Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
fattningar, fattningar, fattningar. :)
Ja men så ska den där uppe också hålla ordning på sig och faktiskt fatta hur man gör fattningarna ;). Är otroligt dålig på att fatta galopp.. halvblodet var det typ bara att tänka galopp på men alla andra kräver ju att man faktiskt gör rätt med kroppen också ;).
Har en liten sträcka i skogen som ibbe brukar få galoppera på, där har han eget driv hemåt i alla fall :).
 
Lite liten platt tråkig hage men rör sig mycket och är ute större delen av dygnet.

@Efwa ja vi travar ju en hel del men undviker galoppen då han ändå bara lyckas hålla den en liten bit. Tänker att galoppen kommer med musklerna.

Ja, och musklerna kommer av galoppen. Fjordhästar gillar sin trav och det betyder att galoppen måste tränas då den inte verkar falla helt naturligt hos dem som hos "lättare" hästar.
Vi bedömer ju bara galopp, den är ju inget vi avlar på än.
 
Ja, och musklerna kommer av galoppen. Fjordhästar gillar sin trav och det betyder att galoppen måste tränas då den inte verkar falla helt naturligt hos dem som hos "lättare" hästar.
Vi bedömer ju bara galopp, den är ju inget vi avlar på än.

Man kan ju spekulera i om det är det faktum att de historiskt använts mycket som kör- och arbetshästar som gjort att man inte aktivt avlat på galoppen. De flesta arbetshästar använder ju inte galoppen i jobbet, så att säga.
vid sportkörning är det ju lite annorlunda - när man kommer upp i klasserna.

För övrigt, @Buck , så behöver man inte göra andra sorters hjälper för galoppfattning på fjord jämfört med andra raser. Om de gärna vill springa in i galoppen så kan det vara en effektiv genväg att fatta ur skritt, gärna i sluta eller tydlig förvänd öppna, i stället för ur trav. Då är det lättare att placera hästens ben rätt och att få till hjälpen med mer rätt timing.
Modifierad roll-back är en annan variant som kan vara effektiv för att få dem att förstå galoppfattningar: har hittills inte träffat på någon häst (och jag har ridit in ett drygt 30-tal av olika typer inkl vbl-travare med galopproblem) som inte fattat ganska snabbt.
 
ja vi travar ju en hel del men undviker galoppen då han ändå bara lyckas hålla den en liten bit. Tänker att galoppen kommer med musklerna.
Gjorde lika med Tintin. Eftersom han var så obalanserad i början så valde jag att först satsa på skritten. När den kändes bra satsade jag på traven. Nu när traven blivit bättre så har vi börjat lite försiktigt med galoppen. Och det har funkat för mej. Har förståss haft min tränare att slipa lite på fattningarna innan, det är inte min starka sida direkt.. Kändes onödigt att börja kräva galopp innan han faktiskt orkade bära sig bättre i både skritt och trav.
 
Man kan ju spekulera i om det är det faktum att de historiskt använts mycket som kör- och arbetshästar som gjort att man inte aktivt avlat på galoppen. De flesta arbetshästar använder ju inte galoppen i jobbet, så att säga.
vid sportkörning är det ju lite annorlunda - när man kommer upp i klasserna.

För övrigt, @Buck , så behöver man inte göra andra sorters hjälper för galoppfattning på fjord jämfört med andra raser. Om de gärna vill springa in i galoppen så kan det vara en effektiv genväg att fatta ur skritt, gärna i sluta eller tydlig förvänd öppna, i stället för ur trav. Då är det lättare att placera hästens ben rätt och att få till hjälpen med mer rätt timing.
Modifierad roll-back är en annan variant som kan vara effektiv för att få dem att förstå galoppfattningar: har hittills inte träffat på någon häst (och jag har ridit in ett drygt 30-tal av olika typer inkl vbl-travare med galopproblem) som inte fattat ganska snabbt.
Ja en häst är ju en häst när det gäller att fatta själva hjälperna :) förstår den vad man vill så gör den det efter bästa förmåga. är mest jag som liksom inte fattar galoppen :rofl: dvs gör det mer komplicerat och blir stressad när det inte fugerar :/
 
insåg just att det bara är tio veckor kvar tills det (förhoppningsvis) blir ett fjordföl på gården i skogen <3 Ässa är rejält stor denna gången, funderar på om det bor en liten hingstunge därinne(efter fyra fina flickor)
Ååh :love: då måste du bildbomba! Vad blir det för stam på den lille/lilla?
 
Hej hopp! Länge sen jag skrev här.
Ett år har vi bott på vår lilla gård och mitt intresse dalar rätt rejält. Vi har satsat på vår kaninuppfödning vilket jag tycker är mer och mer kul och hästarna kommer lite i andra hand. Cirocco är kul att rida och han bryr sig inte direkt om det blir sporadiskt, likaså Eros (shettisen) som strosar i hagen och är nöjd med det. Men Cero som jag snart haft i 7 år och jag glider isär mer och mer, det är inte kul att rida längre och allt är mest irriterande, suck... Har bestämt mig för att låna ut honom på foder vilket känns lite skräckinjagande men jag hoppas det ska gå bra. Hittat ett hem som verkar kanon och de ska provrida. Men visst är det med lite ont i magen... Jag har haft honom sen han var 3 och jag trodde han var "the one" men just nu får vi inget ut av varandra.

Även om det känns tråkigt hoppas jag att det ska bli en bra lösning för båda så jag kan hitta motivationen igen med bara en häst! :)
 
Hej hopp! Länge sen jag skrev här.
Ett år har vi bott på vår lilla gård och mitt intresse dalar rätt rejält. Vi har satsat på vår kaninuppfödning vilket jag tycker är mer och mer kul och hästarna kommer lite i andra hand. Cirocco är kul att rida och han bryr sig inte direkt om det blir sporadiskt, likaså Eros (shettisen) som strosar i hagen och är nöjd med det. Men Cero som jag snart haft i 7 år och jag glider isär mer och mer, det är inte kul att rida längre och allt är mest irriterande, suck... Har bestämt mig för att låna ut honom på foder vilket känns lite skräckinjagande men jag hoppas det ska gå bra. Hittat ett hem som verkar kanon och de ska provrida. Men visst är det med lite ont i magen... Jag har haft honom sen han var 3 och jag trodde han var "the one" men just nu får vi inget ut av varandra.

Även om det känns tråkigt hoppas jag att det ska bli en bra lösning för båda så jag kan hitta motivationen igen med bara en häst! :)
Är lätt hänt att intresset dippar, spec när man har flera hästar och hundra andra saker som ska göras, samtidigt som det bara är blött och äckligt 3 månader om året = man tar ett uppehåll och bara mockar skit i ett stall som också är blött och äckligt då det är så fuktigt i luften och aldrig torkar ordentligt..

Jag har också en stor svacka. Men ser i alla fall en utväg nu.
Egna hästen ska tas bort pga skada (hästen som var/är the one, har inget intresse av ngn annan egentligen när man kämpat så länge med henne), sällskaps hästen har aldrig varit rolig att rida så hon kommer få leva bättre pensionärs liv i en super fin lösdrift till sommaren, och lilla foder fjord killen ska fortsätta att köras in även om det blir hemma hos ägaren, inte heller någon sensation att rida då jag inte är rätt att utbilda honom just där, men körningen kan han nog bli duktig på och det är det som jag har mest intresse för nu.
Just nu är det dock segt, jobbat dubbelt hela december och knappt ridit mer än 2 gånger, tömkört kanske 3 gånger..
Nu är jag dock arbetslös igen (iofs har jag två jobb kvar) så har nu gott om tid att sätta fart på fjord fluffet ^_^.

Känns också lite befriande att det nu finns möjlighet att tömma det egna stallet på hästar, och ha mer frihet att göra vad man vill efter att ha haft hästar i 17år.
 
Här har det verkligen hänt "ingenting" på ett tag.
Fullt upp med dåligt väder, jul, jobb på juldagen och sedan sjukdom.
Varit i stort sett sängliggande i tre dagar: klarat upp och fodra, vattna, mocka, ta in och ut hästar men sedan har orken tagit slut. Sovit, läst deckare.
Nu börjar orken bli lite bättre, åtminstone mentalt, så jag får se om jag orkar rida någon häst idag. Får i så fall välja någon som inte kräver så mycket av mig, exempelvis Reggie som är söt och snäll och go och vars träning "bara" går ut på att åka ponny än så länge (eller ja, lite mer gör vi men han är ju så i början på sin utbildning att det inte kräver lika mycket av mig som att rida en del andra (Bus, till exempel, har så mycket tryck i stegen att jag inte kommer att mäkta med honom även om han är snäll och trevlig och lagom pigg, men jag blir andfådd ändå).
 
Äsch, inte mycket ork.
Tog en sväng med Yngve idag och han var snäll och trevlig och lydig men det var allt kroppen orkade med för dagen, det.
Så i stället har jag rotat på nätet och hittat en träningstävling i precision som ser kul ut.
Det är en bit att åka, och kanske ruskigt klimat, men lite lockande ändå.
Man kan köra, rida eller tömköra.
Olika bredd mellan konerna.

Ganska frestad men behöver i så fall låna vagn på plats vilket inte är en självklarhet, och så behöver jag få någon med mig i bilen också.

Får se hur det går, men det vore ju lite kul att dra med Yngve och Reggie och se hur de beter sig...
fast i så fall behöver jag köra dem imorgon och på fredag... det var ett tag sedan jag luftade vagnen sist.
Men att köra är ju inte lika kroppsligt ansträngande som att rida, så det kanske är ett lagom projekt för morgondagen.
 
Äsch, inte mycket ork.
Tog en sväng med Yngve idag och han var snäll och trevlig och lydig men det var allt kroppen orkade med för dagen, det.
Så i stället har jag rotat på nätet och hittat en träningstävling i precision som ser kul ut.
Det är en bit att åka, och kanske ruskigt klimat, men lite lockande ändå.
Man kan köra, rida eller tömköra.
Olika bredd mellan konerna.

Ganska frestad men behöver i så fall låna vagn på plats vilket inte är en självklarhet, och så behöver jag få någon med mig i bilen också.

Får se hur det går, men det vore ju lite kul att dra med Yngve och Reggie och se hur de beter sig...
fast i så fall behöver jag köra dem imorgon och på fredag... det var ett tag sedan jag luftade vagnen sist.
Men att köra är ju inte lika kroppsligt ansträngande som att rida, så det kanske är ett lagom projekt för morgondagen.
Roligt med träningstävling :), när man mår dåligt så får man kämpa dig iväg på roliga saker :). Jobbigt och tröttsamt men man kommer i alla fall iväg :).
 
Roligt med träningstävling :), när man mår dåligt så får man kämpa dig iväg på roliga saker :). Jobbigt och tröttsamt men man kommer i alla fall iväg :).

Det blir säkert trevligt.
Anmälde både Yngve och Reggie till vardera två klasser varav en tömkörning, får med mig en kompis i bilen och därmed också som "groom".

Körning (det lilla jag gör) är kul men som tävlingsgren är det ju helt hopplöst. Kräver en groom varje gång, och specialekipage av ena eller andra slaget om både häst(ar) och vagn ska kunna dras med samtidigt. Eller två dragbilar med tillhörande släp.
Så jag lär aldrig börja tävla "på riktigt".

Man kan lägga på något slags önskelista att det vore "normalt" att hyra ut vagn på körtävling, men det är ju en jättedyr investering så det är tveksamt om det vore genomförbart.
 
Det blir säkert trevligt.
Anmälde både Yngve och Reggie till vardera två klasser varav en tömkörning, får med mig en kompis i bilen och därmed också som "groom".

Körning (det lilla jag gör) är kul men som tävlingsgren är det ju helt hopplöst. Kräver en groom varje gång, och specialekipage av ena eller andra slaget om både häst(ar) och vagn ska kunna dras med samtidigt. Eller två dragbilar med tillhörande släp.
Så jag lär aldrig börja tävla "på riktigt".

Man kan lägga på något slags önskelista att det vore "normalt" att hyra ut vagn på körtävling, men det är ju en jättedyr investering så det är tveksamt om det vore genomförbart.
Ja att man måste vara minst två är ju jobbigt. Borde finnas groom att hyra på tävling också ^_^
 
Har man bara framförhållning finns det gärna folk som lånar ut sin groom om tiderna passar. Vi gör det gärna iallafall.
Är ju bra :), har egentligen ingen större koll på kör världen mer än vad jag sett på tävlingar och uppvisningar jag råkat ramla över (och bläddrat igenom tr).
Men förhoppningen är att komma iväg på träningar i alla fall :), körning är imponerande när man förstår hur mycket mer som ska till än när man rider :).
 
Nu bor ni ju ganska långt borta från mig, vad jag kommer ihåg (usch vilket skitminne jag har) men vi bor inte långt från en tävlingsplats där det brukar vara minst en tävling per år.
Man kan bo hos oss både själv och med häst och, om tid finnes, få groomhjälp.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 729
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 453
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Fjordingtråden
  • Hovbensfraktur

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp