
Och här jobbar vi på. Har ridit Tintin varje dag nu de senaste fyra dagarna, försöker få lite kontinuitet i ridningen nu när jag är ledig. Och det har gått riktigt bra! Hästen är nöjd och jobbar duktigt! Mest korta, rätt enkla pass med fokus på böjning och få honom smidigare i kroppen. Mycket småpill med detaljer men det går åt rätt håll, skritten börjar kännas riktigt bra men finns mycket att jobba med i traven ännu. Tintin är motiverad och är så duktig, jag är jättenöjd med min lilla häst och så glad över att jag har en sån suverän kompis/tränare som hjälper oss framåt! Verkligen guld värt! :)

Vi har ridit för första gången i ridhuset nu, och det gick bra! Inga problem inte utan coola killen var på gång. Tyvärr är sandbottnen i ridhuset ganska tung just nu, förhoppningsvis blir den tillfixad inom kort. För om den ska vara sådär tung hela vintern blir det inte roligt. Det gick bra att skritta men det var lite väl jobbigt för Tintin att trava då han inte ännu riktigt har den balans och styrka i bakdelen som behövs för att orka ordentligt där.

Det är roligt att jobba med unghästar om alla vore så här kloka, motiverade till att jobb och trevliga att ha att göras med. Träffade Tintins uppfödare förra veckan och hon var jätteglad över att vi trivs tillsammans och att det går bra för oss. Sa till henne att jag är jättenöjd med mitt köp och att jag inte hade kunnat hitta en bättre häst! Har svårt att tro att jag kan ha nåt annat än en fjording i framtiden :love:
 
Puh, vilken vecka det har varit! Har jobbat riktigt knasiga tider den här veckan så har nästan inte hunnit till stallet alls nu innan helgen.. Lite dåligt samvete får man allt, även om jag vet att han blir kollad av stallsägaren de dagar jag inte kommer.

Nu fredag-söndag tog jag lite igen den tiden, har varit träningshelg i stallet så jag passade på att vara med. En bekant till mej som har hjälpt till med att träna Tintin då och då höll i trådarna för kursen. Visserligen tycker jag att jag får mer ut av att träna för min vanliga tränare, men intressant att få nån annans perspektiv också, och träning är ju alltid träning :)

Inga större grejer vi tränade på, på fredagen var det uselt väder med ösregn (tur att vi har ridhus!), Tintin var lite spänd då det smattrade så på taket av regnet men det gick bra ändå. Lördag och söndag tränade vi mycket med volter och böjning samt tempoväxling. Lite bommar också för att få herrn att hålla lite koll på sina fötter. Han verkade mest tycka att de var ivägen, men travade duktigt över ;)

Det roligaste var att vi har börjat med galoppen sådär smått, jätteroligt! :) Först fattade han inte vad jag ville, men när han förstod att det var galopp jag ville ha så gick det fint! Lite trött pålle efter helgen, förståeligt då vi ridit så lite i ridhuset före den här helgen, och sanden är lite mjukare än underlaget på utebanan. Men börjar väl tyvärr bli slut på säsongen att rida ute nu, de har lovat minusgrader här fr.o.m. nästa vecka så det kommer väl snö så småningom.. Hoppas Tintin klarar sig bra barfota och inte blir som Bambi på hal is, vill helst inte sko då han klarar sig bra utan skor!
 
'Jaha, ja.
Jag har haft lite lågvatten därhemma i ett par veckor: haft mycket att göra med tävlingar på helgerna, långa arbetsdagar och dessutom har vädret varit mindre inspirerande.
Halva gårdagen gick dessutom åt till energibrist hos mig men god energi hos mina snälla föräldrar som kom och hjälpte mig att byta däck på bil och transport igår (jag skulle gjort det själv men tyckte inte det var så bråttom; hemma hos mamma och pappa har det snöat så pappa tyckte att det var jättebråttom och de åkte drygt 12 mil enkel väg för att hjälpa mig).

Men det skojigaste under helgen har nog varit lille Isak, som blivit körd för andra gången i lördags (jätteduktig, gått åttor på gårdsplanen här i tio minuter med en rockard och mig som passagerare) och tömkörts i lite figurer i paddocken inklusive kliva över bommar och gå över trail-bro igår.
Kul ponny!!!

Nu är alla pållar hemma på gården också, hämtade de sista från betet i torsdags och sedan blev det senhöst så det var ju riktigt väl tajmat.
 
jag har en lånefjording hemma nu :banana: så får kanske hänga här lite :angel:?

en 5åring som jag avlastar ägaren med, ska köras in så småningom så nu är det mest att typ få upp konditionen, ner med vikten och lösgöras ordentligt så man inte biter sig fast i högersidan. dvs vi skrittar på för fullt och snirklar runt lite träd längst vägen och försöker att inte välta eller bli omkörda av sniglar :). han är lagom lat men med bättre kondis så blir det nog en liten rally ponny ^_^, gått på lite väl bra sommarbete :angel:.
 
jag har en lånefjording hemma nu :banana: så får kanske hänga här lite :angel:?

en 5åring som jag avlastar ägaren med, ska köras in så småningom så nu är det mest att typ få upp konditionen, ner med vikten och lösgöras ordentligt så man inte biter sig fast i högersidan. dvs vi skrittar på för fullt och snirklar runt lite träd längst vägen och försöker att inte välta eller bli omkörda av sniglar :). han är lagom lat men med bättre kondis så blir det nog en liten rally ponny ^_^, gått på lite väl bra sommarbete :angel:.
Det var en söt en! Lika gammal som min :love: välkommen med i tråden!
 
Rätt lugnt här men tänkte komma med en liten uppdatering vad vi sysslar med just nu! :)

Vi tar det ganska lugnt just nu, vädret och mörkret tar ut sin rätt den här tiden på året trots allt. Hinner knappt till stallet på vardagarna efter jobbet innan det blir mörkt. Vill gärna hinna få in hästen ur hagen så länge det är ljust, att gå och leta häst i mörkret på en 10 hektar stor lösdrift är ingen hit direkt! ;) Tur att Tintin är ljus, han syns åtminstone till skillnad mot alla bruna hästsr.. En ny ponny kom till stallet i veckan men det verkar de ta med ro. Vi har haft fint väder med snö men nu blir det plusgrader och regn så den smälter.. :(

Tintin har haft lite problem med magen den senaste veckan ungefär. Lös i magen och bubblig/gasig. Har inte listat ut vad det beror på, men antar det är väderomslaget kombinerat med det hösilage de äter just nu. Har börjat ge mjölksyrebakterier och chiafrön nu så jag hoppas det stabiliserar sig. Tyckte det verkade lite bättre redan idag (eller bara positivt tänkande?). Inte konstigt att häststackarn varit lite konstig ett par dagar, seg, småsur och orolig. Skulle jag också vara om magen krånglade!

Ridmässigt så har det väl inte hänt så mycket. Tintin tycker det är lite tråkigt att bara traggla med dressyr (och lite jobbigt!) i ridhuset, så försöker variera det lite och mest köra korta, ganska lätta pass. Vi har också kommit igång lite med att gå ut och gå längs vägen på egen hand, det tycker han är kul! :) Har haft lite dåligt samvete över att jag inte hunnit rida så mycket den senaste tiden. Men min kompis (och tränare) har sålt sin häst nu och tanken är att hon hjälper till att rida Tintin lite mer under tiden tills hon köper häst igen. Hon har tänkt vara utan häst ett tag, men det kan ju vara lättare sagt än gjort. Det tänkte jag med när jag sålde mitt halvblod, jag var utan häst i lite mer än en vecka, sen köpte jag Tintin :love:
 
nu har vi börjat med inkörningen ^_^, har i alla fall fått hem en loksele (inte det bästa att ha på ståndman iofs ;)), men väldigt cool liten kille, gick bara ngn km längst grusvägen och start/stop fungerade finfint, ägaren har påbörjat inkörningen innan men det tog stopp när han skulle börja dra däck (blev rädd), så ska börja lite lätt med att ha en höpåse efter mig som väsnas och sen så småningom ha medhjälpare som lägger vikt i draglinor. han är ju väldigt snäll så är nog lätt att man går för fort fram.

träffade också en fjording på tömkörnings turen :). (märkte inte av dem förrens de gick om typ ;)) väldigt fin och stor häst med väldigt mycket snyggare och välskött man än vad min har :rofl:, har typ bara jämnat till den då jag inte har ngn aning om hur man ska klippa den :o.
 
nu har vi börjat med inkörningen ^_^, har i alla fall fått hem en loksele (inte det bästa att ha på ståndman iofs ;)), men väldigt cool liten kille, gick bara ngn km längst grusvägen och start/stop fungerade finfint, ägaren har påbörjat inkörningen innan men det tog stopp när han skulle börja dra däck (blev rädd), så ska börja lite lätt med att ha en höpåse efter mig som väsnas och sen så småningom ha medhjälpare som lägger vikt i draglinor. han är ju väldigt snäll så är nog lätt att man går för fort fram.

träffade också en fjording på tömkörnings turen :). (märkte inte av dem förrens de gick om typ ;)) väldigt fin och stor häst med väldigt mycket snyggare och välskött man än vad min har :rofl:, har typ bara jämnat till den då jag inte har ngn aning om hur man ska klippa den :o.

Det finns nästan tyvärr inga lokor för fjordhästar. I Norge har de ganska många.
Men, jag kör ju mest och det har aldrig varit några problem och manen ställer sig upp efter. Det är ju fler timmar utan nertryck än med.

Du bodde väl åt tjottahejti till? Annars kunde man ju komma över och visa lite hur manen ska klippas men det är ändå mest frågan om övning.

Bågen ska vara högst vid bogspetsen, helst när de ser resliga ut och inte hänger i kedjorna.
Man börjar så långt bak det bara går och går ända fram till pannluggen. Direkt uppåt och neråt, inte rakt fram. Man klipper inte heller för tränset för då kommer bågen sluta för långt ner på halsen. Bågen sak sluta mellan öronen eller lite, lite framför.

Sedan finns en liten rand där man klippte senast man kan ha som riktlinje men den är inte helt sann längst fram.

Jag klipper med fiskars-sax, den stora med orange handtag. Den klarar sig minst 10 år utan slipning. Vissa klipper torrt och andra vått. Jag klipper vått.
 
Senast ändrad:
Det finns nästan tyvärr inga lokor för fjordhästar. I Norge har de ganska många.
Men, jag kör ju mest och det har aldrig varit några problem och manen ställer sig upp efter. Det är ju fler timmar utan nertryck än med.

Du bodde väl åt tjottahejti till? Annars kunde man ju komma över och visa lite hur manen ska klippas men det är ändå mest frågan om övning.

Bågen ska vara högst vid bogspetsen, helst när de ser resliga ut och inte hänger i kedjorna.
Man börjar så långt bak det bara går och går ända fram till pannluggen. Direkt uppåt och neråt, inte rakt fram. Man klipper inte heller för tränset för då kommer bågen sluta för långt ner på halsen. Bågen sak sluta mellan öronen eller lite, lite framför.

Sedan finns en liten rand där man klippte senast man kan ha som riktlinje men den är inte helt sann längst fram.

Jag klipper med fiskars-sax, den stora med orange handtag. Den klarar sig minst 10 år utan slipning. Vissa klipper torrt och andra vått. Jag klipper vått.
Mitt i Skåne bor jag :), har kollat på flera fjord man guider men vågar inte göra själv :o, han har väldigt bred mankam också och manen har inte någon riktig form sen innan.

Skulle behöva en stor mall att lägga mot så man ser hur hög den ska vara ;).
 
Mitt i Skåne bor jag :), har kollat på flera fjord man guider men vågar inte göra själv :o, han har väldigt bred mankam också och manen har inte någon riktig form sen innan.

Skulle behöva en stor mall att lägga mot så man ser hur hög den ska vara ;).

Skitlångt bort! Bor runt Tokholma.

Jag klipper först det vita, sedan det svarta och sedan det vita på andra sidan, allt från samma håll. Man måste hålla saxen i våg bara.

Titta lite på bilder och våga sedan ta steget. Det är bara hår, det växer faktiskt ut och relativt snabbt också. Oj så många gånger jag klippt fel.....och gör fortfarande faktiskt. Man får leva med misstaget en månad eller så beroende på hur kort det blivit.
 
Mitt i Skåne bor jag :), har kollat på flera fjord man guider men vågar inte göra själv :o, han har väldigt bred mankam också och manen har inte någon riktig form sen innan.

Skulle behöva en stor mall att lägga mot så man ser hur hög den ska vara ;).
Jag har egentligen inte heller nån större vana av hur det ska klippas.. Men jag kollar på bilder och försöker få till nån slags snygg båge ;) En bra sax är viktigt. En del gånger blir det jättefult och andra gånger bättre. En träningsgrej. Så länge som manen inte blir så lång att den börjar lägga sig åt något håll bara.
 
Är just bågen som jag inte har någon koll på :o. Eller hur pass lång manen ska vara.. är en riktigt tjock och fluffig kalufs som han har, hade han haft en tunnare och mindre spretig man så hade det nog varit enklare.
 
Är just bågen som jag inte har någon koll på :o. Eller hur pass lång manen ska vara.. är en riktigt tjock och fluffig kalufs som han har, hade han haft en tunnare och mindre spretig man så hade det nog varit enklare.
Jag brukar klippa lite och ofta istället. Hur lång den ska vara beror väl på från häst till häst. Tintins man ser jag att behöver klippas då den inte riktigt vill hållas upprätt närmast öronen. Han har ganska tjock man också. Den blir ofta lite för rak när jag klipper, men det är så då.. :)

UA6faemOQqo820SGydzsTSGTmv2qZZJJTxOAPV1b1KPscW9lom6UVeKSi6vKxn73X4uzb57hk1zJ_4B5s3QTOcg_qT8yem-4ilD2YbIDYaGZvbDbEEqm2qL7w-JbZONmDH4Zk1lzlFxlMCb4gWseb-rPg0mJcSLZEI4Mo1OfzK6p39yKH2OYTUGaa6rA3lfcIrCcahzhv-w2PvMsrJqPxjXydxa5yBWkbCjLTCJCkz1dvV19DeUCSo3sA3cwcd-Nt0QlhaWfhkHcoNhlH9_S8ozh5zVqpWTlXep8rTZnmuJ1hel3Jqy_tmuCfnyMjH5jYFaF3uNpbIKJVdOdmlK4seOzygL8im_jXgusUtqloLQwL2cxUrzA0Xr8jp3wzBqotvPVRIa4qawDjLW25OIokvxso6x3YL_-12z55lQHmHcYNtQ1eQzcwsMedE2jxFHqCOl6y5xUfS0o7-GMY2HV7tavhz8aHSzgMqtw-xwB4bH1Qk_zAPdrDPdSXJ_2H22r_HLjYOdo9ngHE-aYLzMwsUv2rHmlLoY1ycjy9DtJ3eCqGZjLAkGoAdCD-et3-1qyjJIqdEOtEBEu3_9CpZopfR6mvU2Md3bcAz-5-5mlpg=w1008-h1344-no

En bild från förra helgen, har klippt manen efter det. Längden helt ok men för lite båge mot öronen tycker jag :) en del av manen ligger fel pga grimman också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 729
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 454
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Färg
  • Min arga lilla hund.
  • Osäker och rädd hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp